gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلانغرب گفت: فصل نخست از کاوش‌های باستان شناسی بر روی تپه «قلا» در مرکز این شهر توسط اکیپ باستان شناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به پایان رسید.
کد خبر: ۲۱۷۰۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

سیروس ادیب، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلانغرب افزود: فصل نخست از کار لایه‌نگاری تپه باستانی قلاع به منظور گاه نگاری آن که از شهریورماه امسال توسط یک اکیپ باستان شناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور شروع شده بود پس از سه ماه به پایان رسید.

وی اظهار کرد: با توجه به کاوش‌های صورت گرفته و نظریه کارشناسان باستان شناسی تا این بخش از لایه‌نگاری  بخش‌هایی از دیواره این قلعه پیدا شده که شواهد حاکی از وجود نشانه‌هایی دوره‌های اشکانی و مادها مربوط به ۸۰۰ سال قبل از میلاد است ضمن این‌که در دوره ساسانی نیز از این ارگ به عنوان محل ذخیره غلات استفاده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: تپه باستانی قلاع ۲۱ متر ارتفاع دارد که تاکنون ۱۰ متر آن مورد کاوش قرار گرفته است و به عنوان یکی از مهمترین آثار غرب کشور از پتانسیل بالایی در حوزه مطالعات باستان شناسی برخوردار است.

ادیب اضافه کرد: با مشخص شدن چارچوب‌های گاه‌نگاری این اثر تاریخی بیس گاه نگاری کل منطقه معرفی خواهد شد.

وی اظهار کرد: تپه قلا گیلانغرب به عنوان مهمترین اثر در شاهراه خراسان بزرگ قرار گرفته که یکی از شاهراه‌های مهم مواصلاتی دوران باستان به شمار می رود که بسیار قابل اهمیت است.

او ادامه داد: این کار کمک خواهد کرد تا در فصول آتی کاوش ها بتوان نتایج بسیار خوبی را در حوزه باستان شناسی در تعیین جایگاه تپه استخراج و به صورت یک چارچوب علمی تبیین و تشریح کرد.

تپه تاریخی قلا گیلانغرب یکی از آثار تاریخی مهم کشور مربوط به دورز نوسنگی با قدمت ۶ تا ۷ هزار سال است که در مرکز شهر گیلانغرب واقع شده است.

گیلانغرب بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد که ۴۵۰ اثر آن ثبت ملی شده و براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون وجود هفت آتشکده نیز در این شهرستان شناسایی شده است.

قدیمی‌ترین شی تاریخی کشف شده تاکنون در ایران، یک تبر سنگی با قدمت ۱۲۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح است که این اثر تاریخی در گیلانغرب کشف شد و اکنون در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است. 
 
ایرنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار