gardeshban.ir

مدرس گردشگری با اشاره به این که تنها 30 درصد گردشگری ایران مربوط به گردشگران خارجی است، گفت: در حالی کشور به گردشگری خارجی محدود شده که ۷۰ درصد گردشگران داخلی کشور در جریان نوسانات سیاسی فعلی کشور، قابل سرمایه‌گذاری است.
کد خبر: ۲۱۷۰۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
اشکان بروج، مدرس گردشگری در کارگاه آموزشی ویژه فعالان گردشگری که دیروز در مرکز شتاب‌دهنده پیشگامان یزد برگزار شد، با اشاره به ضرورت شناخت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و درآمدزا، اظهار کرد: برای اطمینان از مطلوب بودن این صنعت برای فعالیت و سرمایه‌گذاری باید بدانیم گردشگری در دنیا اقتصاد چندم است چرا که این موضوع نشان خواهد داد که جایگاه گردشگری در آینده چه روندی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در کشورهای بدون منابعی مانند «سنت کیس» گردشگری اقتصاد اول است، گفت: این صنعت در حالی جایگاه دوم و سوم اقتصاد برخی از کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای اروپایی را از آن خود کرده است که می‌تواند به جایگاه اول نیز برسد اما به علت چالش‌های موجود و تاثیرگذار نبودن بر سایر صنعت‌ها، اقتصاد اول این کشورها نیست.

وی گردشگری را یک صنعت پرچالش و مانع عنوان کرد و گفت: عوامل انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و محیطی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این صنعت هستند به طوری که در حال حاضر نیز به دنبال بحران سیاسی کشورمان شاهد ریزش تا ۷۰ درصد تورهای خارجی ورودی کشورمان هستیم.

این مدرس گردشگری ایران را ارزانترین کشور دنیا برای سفر اعلام کرد و گفت: گاهی این عوامل قابل توجه و مثبت در صنعت گردشگری، به دنبال بی‌توجهی به عواملی کم اهمیت از دست می‌روند به عنان نمونه در حال حاضر مهمترین و اساسی‌ترین چالش گردشگری برای گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند، همچنان سرویس‌های بهداشتی است.

وی با بیان این‌که گردشگرانی که هنوز وارد کشورمان نشده‌اند درگیر تبلیغات بسیار منفی علیه کشورمان هستند، گفت: این نوع گردشگران به دنبال نوسانات سیاسی، به کشور سفر نمی‌کنند یا عواملی مانند برجام نیز در محیط سیاسی منجر به تغییرات چشمگیری در این صنعت کشورمان شد.

بروج با بیان این‌که گردشگری در آینده جز یکی از صنایع پویا و فنانشده خواهد بود، اطمینان داد که فعالیت در این صنعت اشتباه نیست و در این رابطه تصریح کرد: تنها حدود ۳۰ درصد از گردشگران کل کشور ورودی کشورهای دیگر هستند و مابقی گردشگران داخلی هستند، لذا با وجود نوسانات فعلی سیاسی نیز فرصت‌های بسیار زیادی در این صنعت باقی مانده که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که تفکر اشتباه درآمدزایی و خرید تورهای خارجی باید اصلاح شود، گفت: گردشگری زنجیره‌ بزرگی از فعالیت‌ها و مشاغل است ولی ما آن را به گردشگران خارجی و تورهای خارجی محدود کرده‌ایم در حالی که می‌توانیم روی ۷۰ درصد گردشگران داخلی سرمایه گذاری کنیم.

این مدرس گردشگری علت عمده سفر در دنیا و ایران را تفریح و خوش گذارنی دانست و گفت: افراد برای عواملی شامل بازدید از اقوام و اَشنایان، سلامت، خرید سوغاتی و فرهنگ‌ها، مذهب و کار به سفر می‌روند که هر کدام فرصت‌های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال در این صنعت فراهم می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۱۰ درصد مشاغل دنیا در حوزه گردشگری، تصریح کرد: این نسبت در برخی از کشورها مانند تایلند یک به چهار است یعنی به ازا هر چهار شغل یکی از آن‌ها به گردشگری اختصاص دارد، این نسبت در ایران نیز از یک به ۱۱ در حال حاضر به یک به ۱۴ رسیده است.

بروج از توجه به گردشگران چینی به عنوان یکی از مهمترین گردشگران دنیا یاد کرد و گفت: گردشگران اروپایی تعداد کمتر اما با هزینه کرد بیشتری سفر می‌کنند اما گردشگران چینی با تشکیل ۳۰ درصد از جمعیت گردشگران دنیا از تعداد بیشتری برخوردارند هرچند که کمتر از دیگر گردشگران هزینه می‌کنند.

وی از ادغام استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و سیار بخش‌های این حوزه به عنوان راهکار حفظ بقا و توسعه صنعت گردشگری در کشورمان خبر داد و گفت: در دنیا نیز شرکت‌ها بزرگتر سایر شرکت‌ها را تحت پوشش و حمایت خود در می‌آورند و با تغییر عنوان یا ادغام عنوان‌ها به سرمایه فعالیت‌های خود، توسعه می‌بخشند.

این مدرس حوزه گردشگری با اشاره به برخی مقاومت‌ها از سوی فعالان این حوزه در کشور برای ادغام شدن، گفت: متاسفانه به دلیل آموزش ندیدن در کار تیمی فعالان این حوزه هنوز نتوانسته‌اند ادغام شوند اما در صورت نیاز، کار تیمی را یاد خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این‌که فعالان این حوزه نباید به پشتوانه مالی دولت امیدوار باشند، گفت: اگر دولت‌ها هیچ سنگ‌اندازی به خصوص در زمینه اعطای مجوزها نداشته باشند، فعالان گردشگری باید بدون پشتوانه مالی دولت‌ها در این عرصه ایده‌های خود را به اجرا برسانند.

این فعال گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی جامعه محلی در زمینه توسعه گردشگری، خاطرنشان کرد: گاهی یک سری مشکلات مانند پیاده محور نشدن بافت تاریخی و همگانی نشدن دوچرخه در یزد با آگاه کردن جامعه محلی و به مرور قابل حل است از طرفی باید همت مسئولان نیز وجود داشته باشد چرا که در رشت و تهران همت زیادی که از سوی مسئولان شد که توانست منجر به ایجاد گذر پیاده روی و گردشگری شب شود.

بروج در پایان نیز خاطرنشان کرد: فعالان گردشگری باید منابع موجود و ظرفیت‌ها را شناسایی و با بکارگیری و ایجاد اشتغال برای اهالی محلی و بومی منجربه گسترش این صنعت شوند چرا که گردشگری یک سنعت پویا و در حال رشد است و باید همواره آن را توسعه بخشیم.

ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار