gardeshban.ir

مقاصد ماجراجویانه بسیاری در گوشه و کنار ایران عزیزمان وجود دارد که ساحل مکران در سیستان و بلوچستان یکی از این مناطق دیدنی است؛ با ما همراه باشید تا با این ساحل زیبا آشنا شوید.
کد خبر: ۲۱۶۷۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
مدت زمانی است که سیستان و بلوچستان به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است و هر روزه تعداد علاقه‌مندان به دیدن این منطقه کمتر شناخته‌شده، بیشتر از قبل می‌شود. این استان گنجینه‌ای ناشناخته است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده که یکی از آن‌ها سواحل مکران است. مَکران، مُکران یا مکوران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران بلوچستان و جنوب غربی پاکستان به حساب می‌آید که در طول دریای عمان گسترده شده است. این ساحل علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارا است و افراد بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند، از نظر جغرافیایی و موقعیت استراتژیکی از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این ساحل زیبا و کمتر شناخته شده در ایران عزیزمان آشنا شویم و سفری به بخشی از سیستان و بلوچستان داشته باشیم.

پیشینه ساحل مکران و منطقه آن به‌گونه‌ای است که حتی در کتاب تاریخی «هرودوت» (Herodotus)، مورخ یونانی قرن پنجم میلادی نیز یاد شده است و گفته می‌شود که یکی از استان (ساتراپ)های ایران قلمداد می‌شده است. حتی در نسخه‌های تاریخی عربی نیز از این ساحل با نام سواحل دریای مکران یاد شده است و از آنجا که تاریخ این مکان، پیشینه طولانی و غنی دارد، نمی‌توان به‌طور قطعی درباره ریشه نام آن نظر داد، اما دیدگاه‌ها و نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله اینکه آن را یکی از کلمات زبان سومری و بابلی می‌دانند که هم‌ریشه مگان و به معنی کرانه مگا است؛ برخی کلمه مگا را هم‌معنی قایقران ترجمه می‌کنند.

این منطقه با داشتن سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی بی‌نظیر، همچنین موقعیت عالی برای بازی‌های آبی و ساحلی و از همه مهم‌تر آثار تاریخی و باستانی در کنار دریا می‌تواند یکی از فرصت‌های مناسب برای توسعه گردشگری دریایی در این منطقه باشد، اما ویژگی چشم‌گیرتر این منطقه اتصال مستقیم به اقیانوس است و همین موجب می‌شود کشتی‌های گردشگری از سرتاسر جهان به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند. در نتیجه با یک برنامه‌ریزی درست، مکران می‌تواند دروازه ورود گردشگران دریایی به ایران و خلیج‌فارس شود و شرایطی منحصربه‌فرد را برای تبدیل شدن به قطب گردشگری فراهم کند.

اهمیت سواحل مکران از این‌ جهت است که تنها بندر اقیانوسی کشورمان، یعنی چابهار، در آن قرار دارد. چابهار دریا، سواحل ماسه‌ای، صخره‌ای و کوه‌های مینیاتوری و شگفت‌انگیزی را در دل خود جای داده که این جذابیت در دنیا بی‌نظیر است.

مکران از نظر جلوه‌های زیبا و دل‌فریب دریایی، طلوع درخشان خورشید بر بلندای رشته‌کوه‌های زاگرس و غروب خورشید بر پهنای دریای آبی بی‌کران در کنار سواحل دریای عمان منظره‌هایی دیدنی و سحرآمیزی خلق می‌کنند و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

تلفیق بیابان و دریا در کنار یکدیگر چشم‌اندازی فوق‌العاده پدید آورده است. سواحل مکران می‌تواند گردشگران مناطق خشک شبه‌جزیره و منطقه خاورمیانه را در زمان گرما و تابستان به‌سمت خودش جلب کند و در فصل زمستان می‌تواند از گردشگران مناطق سردسیر اروپا و سیبری و نقاط دیگر پذیرایی و میزبانی کند.

سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره‌ها، حماسه‌ها، کانون گردهمایی شهرنشینی و پل پیوند آسیای باختری با هند و چین و گذرگاه کاروا‌ن‌های بزرگ بازرگانی از جمله راه‌های زمینی و دریایی جاده ابریشم بوده است. بنابراین به‌طور قطع طبق آنچه که گفته شد، سواحل مکران سیستان و بلوچستان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توسعه بسترهای گردشگری با توجه به زیرساختارهای زیست محیطی مناسب در کنار فرهنگ و اقلیم زیبا و غنی این منطقه می‌تواند علاوه بر اینکه آن را تبدیل به منطقه‌ای جذاب برای گردشگری در فصل‌های مختلف سال کند، می‌تواند شرایطی برای اشتغال‌زایی و توجه بیشتر به این سرزمین زیبا با مردمانی خون‌گرم و مهربان را فراهم کند.


امید است که این منطقه با حمایت بخش‌های مختلف گردشگری بیشتر از قبل مورد توجه مردم و گردشگران قرار گیرد و هر روزه شاهد پیشرفت این سرزمین زیبا و مردمان آن باشیم.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار