gardeshban.ir

از بازارهای معروف و مشهور اصفهان می توان از بازار هنر اصفهان که در دوره صفویه بنا شده است و یکی از شاهکار های معماری آن دوران بوده نام برد .
کد خبر: ۲۱۴۵۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
نام این بازار در گذشته کاروانسرای مادر شاه بوده که بعده ها نام آن به بازار هنر  تغییر می کند. این بازار در قدیم بلند ترین بازار اصفهان و به بازار بلند اصفهان معروف بود، به دلیل ارتفاع هشت متری بازار این لقب برای آن انتخاب شده است.

تاریخچه و معماری بازار هنراصفهان

تاریخ ساخت بنای این بازار مربوط به سال ۱۱۱۶ هجری قمری و تاریخ اتمام آن به سال ۱۱۱۸ باز می گردد. بازار قدیمی اصفهان در سال ۱۳۴۰ توسط اوقاف به دست هنرمندان واجد شرایط سپرده شد تا بنای بازار از بین نرود، هنرمندان در این بازار صنایع دستی خویش را که امروزه عمدتا طلا و جواهر است به فروش می رسانند. این بازار را در سال ۱۳۴۵ مرمت و بازسازی کردند، ولی همچنان سقف بازار را خطر تخریب، تهدید میکند.

بازار هنر دارای دو طبقه بوده و در طبقه ی بالای آن کارگاه های مرتبط با واحد های تجاری همکف وجود دارد. مصالح بکار رفته در بنای بازار هنر اصفهان از خشت و آجر می باشد که در زمان خود بهترین مصالح بومی بوده است. عمدتا غرفه های بازار هنر اصفهان هم سطح زمین است و در جلوی بعضی از آن ها یک سفه مشاهده می شود. طول بازار به طور تقریبی ۲۰۰ متر مربع می باشد و دارای ۷۸ واحد مغازه است.

در بازار سنتی هنر اصفهان عمده ی مغازه های موجود و فعال، از صنف طلا و نقره هستند که هنرمندان در کارگاه های موجود در بازار آن ها را تولید می کنند. انواع فروشگاه های طلا فروشی، زیورآلات و بدلیجات را می توان در بازار هنر اصفهان یافت. بازار هنر در اصفهان به صورت تخصصی بورس طلا و سکه و … شده است.

نحوه دسترسی به بازار هنر

آدرس : خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارک هشت بهشت

بازار هنر اصفهان؛شاهکار معماری صفویه/تصاویر

بازار هنر اصفهان؛شاهکار معماری صفویه/تصاویر

بازار هنر اصفهان؛شاهکار معماری صفویه/تصاویر

بازار هنر اصفهان؛شاهکار معماری صفویه/تصاویر

بازار هنر اصفهان؛شاهکار معماری صفویه/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار