gardeshban.ir

جزیره من (Isle Of Man) از شمال با اسکاتلند، از جنوب با ولز، از شرق با انگلیس و از غرب با ایرلند شمالی همسایه است.
کد خبر: ۲۱۸۱۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
این جزیره ابتدا محل زندگی و حکمرانی سِلت ها (Celts) بود و سپس توسط وایکینگ‌ها که سرانجام پادشاهی جزیره را ایجاد کردند فتح شد. در سال 1266 و طبق پیمان پرث (Perth) بین نروژ و اسکاتلند، جزیره من رسماً تحت حاکمیت اسکاتلند درآمد و به همین دلیل اختلافی یک‌صد ساله بین انگلستان و اسکاتلند به وجود آمد، درنهایت پیروز این میدان انگلیسی‌ها بودند.

جزیره من (Isle Of Man) جزیره‌ای در دریای ایرلند است و فاصله آن از لندن حدود 426 کیلومتر است. این جزیره حدوداً 85000 نفر جمعیت دارد و گردشگر زیادی را طی سال به خود نمی‌بیند. شاید چیزی در حدود 300 هزار نفر فقط، در سال 2018 برای بازدید از این جزیره اقدام کرده‌اند که این عدد در مقایسه با 2.4 میلیون گردشگر جزیره وایت سهم ناچیزی است! با وجود اینکه این جزیره در جایی قرار گرفته است که از هر چهار جهت با بریتانیا همسایه است، ولی جزئی از آن نیست!

امروزه نیز جزیره من مانند جزیره جرسی (Jersey) و گرنزی (Guernsey) با وجود اینکه مسئولیت فنی آن با بریتانیا است و به ملکه بریتانیا وابستگی دارد، ولی از لحاظ سیاسی جدا و مستقل محسوب می‌شوند و پارلمان و دولت محلی مستقل دارد. البته در امور دفاعی طبق قانون اساسی، بریتانیا وظیفه دفاع را بر عهده دارد و در مجامع بین‌المللی نیز نماینده آن‌ها محسوب می‌شود. از لحاظ تقسیم‌بندی این جزیره جزء کشورهای مشترک‌المنافع محسوب نمی‌شود؛ در واقع به‌نوعی نیمه خودمختار به‌ حساب می‌آید.

 همچنین این جزیره جزء اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرد ولی در محدوده گمرک اتحادیه اروپا است. با این حساب، استقلال این جزیره مهم‌ترین بخش شخصیت آن است. آن‌ها میگویند که جزئی از بریتانیا یا انگلیس نیستند، بلکه مانکس (Manx) هستند.

جالب اینجاست که جزیره من آن‌قدر به انگلیس، ولز، ایرلند و اسکاتلند نزدیک است که هنگام روز می‌توانید از بلندای بلندترین قله جزیره، مزارع انگلیس، تپه‌های مه‌آلود ایرلند، ساحل ولز و ارتفاعات اسکاتلند را همزمان مشاهده کنید. در هر صورت، با وجود اینکه به‌نوعی این جزیره احساس بریتانیایی بودن می‌کند ولی بریتانیایی محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه جزیره من زبان خاص خود را دارد که همان زبان مانکس است. همچنین تصوّر بر این است که این جزیره نام خود را از یک خدای دریایی به نام مَنان (Manann) گرفته است.

از جزیره خودمختار و عجیب «من» چه می دانید؟+تصاویر

از جزیره خودمختار و عجیب «من» چه می دانید؟+تصاویر

از جزیره خودمختار و عجیب «من» چه می دانید؟+تصاویر

از جزیره خودمختار و عجیب «من» چه می دانید؟+تصاویر

از جزیره خودمختار و عجیب «من» چه می دانید؟+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار