gardeshban.ir

گرجستان یکی از کشورهای اروپای شرقی است. این کشور در سواحل دریای سیاه قرار گرفته و مرز بین اروپا و آسیا را تشکیل می دهد.
کد خبر: ۲۱۴۶۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
گرجستان با وجود وسعت کمی که دارد، تنوع آب و هوا و جاذبه های طبیعی آن قابل توجه است؛ از کوه های سربه فلک کشیده با آب و هوای کوهستانی تا مناطق ساحلی دریای سیاه و دره های سرسبز. گرجستان کشوری سریع در حال توسعه است.

از اواسط دهه ی ۲۰۰۰ میلادی صنعت گردشگری این کشور شروع به گسترش یافتن نموده است و زیرساخت های گردشگری در این کشور در حال افزایش و بهبود هستند؛ به طوری که روز به روز بر تعداد گردشگران این کشور اضافه می شود. گرجستان از مقصدهای محبوب خارجی برای ایرانیان هم هست و بسیاری از هموطنانی که تصمیم دارند در تعطیلات خود سفرهای خارجی را امتحان کنند، گرجستان را انتخاب می کنند.

گرجستان یک مقصد چهار فصل است. فی الواقع میتوان گفت فصل پرگردشگر و کم گردشگر در مقایسه با دیگر کشورهای توریستی، در گرجستان وجود ندارد و در تمام طول سال می توان به این کشور دیدنی سفر کرد. این کشور باتوجه به موقعیت و تنوع جغرافیایی که دارد، آب و هوای متفاوتی دارد که بیشتر نیمه گرمسیری است. در مجموع در هیچکدام از ماه های سال محدودیتی برای سفر به گرجستان وجود ندارد.

1- شهر تفلیس:

شهر تفلیس از دیرباز به عروس شهر های آسیای میانه و قفقاز شهرت داشته وجود پارک های بی بدیل و رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می نماید و چشم‌اندازهای بینظیری در این شهر پدید آورده است. 5 دریاچه قابل شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که یکی از آن ها آنقدر بزرگ است که گرجی ها آن را دریا می نامند، پارک آبی و از همه مهم تر مجسمه های هنری و زیبایی که شهر را تبدیل به موزه سر گشوده ای نموده اند.

2- پارک ملی تفلیس

بی تردید یکی از برترین و نخستین انتخاب ها برای طبیعت گردی در گرجستان پارک ملی تفلیس Tbilisi National Park است. در کشور گرجستان 9 پارک ملی وجود دارد که این مکان یکی از معروف ترین آنهاست. پارک ملی تفلیس همان طور که از نامش معلوم است در شمال شهر تفلیس، پایتخت گرجستان قرار دارد. پارک ملی تفلیس قدیمی ترین پارک ملی موجود در کشور گرجستان است. پوشش گیاهی این پارک ملی اغلب درخت بلوط است و حیوانات گوناگونی مانند گوزن، سیاهگوش، خرس قهوه ای، روباه و شغال در آن به چشم می خورد.

3- واردزیا

واردزیا یک صومعه باشکوه در دل کوه در جنوب گرجستان است. این شهر مثل یکی از صحنه های فیلم «ارباب حلقه ها» است، هرچند برخلاف فیلم، محل زندگی کوتوله ها نبوده و راهبان ساکن آن بوده اند. این صومعه ی مخفی در قرن دوازدهم میلادی، در زمان دوره حکومت پادشاه تامار، ساخته شده است. پادشاه تامار اولین زنی بود که بعنوان یک پادشاه( نه یک ملکه!) در تاریخ گرجستان تاج گذاری کرد. این مکان دیدنی تا قبل از وقوع چند زلزله کاملاً مخفی و دور از چشم بود

4- شهر برجومی

شهر برجومی از مکان های دیدنی گرجستان معروف به صنعت آب معدنی آن است که از صادرات درجه یک گرجستان به حساب می آید. کاوش های باستان شناسی در شهر برجومی، وجود حمام های سنگی در این منطقه را ثابت کرده است که نشان می دهد این آب معدنی هزاران سال توسط مردم استفاده شده است.

5- محله حمام ها تفلیس گرجستان

محله حمامهای قدیمی در کرانه راست رودخانه کورا واقع شده است و جزء قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق و جاهای دیدنی تفلیس تفلیس به شمار می رود. دلیل ساخت این حمام ها وجود چشمه های آب گرم طبیعی این منطقه میباشد که به فراوانی یافت می شود. این حمام ها در قدیم صرفا به منظور درمان بیماری استفاده نمی شده است بلکه برای تفریح و برگزاری جشن ها هم مورد استفاده قرار می گرفته است.

بر اساس افسانه ها پادشاه کارتل نام قدیمی پادشاهی گرجستان یعنی واختانگ گرگاسالی به معنی گرگ سر، در قرن 5 میلادی و به واسطه کشف این چشمه های معدنی در زمان شکار علاقمند این مکان شد و گویی شهر تفلیس از آن هنگام شکل گرفته شده است. جهانگردان، مورخان و جغرافیدانان معروفی در آثار بازمانده از خود در خصوص وجود این چشمه ها سخن گفته اند.

6- صومعه جواری

این صومعه در قسمت شرق ارتفاعات تفلیس قرار گرفته و زیبایی خیره کننده ای دارد. این مکان در قرن ششم ساخته شد و جزء میراث فرهنگی و دینی این کشور است. لازم به ذکر است که این صومعه بر فراز کوه و در بین دو رودخانه واقع شده که میتوانید بهمراه دوستان و آشنایان خود از این مکان زیبا و بکر لذت ببرید.


7- پل صلح تفلیس

یکی از نخستین بناها با معماری امروزی که به تفلیس اضافه شده است، سازه ای ساخته شده از شیشه و فولاد به اسم" پل صلح" است. این پل اکنون یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی تفلیس است. مایکل دی لوچی" معمار ایتالیایی، این پل عابر پیاده را بر روی رود Mtkvari River ساخته است. پل صلح که در سال 2010 افتتاح شده است به خیابان اِرِکله دوم وصل می شود که خیابانی پر از کافه و ریکه پارک است.

8- قلعه ناریکالا

این قلعه قدیمی که در مقابل شهر تفلیس و رودخانه ی ‏Kura ‎‏ قرار گرفته است، یکی دیگر از نقاطی است که می ‏توانید در سفر به گرجستان از آن دیدن کنید. این قلعه شامل دو دیوار بزرگ است که در آن باغ های تفلیس قرار ‏گرفته اند. همینطور حمام های‏Sulphur ‎‏ هم در این جا واقع شده اند. ‏ ‏ ‏

9- باخمارو

باخمارو در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از دریا قرار دارد و بعنوان یکی از بلند ترین منطقه های اقلیمی گرجستان شناخته می شود. فاصله ی باخمارو از تفلیس حدود ۵ ساعت است. از تفلیس و چوخاتوری ( Chokhatauri) مینی بوس هایی به سمت باخمارو حرکت می کنند.

10- شهر کازبگی

شهر کازبگی از مکان های جذاب گرجستان است که در امتداد رودخانه ترگی، در 157 کیلومتری شهر تفلیس در ارتفاع 1740 بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. نام روستای کازبگی از سال 2006 به استپانسمیندا تغییر کرده است. یکی از جاذبه های دیدنی روستای کازبگی کلیسای مقدس گرگتی است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار