gardeshban.ir

تحقیقات اخیر ارائه شده در کنفرانس باستان‌شناسی دریایی نشان داده که حداقل 48 فروند کشتی، از جمله کشتی‌های جنگ جهانی دوم و برخی کشتی‌های پس از جنگ، به طور غیرقانونی در جنوب شرقی آسیا کشف و از آن‌ها نگهداری می‌شود. از این‌رو مسئولان مربوطه مسابقه بین‌المللی را برای موزه‌ها برگزار می‌کنند تا آن‌ها در راستای حفاظت از این میراث فرهنگی جدیت بیشتری به خرج دهند.
کد خبر: ۲۱۵۵۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸-1398 October 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

طی سال‌های گذشته کشتی‌های بسیاری مورد غارت راهزنان قرار گرفته و همه آن‌ها از بین رفته‌اند، اما بقایای برخی از آن‌ها در زیر دریا مانده و افرادی به‌صورت غیرقانونی به کشف وضبط آن‌ها پرداختند. در واقع می‌توان گفت این بخش از میراث ارزشمند فرهنگی در دنیا به ویژه در جنوب شرقی آسیا مغفول مانده و کشورهای بزرگی از این موضوع خسارت‌های مادی و معنوی سنگینی را متحمل شده‌اند.

ژاپن از جمله کشورهایی‌ست که بیشترین کشتی‌ها را در بخش میراث خود داشته و تعداد زیادی از آن‌ها را نیز از دست داده است. سایر کشورهای جهان نیز همچون استرالیا، ایالات متحده امریکا، هلند، انگلیس، آلمان و سوئد نیز از این خسارت‌ها در امان نبوده و بخش عمده‌ای از کشتی‌های آن‌ها به دست غارتگران افتاده است. این عوامل دست به دست هم داده تا نگهداری و حفاظت از این میراث به‌درستی انجام نشود و بسیاری از افراد و نهادها به‌صورت غیرقانونی از آن‌ها نگهداری کنند.

این در حالی است که یک شرکت چینی نیز در اینباره ادعا کرده که بقایای بیش از یک هزار کشتی در بخش جنوبی چین یافت شده که همه آن‌ها به‌صورت غیرقانونی نگهداری می‌شوند و به ثبت ملی هم نرسیده‌اند.

حال بسیاری از کارشناسان و مسئولان حفاظت از میراث فرهنگی جهان اعلام کرده‌اند که موزه‌ها در این زمینه کمی کوتاهی کرده و اقدامات جدی را برای حفظ بقایای این کشتی‌ها انجام نداده‌اند. در این راستا مسئولان بخش باستان‌شناسی دریایی جنوب شرقی آسیا از برگزاری یک مسابقه بین‌المللی در این زمینه خبر داده‌اند تا از این طریق تاریخچه‌های کشتی‌ها حفظ شده و آن‌ها به‌عنوان یک میراث مهم فرهنگی نگهداری شوند. موزه‌ها در این مسابقه می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند و نگهبانان ایده‌الی برای این کشتی‌ها باشند. اگر هر کدام از این موزه‌های بین‌المللی بتوانند بقایای حداکثر 50 کشتی ارزشمند را کشف و از نگهداری غیرقانونی آن‌ها جلوگیری کنند، اعتبارات مالی بالایی را دریافت خواهند کرد که بسیار کاربردی و ارزشمند خواهد بود.

کشتی‌های غارت‌شده، میراثی که مغفول مانده‌اند + تصاویر

در بسیاری از این کشتی‌ها اشیا و تجهیزات بسیار قدیمی وجود دارند که هم از لحاظ مادی ارزشمند هستند و هم قدمت بالایی دارند. این نگهداری غیرقانونی کشتی‌ها موجب می‌شود اشیا و تجهیزات آن‌ها به‌راحتی در اختیار قاچاق‌چیان قرار گیرد و به سایر کشورهای دنیا ارسال شوند.

حفاظت از بقایای کشتی‌ها به‌همراه وسایل گرانبها آن‌ها یکی از اقدامات مهمی است که هر کشوری باید به آن اهمیت داده و اقدامات فوری را در این زمینه انجام دهد.

ایالات متحده امریکا، انگلستان، فرانسه و مالزی از جمله کشورهایی هستند که بیشترین اقدامات حفاظتی از این کشتی‌های ارزشمند را انجام داده‌اند و تیم‌ها و کمیته‌های تخصصی را به این منظور تشکیل داده‌اند. این تیم‌های متخصص وظیفه دارند این کشتی‌ها را در مناطق مختلف دریایی شناسایی کرده و به ثبت میراث فرهنگی برسانند.

برخی از کارشناسان معتقدند، بسیاری از کشتی‌هایی که نابود شده‌اند دارای اشیا و تجهیزاتی هستند که می‌توان آن‌ها را بازیابی کرد و در موزه‌های بین‌المللی به نمایش گذاشت. بنابراین نگهداری و حفاظت از این کشتی‌ها و وسایل آن‌ها بسیار ضروری و مهم است.      

کشتی‌های غارت‌شده، میراثی که مغفول مانده‌اند + تصاویر




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار