gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به تعدد کاروانسراهای تاریخی در این استان، گفت: متاسفانه تنها مدیریت سه کاروانسرای تاریخی با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است و مابقی در اختیار و مدیریت دیگر دستگاه‌ها هستند.
کد خبر: ۲۱۷۹۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸-1398 October 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
مهدی جمال، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار کرد: از 27 کاروانسرا تاریخی موجود در استان تنها سه کاروانسرا در مالکیت و مدیریت این دستگاه تخصصی هستند.

وی با بیان این‌که اکثر کاروانسراهای تاریخی این استان وقفی هستند، ادامه داد: جدا از چند کاروانسرا در اختیار میراث فرهنگی، مابقی کاروانسراهای تاریخی در اختیار دستگاه‌هایی همچون اداره کل اوقاف و امور خیریه، ستاد فرمان امام، اداره کل زندان‌ها و...هستند.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به رویکرد تخصصی این اداره کل به حفظ و مرمت آثار تاریخی، خاطرنشان کرد: نگرش تخصصی و کارشناسانه این اداره کل ارتباط مستقیمی با حفاظت از این آثار تاریخی ارزشمند دارد و از همین رو مدیریت این اداره کل به فرآیند حفاظت و نگهداری از این کاروانسراهای تاریخی کمک شایانی می‌کند.

جمال از واگذاری تعدادی از آثار تاریخی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در حال حاضر چهار بنا تاریخی این استان در حال مرمت هستند تا بعد از فرآیند مرمت به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شوند تا از ظرفیت این آثار ارزشمند استفاده بیشتری شود.

وی ادامه داد: خانه‌های تاریخی طاهری و تدین سمنان، کاروانسراهای دامغان و ایوانکی چهار بنایی هستند که بعد از اتمام مرمت به سرمایه‌گذار واگذار خواهند شد.

وی با بیان این‌که چهار بنای تاریخی نیز با استفاده از ماده 27 در برنامه واگذاری است، افزود: علاوه بر این‌ها برای واگذاری چهار بنا دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است. ضمن این‌که پیش از این نیز بناهایی همچون خانه کلانتر، کاروانسرا ده‌نمک، میان‌دشت میامی، دو اتاق ارگ سمنان، چشمه‌علی دامغان و...نیز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان یادآوری کرد: واگذاری این بناها، جدا از مرمت آثار به ایجاد اشتغال و رونق صنعت گردشگری در استان کمک شایانی می‌کند.

استان سمنان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی همواره یکی از معبرهای مهم در ایران بوده و از همین رو در ادوار مختلف تاریخی کاروانسراهای متعددی در این استان ساخته شده، این استان  هم اکنون نیز بیشترین کاروانسرا تاریخی را در خود جا داده است.

تنها مدیریت 3 کاروانسرا از 27 کاروانسرا تاریخی سمنان با میراث فرهنگی است!

تنها مدیریت 3 کاروانسرا از 27 کاروانسرا تاریخی سمنان با میراث فرهنگی است!

تنها مدیریت 3 کاروانسرا از 27 کاروانسرا تاریخی سمنان با میراث فرهنگی است!


ایلنا





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار