gardeshban.ir

خانه دکتر صحتی یکی از خانه های تاریخی شهر تبریز است که در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی در خیابان راسته کوچه ساخته شده و سازمان میراث فرهنگی آن را تبدیل به موزه محرم کرده است.
کد خبر: ۲۱۷۹۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
مساحت خانه حدود ۴۰۹ متر مربع و زیربنای آن ۸۴۴ متر مربع می باشد و در ۳ طبقه بنا شده و دکتر ابولقاسم صحتی در زمان حیات آن را به حسینیه تبدیل کرد و هم اکنون آثار و اشیای مربوط به عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم در آن نگهداری می شود.خانه دکتر صحتی در ۸ خرداد ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سر در این بنا دارای تزئینات آجری است. در خانه‏ غربی پس از سر در ورودی از طریق یک هشتی با چند پله گرد وارد حیاط می شویم.

بنا در قسمت شمال حیاط از سه طبقه تشکیل شده است؛ طبقه‏ زیرزمین دارای طاق‏بندی و پوشش طاقی بوده و یک حوضخانه در قسمت مرکزی قرار گرفته و از اتاق های همجوار آن به صورت انباری و سردابه استفاده می ‏شده است.یک راه‏ پله‏ داخلی از پشت حوضخانه ارتباط طبقه‏ زیرزمین را با طبقه‏ همکف برقرار می سازد.در طبقه‏ همکف چند اتاق قرار دارد که محل زندگی افراد خانواده بوده است.

ارتباط طبقه‏ همکف با طبقه اول از طریق یک راه پله‏ بزرگ مرکزی صورت می گیرد. و در طبقه اول یک تالار بزرگ در مرکز به همراه دو اتاق در دو طرف تالار مشاهده می گردد.

بخش‌ها و آثار موزه

در ورودی حیاط موزه، مجسمه ذوالجناح، اسب امام حسین (ع) قرار گرفته و در داخل موزه، طبقه اول، انواع طوق، پرچم، گهواره‌های کوچک نذری، چراغ و شمع و در طبقه دوم، ابزار و نوشته‌های مربوط به سوگواری و تعزیه خوانی و نقاشی‌های قدیمی مورد استفاده در آئین سنتی پرده خوانی به نمایش درآمده است.

از جمله آثار موزه می‌توان به کاسه مسی با قلمزنی نام چهارده معصوم (ع)، تبر زین و کشکول مورد استفاده در مراسم پرده‌خوانی، بیرق با شمائل حضرت علی (ع) و…اشاره کرد.در این موزه انواع طوق‌های مراسم عزاداری نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. «طوق» واژه‌ای ترکی و به معنای بیرق است که از یک تیغه به نام سرتوغ و زبانه فولادی بلندی تشکیل شده که روی صندوقچه فلزی کوچک ضریح مانندی بر پایه چوب یا فلز به شکل چلیپا استوار می‌شود.

ده طوق و علم از روستاهای مختلف استان در موزه محرم نگهداری می‌شود که نوع و مراسم مربوط به آن‌ها، نشانگر گوناگونی و تنوع آئین عزاداری در آذربایجان شرقی است. قدمت هیچ یک از علم‌های موجود در موزه محرم کمتر از ۵۰ سال نیست و قدیمی‌ترین علم موجود در این موزه که از محله بازار اهر به اینجا منتقل شده مربوط به سال ۱۲۴۳ هجری قمری است.

نحوه دسترسی به موزه محرم تبریز

آدرس :تبریز ،انتهای خیابان (راسته کوچه) شهید مطهری، نبش ایستگاه آتش‌نشانی، داخل کوچه شهید احمد گوگانی ، پلاک ۲۲

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز


موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار