gardeshban.ir

دره اپورت؛ منطقه‌ی محصور شده بین جنگل و کویر، یکی از زیباترین دیدنی‌ها در خطه‌ی سرسبز شمال کشورمان است.
کد خبر: ۲۱۷۱۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸-1398 October 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دره و زیبایی هایش به اندازه این بکر و ناشناخته است که از شنیدن نامش خیلی‌ها متعجب میشوند. ارتفاع زیاد دیواره‌های این دره منطقه را به دو بخش جنگل و کویر تقسیم کرده اند و در یک نگاه می‌توان تلفیق دو اقلیم متفاوت را مشاهده نمود. 

اوپرت و هر آنچه که باید درباره آن بدانید را در ادامه معرفی خواهیم کرد و قطعا از وجود چنین جایی در ایران عزیزمان متحیر خواهید شد.

معرفی اوپرت

اوپِرت (owpart) دره‌ای زیبا و منحصر به فرد در مرز بین مازندران و سمنان می‌باشد که سرسبزی شهر‌های شمالی را در کنار کویر سمنان و مرکز ایران با هم تلفیق نموده است. این منطقه زیبا برخلاف سایر مناطق اطرافش هنوز به درستی معرفی نشده و بکر و آرام باقی مانده است. ارتفاع زیاد دیواره دره اوپرت به اندازه ایست که مانع از ورود ابر‌های باران زا به منطقه جنوبی آن می‌گردد و این دلیل اصلی خشک بودن یک سمت آن و سرسبزی سمت دیگرش است.

اوپرت چشم اندازی زیبااوپرت در واقع نام روستایی در ۵۵ کیلومتری شمال مهدیشهر می‌باشد که شغل اصلی مردم آن دامداری بوده و شرایط آب و هوایی بسیار خوب و بارش باران در دشت‌های آن باعث سرسبزی منطقه و بوجود آمدن شرایط ایده آل برای چرای دام‌ها شده است. از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به وجود دشتی فراخ با خانه‌های روستایی که سقف شیروانی آن‌ها چشم اندازی زیبا را شکل داده اند اشاره نمود. برای درک زیبایی‌های این منطقه تصور کنید که در بالای کوهی بزرگ ایستاده اید و یک طرف جنگل‌های هیرکانی جلوه گری می‌کنند و در طرف دیگر دشت و کمی دورتر کویر توجهتان را جلب میکند. تلفیق اقلیم که در این منطقه مشاهده میشود چیزی نیست که بتوان در سایر مناطق ایران دید.

دیواره‌های بسیار بزرگ و مرتفع این دره در واقع ادامه یافته از فلات مرکزی ایران می‌باشند که در انتها به شمال شرقی قله خرو نرو ختم میشوند.

پوشش گیاهی و زیست محیطی اوپرت

بارش باران در بخش مالی دره اوپرت در سطح بسیار مطلوبی می‌باشد و به همین خاطر سرسبزی در تمام بخش‌های شمالی آن به چشم میخورد. علاوه بر جنگل‌های هیرکانی که در شمال دره قرار گرفته اند، در ییلاق و سایر بخش‌های آن نیز پوشش گیاهی بسیار منحصر به فردی به چشم میخورد. تنوع گیاهان در این منطقه به اندازه ایست که می‌توان آن را داروخانه‌ای از انواع دارو‌های درمانی گیاهی دانست.

پوشش گیاهی اوپرتاگر با گونه‌های متنوع گیاهی آشنایی داشته باشید با قدم زدن در این منطقه براحتی انواع گیاهان از قبیل زیره کوهی، کولک، قعلب، پاروک، مازش کو، اوجی، الزی و اورشک و گوگ په را مشاهده خواهید کرد. همان طور که میبینید گیاهان دارویی این منطقه بسیار خاص و نادر هستند و همین می‌تواند دلیل دیگری بر ارزش بسیار بالای اوپورت به شمار آید.

در دیگر مناظری که در اوپرت توجهتان را به خودش جلب خواهد کرد، اسب‌های وحشی می‌باشند که در منطقه‌ای سرسبز و در دشتی وسیع آزادانه در حرکت می‌باشند. گاو و گوسفندان روستاییان این منطقه و روستا‌های اطراف از سمنان و مازندران نیز در این منطقه به چرا مشغول می‌باشند و آرامش و زیبایی خاصی را به منطقه بخشیده اند.

دلیل رویش گیاهان متنوع و حیوانات مختلف در این منطقه را می‌توان به چشمه‌های متنوع اپورت نسبت داد. در این منطقه چشمه‌هایی با آب‌های بسیار زلال و خنک وجود دارد که زیبایی منطقه را صد چندان کرده اند. از معروف‌ترین چشمه‌های دره اپورت می‌توان به کنگ چشمه، کله چشمه، بالا لوتی گرد چشمه، پایین لوتی گرد چشمه و قلقل چشمه اشاره نمود. اگر به این منطقه سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم دقایقی را در کنار این چشمه‌های روان سپری کنید و با خنکای آب هایش روح و جسمتان را صفایی دوباره ببخشید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف دره اوپرت

اوپرت علاوه بر زیبایی‌های منحصر به فردی و تلفیق کویر و جنگل، دسترسی بسیار آسانی به دیدنی‌های مازندران دارد که از مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آبشار خزه‌ای اوبن

در فاصله بسیار کم با دره اوپرت منطقه دودانگه مازندران واقع شده است که مجموعه‌ای جنگل و چشمه و آبشار خزه‌ای می‌باشد. یکی از بهترین دیدنی‌های این منطقه، آبشار خزه‌ای اوبن می‌باشد که در واقع مرز مازندران و سمنان هستند. در این منطقه چند آبشار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین آن‌ها اوبن یا بالاو نام دارد. آبشار اوبن پوشش خزه‌ای آن گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند.

در این منطقه نه تنها فرصت بازدید از آبشار و لذت بردن از خنکای آب‌های آن برایتان فراهم می‌گردد، بلکه می‌توانید کوهنوردی، جنگل نوردی و دره نوردی را نیز تجربه نمایید.

چشمه‌های باداب سورت

از دیگر مکان‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد که در فصله کم با دره اوپرت قرار دارد، چشمه‌های رنگارنگ و پلکانی باداب سورت می‌باشد. این چشمه‌ها که منبعی غنی از مواد معدنی می‌باشند، با گذر هزاران سال به حالت پلکانی تبدیل شده اند و امروزه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران محسوب میشوند. از نمونه‌های مشابه با این چشمه‌ها می‌توان به پاموک کاله در آنتالیا اشاره کرد که البته رنگارنگی باداب سورت را ندارد.

قله و آبشار فینسک

در ۵۵ کیلومتری شمال شرق سمنان و منطقه‌ای که براحتی از دره اوپرت در دسترس می‌باشد می‌توانید جنگل‌های فینسک را مشاهده کنید. در این منطقه قله و آبشار بسیار زیبا در کنار جنگل‌های سرسبز و انبوه وجود دارند که بهانه‌ی سفر بسیاری از گروه‌های تفریحی و مسافرتی به فینسک شده اند.

بهترین زمان سفر به اوپرت

زیبایی‌های اوپرت را زمانی می‌توانید به معنای واقعی درک کنید که در فصل مناسب با شرایط آب و هوایی عالی به این منطقه سفر کنید. با توجه به اقلیم کلی منطقه می‌توان گفت بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر خواهد بود. در این بازه زمانی سرسبزی جنگل‌ها و مه آلود بودن فضا در برخی از روز‌ها منظره‌ای فوق العاده زیبا را بوجود می‌آورد. البته افراد زیادی هستند که ثبت تصاویر رنگارنگ از جنگل‌های خزان گرفته در اوپرت را در فصل پاییز برای سفر ترجیح می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت، تنها زمستان است که شرایط ایده آلی برای سفر به اوپرت را فراهم نمی‌کند.
دسترسی به دره اوپرت

با توجه به اینکه از کدام شهر می‌خواهید به اوپرت بروید مسیر‌های متفاوتی پیش رو خواهید داشت. اولین مسیر شهمیرزاد می‌باشد. در این مسیر وقتی از این شهر به سمت ساری حرکت می‌کنید به منطقه پررو میرسید که با امتداد دادن آن در نهایت به روستایی به نام ملاده خواهید رسید. اوپرت در امتداد شمالی این روستای قرار گرفته است.

مسیر بعدی جاده فیروزکوه می‌باشد که بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد دارند از تهران به اوپرت بروند. در این مسیر به روستایی به نام چاشم میرسید که با عبور از آن و ادامه دادن مسیر در نهایت به مرز جنگل و کویر؛ یعنی دره اوپرت خواهید رسید.

دره اپورت؛ از زیباترین دیدنی‌های مازندران/تصاویر

دره اپورت؛ از زیباترین دیدنی‌های مازندران/تصاویر

دره اپورت؛ از زیباترین دیدنی‌های مازندران/تصاویر

دره اپورت؛ از زیباترین دیدنی‌های مازندران/تصاویر

دره اپورت؛ از زیباترین دیدنی‌های مازندران/تصاویر

دره اپورت؛ از زیباترین دیدنی‌های مازندران/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار