gardeshban.ir

قله آبک در رشته کوه البرز و در بخش البرز مرکزي در نزديکي شهر ميگون قرار گرفته است. ميگون از توابع شهر فشم و جزء شهرستان شميرانات و رودبارقصران است.
کد خبر: ۲۱۶۶۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸-1398 October 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
جنوب آبک شهر فشم، جنوب غربي ميگون، شمال غربي شمشک و جنوب شرقي آن روته قرار دارد.کوه آبک در شمال شرقی میگون قرار دارد. در ارتفاعات آن چشمه و غار کوچکی وجود دارد که در تابستان مملو از یخ است.

در گذشته برای تهیه بستنی و نیازهای دیگر از یخ این کوه استفاده می کردند. چوپانان هم هنگام ظهر گوسفندان را جهت رفع تشنگی به کنار همین چشمه می بردند و خودشان هم ساعتی را به استراحت و صرف ناهار می پرداختند. 

در گذشته محلی برای شکار (کل، بز، قوچ و…) هم بود و شکارچیان هم در این کوه رفت و آمد داشتند.

ارتفاع: ۳۴۸۸ متر

از همان ابتدای حرکت، مقابلتان (در جهت شمال) گرده سنگی مرتفعی (یال‌های سنگی پرشیب) می‌بینید که قله اصلی پشت این گرده قرار داشته و دیده نمی‌شود. قله آبک زمانی دیده می‌شود که خود را به پشت این گرده برسانید.

به بالای یال اول (ارتفاع ۲۵۰۰ متر) که رسیدید باید به سمت راست تغییر جهت داده و یال بعدی را که در ابتدای آن قرار گرفته‌اید به سمت بالا صعود کنید. (زیاد به گرده نزدیک نشوید). بالای یال به دشت کوچکی در ارتفاع ۲۹۵۰ متر می‌رسید. از دشت عبور کرده و خود را به روی خط الراس در ارتفاع ۳۱۰۰ متر برسانید. آنطرف خط الراس، در جهت غرب، شهر میگون را می‌بینید.

از روی خط الراس به سمت راست (شمال) تغییر جهت داده، گرده را از سمت چپ دور زده و در پشت آن از اولین دهلیز عبور نمایید. بر ای عبور از دهلیز باید کمی دست به سنگ شوید که در این فصل خیلی جدی نیست.

کمی بالاتر از دهلیز، به نقطه‌ای می‌رسید (در ارتفاع ۳۴۰۰ متر) که دو قله را در دو سمت خود دارید. قله فرعی (بلندترین نقطه گرده، حدود ۳۴۵۰ متر) در سمت راست و قله آبک (۳۴۸۸ متر) در سمت چپ. حدود نیم ساعت بعد با گذر از یک یا دو دهلیز دیگر بر روی قله آبک خواهید بود

از چهار مسیر می توان این قله را صعود کرد. آبک روی خط الراس فرعی قرار گرفته و فقط توسط گردنه شمالی خودش به خط الراس اصلی سرکچال و کلون بستک متصل می باشد.

وسایل مورد نیاز
کفش مناسب کوهنوردی – برای این صعود آب به میزان لازم همراه ببرید زیرا در تابستان چشمه این مسیر خشک است.

در طول مسیر موبایل آنتن دارد.تقریبا بیشتر مسیر بدون پاکوب است.

مسیر خودروی شخصی از میدان فشم تا ورودی روستای روته، حدود ۴ کیلومتر است. (ورودی دوم از سمت چپ با تابلوی «روستای سادات روته». از اینجا تا روستا حدود ۲ کیلومتر راه در پیش دارید. برای رسیدن به ابتدای مسیر قله آبک: با ادامه جاده از داخل روستا وارد جاده خاکی در امتداد رودخانه می‌شوید. (با ماشین یا پیاده). 

حدود ۵۰۰ متر بالاتر به دوراهی می‌رسید که مسیر مستقیم، مسیر قله روته و سمت چپ مسیر قله آبک است. وارد مسیر آبک که شدید، حدود ۵۰۰ متر بالاتر به یک میدان‌گاهی کوچک می‌رسید (در حال ساخت و ساز) که آخرین محل مناسب برای پارک خودرو است. (بهتر است خودروی خود را داخل یا بالای روستا در اولین مکان مناسب پارک کنید)



قله آبک
قله آبک

منبع


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار