gardeshban.ir

کمتر کسی به مشکلات استفاده کنندگان چرخ دستی و پرواز معلولان در فرودگاه ها پرداخته است. امروز قصد داریم تا نگاهی به مشکلات رفت و آمد معلولین در یکی از حساس ترین و پر تردد ترین اماکن جهان یعنی فرودگاه ها بپردازیم.
کد خبر: ۲۱۶۷۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
«وقتی برای خداحافظی با پدرم به فرودگاه رفته بودم، همه فامیل را می دیدم که به پنجره ها چسبیده بودند و برای پدرم دست تکان می دادند. فقط ۱۰ سالم بود و می خواستم به شیشه نزدیک شوم و من هم مانند بقیه برای پدرم دست تکان دهم. اما هر چه زور می زدم و به دسته های صندلی فشار می آوردم، چرخ های صندلی به حرکت در نمی آمد. انگار به جایی گیر کرده بود. به سختی سرم را خم کردم و متوجه شدم که میان چرخ تا شیشه، کاشی های فرودگاه مانند سکو، ارتفاع گرفته و اجازه حرکت به چرخ های صندلی من را نمی دهد.» این پاره ای از خاطرات یک معلول بود که از لذت و هیجان دیدن پدرش بازمانده بود و این مهم تقصیر او نبود؛ بلکه تقصیر بر گردن کوته بینی معماران و مهندسین شهری است که حتی یک بار هم صندلی چرخ دار را تجربه نکرده اند تا از معضلات این قشر مظلوم باخبر شوند.

از این دست خاطرات بسیار است و باید دقت داشت که قسمت مهم و کارآمدی از جامعه را کسانی تشکیل می دهند که از این صندلی های چرخ دار استفاده می کنند. حتی در زمانی که یک معلول، قصد ورود به هواپیما را دارد و می خواهد مانند هر کس دیگری به مقصدش برسد، باز هم دچار مشکل می شود و نمی تواند با خیالی آسوده به داخل هواپیما راه پیدا کند؛ چه دفعاتی بوده که یک معلول از ترس سقوط از رمپ های غیر استاندارد فرودگاه، دلسرد شده و به خانه بازگشته و راه دیگری را که اغلب سخت تر از پرواز است برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کرده است. اما این تنها قسمتی از مشکلات در پرواز معلولان است و قصه همچنان ادامه دارد.

پرواز معلولان و سختی ها از لحظه ورود به فرودگاه تا درب هواپیما

همه پشت سر هم بر روی پله های هواپیما ایستاده اند و منتظر حرکت یک مرد معلول و مادر پیرش هستند. هواپیمای مورد نظر متعلق به یکی از سرشناس ترین هواپیمایی های دنیا است و در چند سال اخیر مدعی بوده که راحتی و آسایش را برای سفر مسافران معلول خود به ارمغان آورده است. اما حالا این مرد میانسال تا پای پرواز رفته اما دستگاه مخصوص برای تا کردن ویلچر او وجود ندارد و مرد، خود، دست به این کار زده تا راه حلی پیدا کند و از طرفی از روی دیگر مسافران بابت این تاخیر خجالت می کشد.

خدمات رسانی در پرواز معلولان و استفاده کنندگان از صندلی چرخ دار میسر نمی شود مگر این که از صفر تا صد این قضیه مورد بررسی قرار گیرد؛ در واقع شرکت هواپیمایی و فرودگاهی که این داستان را رقم زده بودند، تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند و از تاکسی های ویژه برای معلولین تا رمپ گذاری در تمام مسیرهای فرودگاه را برای این دسته از مسافران تعبیه کرده بودند اما باز نتیجه کار خوب از آب در نیامد. هنگامی که خلبان یکی از هواپیماها اعلام کرده بود که پرواز مورد نظر به فلان مقصد پرواز نمی کند، دیگر این جای کار را نخوانده بود که یک ناشنوا در هواپیما هست که نمی تواند حر ف های او را بشنود و همین اتفاق باعث معطلی چندین ساعته ی این شخص شد.

طرد شده از پرواز

مسافران معلول بسیاری در جهان هستند که بارها درخواست پرواز و خرید بلیط به همراه کمک یار می دهند اما خبری از این گزینه نمی شود و پروازشان برای چندمین بار لغو می کنند. جالب است که سایت های پرواز و خرید بلیط در جهان، گزینه ای مبنی بر درخواست کمک یار را در دسترس قرار داده اند اما هنوز بودجه و نیروی مورد نیاز آن را تأمین نکرده اند. اولین بار، یکی از خبرنگاران حوزه بین الملل در یکی از برنامه های تلویزیونی فرانسه در جواب به گلایه مجری برنامه که گفته بود ما بارها از شما دعوت کرده بودیم اما شما نیامدید، داستان درخواست کمک یار را تعریف کرد و دلیل نیامدنش را به این شکل توجیه کرد. بعد از آن، این نقص در خدمات، دست مایه انتقاد منتقدین این حوزه قرار گرفت.

برای پرواز، با ویلچر خود خداحافظی کن

برخلاف سفر با اتوبوس و قطار، سفر با هواپیما با ویلچر همچنان امکان پذیر نیست و یک استفاده کننده از ویلچر نمی تواند با صندلی چرخ دار خود وارد هواپیما شود. هنگام ورود به هواپیما از یک معلول، گرچه با تمام احترام، خواسته می شود از ویلچر پیاده شود و خود را با کمک مهمانداران هواپیما به صندلی اصلی منتقل کند. فقط خدا می داند که چه از لحاظ روحی و چه از نظر جسمی، این کار برای معلولان سخت و ناراحت کننده است. خوشبختانه، شرکت های سازنده هواپیما، راه حل های جدیدی برای حل این مشکل و تعبیه فضای مورد نظر برای قرار گیری ویلچر در نظر گرفته اند.

پرواز با هواپیما به قیمت خرابی ویلچر

کافی است تا به مهمانداران و مسئولین پرواز اعتماد کنید و ویلچر خود را تحویلشان دهید تا در پایان سفر صندلی چرخ دار خود را با تکه هایی گمشده تحویل بگیرید؛ متاسفانه در بسیاری از هواپیماها، فضایی مناسب قرارگیری ویلچر تعبیه نشده است و این مورد باعث می شود ویلچر در جایی نامناسب قرار بگیرد و به هنگام خارج کردن، ویلچر دچار مشکل و شکستگی شود. البته در بعضی از هواپیماهای جدید برای این مورد هم  راه حل هایی اندیشیده شده است تا آسیبی به ویلچرها وارد نشود.

ورود ویلچر به هواپیما ممنوع است

در سال ۲۰۱۰ یکی از جت های مسافربری به علت حمل بار اضافی که منظور همان ویلچر بود، ورود ویلچر را حتی به قسمت بارگیری هواپیما ممنوع کرد و این امکان را برای معلولین محدود کرد. این خبر در همه خبر گزاری ها، بازتاب وسیعی پیدا کرد و این هواپیما به خاطر تصمیم غیر منطقی اش مورد حمله رسانه ها و مردم قرار گرفت. از آن پس، بسیاری از هواپیمایی های دنیا، تلاش کردند که اصلا بابت حمل صندلی چرخ دار مسافران خود، یا هیچ مبلغی دریافت نکنند و یا برای این قشر، تخفیف ویژه ای قائل شوند.

ویلچر و جا ماندن از پرواز

در چند سال اخیر، بسیاری از هواپیمایی ها، حتی معتبر ترین شان، هنگامی که متوجه می شدند مسافرشان صندلی چرخ دار دارد، بدون اطلاع به او، پروازش را لغو و به ساعتی دیگر و هواپیمایی دیگر منتقل می کردند. این برخورد باعث خشم بسیاری از مسافران شد و در پی چند ماه تحریم از طرف مسافران، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و آژانس های پرواز از مسافران خود عذرخواهی کردند و نه تنها خسارت قابل توجه ای را به این افراد برگرداندند بلکه سعی کردند تا استفاده کنندگان از صندلی چرخ دار را در اولویت قرار دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار