gardeshban.ir

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از یزد شگفت‌انگیزترین شهر ایران به لحاظ پیشینه و قصه‌های تاریخی است، ورود به این حوزه را عامل موثری در تبلیغ گردشگری یزد عنوان کرد.
کد خبر: ۲۱۷۴۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸-1398 October 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
«سیدمصطفی فاطمی» در نشست «کافه شنبه‌های گردشگری» که شب گذشته با موضوع «شهر پایدار» در هتل جاده ابریشم یزد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه شناخت‌ اغلب مردم نه فقط از شهر یزد بلکه از پیشینه تاریخی این شهر نیز بسیار محدود است، در حالی که پیشینه‌ی آن بسیار فراتر از ساختار تعریف شده برای شهر یزد است.

وی بر ضرورت بازبینی سابقه‌ی تاریخی شهر یزد تاکید کرد و در این باره گفت: متاسفانه مطالب بسیاری از سایت‌های ارزشمند تاریخی راجع به یزد کمتر مورد توجه قرار گرفته، هرچند که اخیراً نگاه ویژه‌ای به این مسئله شده است.

فاطمی با توجه به چالش‌های گردشگری در شرایط کنونی کشور از الزام استفاده از حداقل داشته‌های شهر یزد برای توسعه گردشگری یاد کرد و گفت: شکل‌گیری کمیته‌های مختلف گردشگری بسته به موضوعات مختلف تاکنون تاثیرات قابل توجهی در این زمینه داشته است که این فعالیت‌ها باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ کمیته در حوزه‌های مختلف گردشگری یزد، تصریح کرد: این روزها که حوزه گردشگری با شرایط سختی مواجه است، پیشنهادات متعددی در شورای راهبری گردشگری مطرح شده که در همین شرایط می‌توانند انگیزه‌بخشی کنند لذا کمیته اخلاق گردشگری به منظور مقابله با گران‌فروشی‌ها و برخورد نامناسب با گردشگران نیز به این کمیته‌ها اضافه شده است.

فاطمی با بیان این که گردشگری بسیاری از مشکلات کنونی کشور را رفع می‌کند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با موجود اهمیت اهتمام به صنعت گردشگری، هنوز اعتبار و اعتقاد کافی در این مورد درون مدیران و مسئولان شکل نگرفته است، هرچند که باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که در شرایط اقتصادی بد و بحرانی، همه انواع اقتصادها ضربه می‌خورند اما تب و تاب گردشگری نسبت به بقیه بیشتر است.

وی مهمترین اصل برای حفظ و بقای گردشگری را هماهنگی فعالان گردشگری و مطالبه‌گری به خصوص در زمینه فعالیت‌های کشوری دانست و گفت: معتقد هستیم که گردشگری می‌تواند وضعیت کاری و اقتصاد استان یزد را به خصوص در زمینه شهر پایدار ارتقا دهد و نگاه ناامیدانه را تبدیل به امید کند.

این مسئول از فعالان این حوزه خواستار آغاز به کار فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی شد و گفت: در راستای توسعه گردشگری طرح‌های امسال را بازسازی خواهیم کرد.

فاطمی در پایان با تاکید بر این که یزد شگفت‌انگیزترین شهر ایران در تاریخ و قصه‌های تاریخی است، ورود به این حوزه را عامل موثری در تبلیغات گردشگری یزد دانست و گفت: زمان اجماع فعالان گردشگری برای حفظ و توسعه این صنعت پایدار فرا رسیده است.

در این نشست مشکلات متعددی در حوزه شهر یزد به عنوان شهری پایدار از سوی فعالان محیط زیستی و گردشگری مطرح شدند که یکی از این مشکلات، شهری پر از زباله و نخاله در قالب یک شهر پایدار بود.

«نجمه نادری» کارشناس و فعال محیط‌زیست که در این جلسه حضور داشت، در این رابطه به وقوع یک فاجعه محیط زیستی در شهر یزد اشاره کرد و گفت: شهری که در فرهنگش روزانه بیش از ۳۵۰ تن زباله تولید می‎شود، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی ضمن دعوت از فعالان محیط زیستی و گردشگری برای بازدید از سایت دفن زباله، پردازش و رهاشدن پساب صنعتی در بهترین کویر شهر، گفت: متاسفانه هم زمان با شروع فصل گرم و افزایش ساخت و سازها یزد با وجود شهری پایدار، ظرفیت دفع نخاله ساختمانی را ندارد.

وی بی‌توجهی به مسائل شهری یزد را عامل از بین برنده توسعه دانست و گفت: مردم باید در جریان وضعیت زباله قرار بگیرند و لازم است که حداقل در این زمینه آگاه سازی و فرهنگسازی انجام شود.

نادری با بیان این که ارتفاع تپه‌های زباله در یزد به 18 متر رسیده است، تصریح کرد: در حالی این تپه‌ها موجب ایجاد منظر نامناسب شهری شده که روی خط آسمان شهر و منظر بکر کوه‌های خرانق و تپه اردشیر اثرگذار خواهد بود و با واگذاری زمینی برای ضایعات‌فروشی‌های شهر یزد در این محدوده این مسئله به فاجعه تبدیل می‌شود.

وی از مردم و تمام فعالان این حوزه دعوت به حضور در جلسات کمیته محیط زیست خدمات و محیط زیست شورای شهر جهت هم اندیشی و کمک به حل معضلات شهری شد.

«میلاد رحیمی» نماینده بنیاد جهانی انرژی در استان یزد هم ضمن یاداوری شهر یزد به عنوان شهری پایدار، به تبیین دلایل پایدار بودن یزد پرداخت و ضرورت‌های حفظ این جایگاه برای یزد را یادآور شد.

«مرتضی تکمیلی» فعال گردشگری و مدیر هتل جاده ابریشم از استقبالش از فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه گردشگری خبر داد و در مورد همکاری با فعالان این حوزه نیز اعلام آمادگی کرد.

در این نشست «سید رضا بهادری» استاد دانشگاه و مسئول کمیته گردشگری پایدار نیز سخنانی ایراد کرد و در پایان این نشست نیز دو گردشگر آلمانی با حضور در جلسه از یزد به عنوان یک شهر زیبا یاد کردند و از تمدید 60 روزه ویزای خود در ایران خبر دادند.

ایسنا






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار