gardeshban.ir

در شهر خوی استان آذربایجان غربی آرامگاهی وجود دارد که آن را به شمس تبریزی نسبت می‌دهند و دلیل آن مدارک به دست آمده از مجمل فصیحی بیان شده (وفات مولانا شمس الدین تبریزی مدفون به خوی) و همچنین کتاب منشأت السلاطین در گزارشی که از لشکرکشی سلیمان اول سلطان عثمانی به ایران داده است نوشته است که سلطان سلیمان در سفر به خوی آرامگاه شمس تبریزی را زیارت کرده است.
کد خبر: ۲۱۸۱۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
نمایان‌ترین نشانه آرامگاه شمس در خوی مناره‌ای است که از شاخ قوچ ساخته شده است و بلندای آن به ۱۴ متر می‌رسد و با مقبرۀ شمس ۱۰ متر فاصله دارد. ساخت این بنا را در روایات عامه و سفرنامه‌های سیاحان ونیزی به شاه اسماعیل صفوی نسبت می دهند که بعد از شکار یک روزه اش دستور داده کله های قوچ های وحشی را در آن به کار ببندند و از همان کله ها و آجر، مناری بسازند.


نقاشی های قدیمی که از آرامگاه شمس برجای مانده است نشان می دهد این بنا در ابتدا از ۳ مناره که دور مزار شمس قرار داشتند، تشکیل شده بود. این تصویر را یکی از همراهان سلطان سلیمان هنگام زیارت او از مقبرۀ شمس کشیده است.

گرچه بسیاری از پژوهشگران همانند محمدعلی موحد معتقد هستند که مقبرۀ شمس در شهر خوی است اما برخی دیگر مانند بدیع الزمان فروزانفر و محمدعلی تربیت این موضوع را منکر شده اند. آنها از شهر یا مکان مشخصی برای آرامگاه شمس نام نمی برند اما معتقدند آرامگاه خوی نیز نمی تواند مربوط به شمس باشد.

آرامگاه شمس تبریزی خوی در شهر خوی/تصاویر

آرامگاه شمس تبریزی خوی در شهر خوی/تصاویر

آرامگاه شمس تبریزی خوی در شهر خوی/تصاویر

آرامگاه شمس تبریزی خوی در شهر خوی/تصاویر

آرامگاه شمس تبریزی خوی در شهر خوی/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار