gardeshban.ir

یاسمن مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار اهل ایالات‌متحده است که از سال ۲۰۱۷ برای انجام ماموریت آرتمیس (سفر به ماه) تحت آموزش قرار گرفته بود حالا در جمع ۱۳فضانورد نامزد معرفی شده از سوی ناسا برای قرار گرفتن در نوبت سفر به‌ماه و مریخ است. از پروژه آرتمیس به‌عنوان نخستین ماموریتی یاد می‌شود که قرار است طی آن یک زن در سال ۲۰۲۴ قدم روی‌ماه بگذارد.
کد خبر: ۲۱۸۱۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
پس از گذشت بیش از ۲سال آموزش، حالا به تازگی فضانوردانی که نامزد سفر به‌ماه و احتمالا در ادامه مریخ هستند فارغ‌التحصیل شده‌اند. به گزارش سی ان ان، این افراد که در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده بودند، در هیوستون مدال فارغ‌التحصیلی خود را از دست رئیس ناسا دریافت کردند و در نوبت سفر هیجان‌انگیز به‌ماه نشسته‌اند.

مسافر زن ایرانی که به مریخ می‌رود/عکس

در طول مراسم، به هرکدام از فارغ‌التحصیلان یک سنجاق نقره‌ای که نمادی از ماموریت mercury ۷ بود اهدا شد. این نشان متعلق به نخستین گروه فضانوردان ناساست که در سال ۱۹۵۹ انتخاب شده بودند. به گفته ناسا پس از انجام نخستین ماموریتشان نیز به آنها سنجاق طلایی اعطا خواهد شد.

این گروه ۱۳نفره شامل ۶زن و ۷مرد است. ۲ نفر از کاندیداها از آژانس فضایی کانادا و ۱۱نفر دیگر از ناسا هستند که آنها نیز از میان ۱۸هزار نفر انتخاب شده‌اند. در مراحل آموزشی دوساله این گروه، به آنها روباتیک، چگونگی استفاده از سیستم‌های ایستگاه فضایی، تمرینات شبیه‌سازی‌ راه‌رفتن در فضا، به پروازدرآوردن جت‌های T-۳۸ و زبان روسی برای برقراری ارتباط با فضانوردان روس در ایستگاه فضایی آموزش داده شده است. این مهارت‌ها به فضانوردان جدید اجازه می‌دهد علاوه بر توانایی در توسعه و ساخت فضاپیما، از فضانوردانی که هم‌اکنون در ایستگاه فضایی هستند حمایت کنند و در نهایت احتمال قرار گرفتن بین ۵۰۰فضانوردی را داشته باشند که پایشان به فضا باز شده است. در بیوگرافی‌های جدید ناسا جزئیات جدید تحصیلی و آزمایش‌های هرکدام از این فضانوردان جدید گنجانده شده است.

آماده‌سازی‌ برای ماموریت مریخ

به گزارش سی‌ان‌ان، پس از انجام موفقیت‌آمیز پروژه آرتمیس و سفر به ماه، ناسا برنامه‌هایی برای ماموریت‌های سالانه به‌ماه و پس از آن اکتشافات انسانی در مریخ را برای اواسط ۲۰۳۰ درنظر دارد. جیم برایدنستین، مدیرعامل ناسا در مراسم انتخاب ۱۳فضانورد پروژه آرتمیس گفت: این افراد نماینده بهترین‌های آمریکا هستند و چه زمانی بهتر از این می‌توانستند  برای پیوستن به سپاه فضانوردان انتخاب کنند. ۲۰۲۰سال پرتاب فضاپیمای آمریکایی با موشک آمریکایی از خاک این کشور خواهد بود. امسال برای پیشرفت برنامه‌های آرتمیس و ماموریت‌های ما به‌ماه و پس از آن مریخ، سال مهمی است.

با درنظر گرفتن کلاس فضانوردان آرتمیس، ناسا هم‌اکنون ۴۸فضانورد فعال در بدنه خود دارد و آژانس در حال برنامه‌ریزی برای دریافت درخواست‌های کاندیدای فضانورد جدید برای بهار امسال است. تد کروز، سناتور تگزاس به‌عنوان سخنران در این مراسم گفت: من به این زنان و مردان استثنایی برای فارغ‌التحصیل‌شدن به‌عنوان نخستین کلاس پروژه آرتمیس تبریک می‌گویم. آنها پیشگامانی هستند که به تقویت سلطه آمریکا در فضا برای نسل‌های آینده کمک می‌کنند. من برای فرصتی که به‌زودی در اختیارمان قرار می‌گیرد بسیار هیجان‌زده‌ام؛ فرصت‌هایی مانند قدم گذاشتن نخستین زن روی کره‌ ماه و البته نخستین قدم‌ها روی سیاره مریخ.

در انتظار آرتمیس 

پروژه آرتمیس ناسا، مربوط به فرستادن نخستین فضانوردان زن به کره‌ ماه برای اولین بار پس از سال۱۹۶۹ است. براساس گفته‌های ناسا این پروژه تا سال۲۰۲۴ اجرایی شده و از فضانوردان کلاس ۲۰۱۷ در آن حضور خواهند داشت. ناسا می‌گوید که از فناوری‌های نوآورانه برای کشفیات بیشتر سطح‌ماه نسبت به گذشته استفاده خواهد کرد. ما با شرکای تجاری و بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد و اکتشافات پایداری را تا سال ۲۰۲۸ انجام خواهیم داد. آرتمیس دومین مجموعه ماموریتی به‌ماه ایجاد شده توسط آژانس فضایی آمریکایی‌ها خواهد بود. ماموریت آپولوی ناسا بین سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ انجام شد و ناسا ۹ماموریت انسانی را به‌ ماه انجام داد. در این بین ۶ماموریت موفقیت‌آمیز بود که ۱۲مرد طی آن توانستند سطح‌ماه را لمس کنند. نخستین مردی که روی ‌ماه قدم گذاشت نیز نیل آرمسترانگ بود.

اما پروژه آرتمیس به کرات پیچیده‌تر از آپولو خواهد بود زیرا این یک همکاری خصوصی/ عمومی است با لایه‌های بسیار و بیشتر که در آن از روباتیک استفاده شده است نه پروازهای اولیه. به‌عنوان مثال زمانی که فضانوردان به‌ماه برسند همه تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای آزمایش‌ها، پیش از آنها رسیده است. این روند و این تحویل‌ها کاملا خودکار خواهد بود و برخی از آنها توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود که برای ناسا کار می‌کنند. مأموریت‌های آینده نیز از زمین پرتاب می‌شوند، در ایستگاه فضایی متوقف شده و سپس با یک سفینه ‌ماه‌نشین به سمت سطح‌ ماه حرکت می‌کند.

ماموریت‌های آرتمیس با پرتاب بزرگ‌ترین موشک‌هایی که تاکنون ساخته شده است، انجام می‌شود. به گفته ناسا، فضانوردان در یک سفینه فضایی کوچک‌تر به نام اوریون خواهند بود که طی چند روز به‌ماه پرواز خواهد کرد. ناسا همچنین گفت درحالی‌که آپولو عنوان نخستین ماموریت قدم روی‌ماه را دارد، آرتمیس درها را برای تجربه زندگی بشر از نوع دیگری باز می‌کند. زندگی روی‌ماه می‌تواند به‌عنوان زمینه اثبات زندگی در مریخ باشد. این فصل بعدی اکتشاف برای همیشه حضور ما در کنار ستاره‌ها را رقم خواهد زد.

با آنکه ناسا هنوز زمان مشخصی را برای ماموریت به مریخ مشخص نکرده است اما فضانوردان جدید به‌عنوان کاندیداهای حضور در این ماموریت معرفی شده‌اند. آژانس فضایی آمریکا معتقد است این اتفاق در دهه۲۰۳۰ و احتمالا اوایل ۲۰۳۵ انجام می‌شود. اما مقامات رسمی امیدوارند ماموریت ‌ماه به انسان کمک کند تا زندگی و کار در سیاره‌ای دیگر را بیاموزد و توانایی‌ها و فناوری‌ها را برای زندگی در سیاره قرمز به اثبات برساند.

یاسمن مقبلی کیست؟

یاسمن مقبلی که با مدرک لیسانس مهندسی هوافضا و اطلاعات فناوری و فوق‌لیسانس مهندسی هوافضا در کلاس ۲۰۱۷  در پروژه آرتمیس حضور داشته است. او همچنین تجربه پرواز با بالگردهای H-۱ را در کارنامه دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار