gardeshban.ir

کوه شیندان در نزدیکی گردنه حیران و روستای ونه بین در مرز ایران — جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۱۶۱۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
قلعه شیندان بر عظمت کوه شیندان می‌افزاید، ارتفاع کوه شیندان ۱۸۵۰ متر است. کوه شیندان در جادهٔ آستارا به اردبیل، منطقه حیران، بالای روستای حاجی امیر بالا – حاجی امیر پایین و آنسوی مرز واقع شده‌است.

دژ و قلعه ی تاریخی شیندان بر فراز کوه شیندان در ارتفاع ۱۸۵۰ متری منطقه حیران و در مسیر جاده ی آستارا به اردبیل واقع شده است که در هنگام عبور از این مسیر کاملا قابل رویت است. 

بنای قلعه سنگی بوده و با ملات ساروج ساخته شده است و قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد و به معنای محل نور است زیرا در آنجا اتشکده ای مهم بوده است.

گفته می شود زمانی محل اقامت و فرماندهی بابک خرم دین بوده و در سمت غربی قلعه قبرستان قدیمی (در بالای تپه در آنسوی تونل واقع در مسیر جاده آستارا – اردبیل) قرار دارد که قلعه شیندان مشرف بر آن است و درمقابل دید و تیر رس واقع شده است.

بنا به روایتی قسمتی از این قبرها متعلق به گبرها(گور قبیر) و قسمتی پا به غرب وسر به شرق دفن شده اند که از آثار قره قویونلو دردوره شاه اسماعیل صفوی می باشد و قبر عیسی خان و موسی خان مهرانی وچشمه معروف جن در آن قرار دارد.

از اتفاقات مهمی که در این قلعه روی داده خاطره تاریخی قیام حمزه خان تالش حاکم آستارا در عهد شاه عباس صفوی می باشد که ذوالفقار خان قارمانلو حاکم اردبیل مدت نه ماه آن قلعه را در محاصره داشت و حمزه خان با کشتی از راه آستارا به شیروان متواری گشت.

بنای قلعه،سنگی و با ساروج ساخته شده است که قراء حیران ونبین و مسیر جاده نمین – آستارا کاملا قابل رویت است .


کوه و قلعه شیندان آستارا+عکس

کوه و قلعه شیندان آستارا+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار