gardeshban.ir

بارها شنیده‌اید و یا در خبرها و مقالات مختلف این عبارت را خوانده‌اید که ایران کشور زیبا و افسونگرمان در هر استان، شهر و روستای خود اسرار تاریخی بسیاری را مدفون دارد.
کد خبر: ۲۱۴۵۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است و در شرق ایران قرار دارد. در این شهر جاذبه‌های تاریخی بیشماری را می‌توانید ببینید، اما امروز شما را با مدرسه شوکتیه، مدرسه‌ای که بعد از مدرسه‌ی عالی دارالفنون و مدرسه ابتدائی رشدیه تبریز، به عنوان سومین مدرسه که در آن آموزش به سبک نوین اجرا می‌شد، انتخاب شده است.

مدرسه شوکتیه از وقفیات امیر اسماعیل خان است که به شوکت الملک اول معروف بوده و همراه محمد ابراهیم خان علم (شوکت الملک دوم) که پدر اسدالله علم است در سال ۱۳۰۸ هجری قمری توسط استادان و معماران یزدی بنا نهاده شد و در سال ۱۳۱۲ هجری قمری نیز عملیات ساختنش به پایان رسید.

این بنا در ابتدا تحت عنوان حسینیه شوکتیه، توسط محمد ابراهیم خان علم ساخته شد و در سال ۱۲۸۲ هجری شمسی به مدرسه تبدیل شده‌ است. شوکت ‌الملک تحت تأثیر اقدام امیرکبیر در تأسیس مدرسه دارالفنون در صدد برآمد مدرسه مشابهی را در بیرجند تأسیس کند. او در سال ۱۳۲۵ ه‍.ق مطابق با ۱۲۸۵ خورشیدی در محل حسینیه شوکتیه که توسط برادرش در سال (۱۳۱۲ه‍. ق) ساخته شده بود اقدام به تأسیس مدرسه شوکتیه کرد. مدرسه‌ای که بی‌نهایت زیباست و حتی تماشای تصاویرش، لذت بخش است!

مدرسه شوکتیه؛سومین مدرسه خاص ایران در بیرجند/عکس

مدرسه شوکتیه؛سومین مدرسه خاص ایران در بیرجند/عکس

مدرسه شوکتیه؛سومین مدرسه خاص ایران در بیرجند/عکس

مدرسه شوکتیه؛سومین مدرسه خاص ایران در بیرجند/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار