gardeshban.ir

ترکیه می خواهد در استانبول کانال جدیدی مشابه تنگه بُسفر برای تردد کشتی ها احداث کند. بر اساس ارزیابی ها، ایجاد چنین کانالی مشکلی برای طبیعت ایجاد نمی کند. اما دانشمندان در این زمینه نظر کاملا متفاوتی دارند.
کد خبر: ۲۱۸۲۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
هشدار دانشمندان نسبت به ساخت کانال جدید استانبول/ افزایش خطر زلزله و از بین رفتن ۴۰۰ هزار درخت

حکومت ترکیه می خواهد بین دریای سیاه و دریای مرمره، راه دومی برای کشتیرانی ایجاد کند. قرار است که کانال استانبول از میان این کلان شهر ۱۶ میلیون نفری بگذرد.

این کانال ۴۵ کیلومتری قرار است در غرب شهر استانبول و موازی با تنگه بُسفر احداث شود. مقام های حکومتی می گویند که می خواهند از ازدحام کشتی ها در بسفر کاسته و از بروز حوادث و تصادم ها جلوگیری کنند.

پیش از این وزارت محیط زیست و شهرسازی، پلان های مربوط به ساخت چنین کانالی را از نظر سازگاری با محیط زیست (CED) بررسی کرده و آن را به عنوان "مثبت" ارزیابی کرده بود.

اما اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، ساکنان این شهر و دانشمندان از پلان های حکومت برای احداث کانال استانبول انتقاد می کنند. آن ها به هزینه زیاد آن و نگرانی های شدید در مورد محیط زیست اشاره می کنند.

۴۰ دانشمند و چندین سیاستمدار در یک نشست کارشناسان در استانبول شرکت کردند تا در مورد پیامدهای احتمالی که ایجاد چنین کانالی برای محیط زیست دارد، به بحث و گفتگو بنشینند.

آن ها می گویند، اگر این کانال واقعا ساخته شود، تاثیرات مخربی خواهد داشت و به این نتیجه رسیدند که بررسی ساخت آن از نظر سازگاری با محیط زیست (CED) بر اساس معیار های علمی انجام نشده است.

ساخت این کانال بر منابع آب و جنگل ها چه تاثیراتی خواهد داشت؟
مخالفان می گویند که منابع آب و جنگل ها در شمال شهر استانبول در صورت ایجاد این کانال نابود خواهد شد. بر بنیاد گزارش وزارت محیط زیست راجع به سازگاری این کانال با محیط زیست (CED)، آن مقدار آب که به خاطر این کانال از بین می رود، از طریق سد ملن جبران خواهد شد. قرار است که سد ملن براساس یک پروژه عظیم دیگر در شرق استانبول ساخته شود.

اما از نظر دوگانای تلونای، کارشناس محیط زیست در دانشگاه استانبول مقدار آب آشامیدنی که از طریق سد ملن به دست خواهد آمد برای جبران تخریب مخاذن آب شیرین این منطقه، کافی نخواهد بود.

مقام های حکومتی می گویند که برای احداث کانال جدید باید ۲۰۰ هزار درخت قطع شود.اما تلونای این ارزیابی را رد کرده و می گوید: "احتمال این که تعداد درخت هایی که باید قطع شوند به ۴۰۰ هزار برسد، بیشتر است" و قطع این تعداد درخت برابر است با نابودی ۴۵۰ هکتار جنگل.

هشدار دانشمندان نسبت به ساخت کانال جدید استانبول/ افزایش خطر زلزله و از بین رفتن ۴۰۰ هزار درخت

آیا خطر زلزله افزایش خواهد یافت؟
استانبول را که بزرگترین شهر ترکیه است، خطر زلزله به شدت تهدید می کند. اما بر بنیاد گزارش (CED)، شکستگی صفحات تکتونیک یا گسل های تکتونیک به اندازه کافی از کانال جدید فاصله دارند و به این خاطر خطری وجود ندارد.

هلوک ایدوگان، پروفیسور جئوفیزیک در استانبول این ادعا را با جدیت رد کرده و می گوید که با احداث کانال استانبول خطر زلزله افزایش خواهد یافت: «گسل مرکزی دریای مرمره فقط حدود ۱۲ کیلومتر از محلی که قرار است کانال در آن جا ساخته شود، فاصله دارد و انتظار می رود که در محدوده استانبول طی ۳۰ سال آینده یک زلزله با قدرت دست کم ۷ درجه به مقیاس ریشتر رخ بدهد. قرار است در جوار محل ساخت کانال و در فاصله بسیار نزدیک با گسل ها، شماری از مردم ساکن شوند. به این خاطر میزان خطر برای مردم به شدت افزایش خواهد یافت».

این پروژه چقدر هزینه دارد؟  
به گزارش «CED» هزینه ساخت این کانال به حدود ۱۱،۵ میلیارد یورو خواهد رسید. افزون براین قرار است که در جوار آن حدود ۵۰۰ هزار تن ساکن شوند. پلین گیریتی اوغلو، کارشناس مدیریت عمومی در دانشگاه استانبول، این ارقام را غیر واقع بینانه می داند.

او می گوید: «دراین گزارش مطالب زیادی راجع به هزینه ها درج نشده است. اما فقط برای ساخت هشت پُل که قرار است بزرگتر از پل جدید بسفر باشند، به مبالغ هنگفتی نیاز است و هزینه آن همین حالا هم به  حدود ۲،۵ میلیارد دالر رسیده است. چرا ما اصلا این پول را خرج می کنیم؟» از نظر این خانم پروفیسور می توان این مبلغ را در بخش تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کرد.

آیا کانال استانبول بر حیوانات تاثیر خواهد گذاشت؟
سدات کالم، اکولوژیست و مدیر محافظت از طبیعت در سازمان محافظت از محیط زیست «WWF» از خطرات گسترده این کانال برای طبیعت می گوید. کالم افزود: «پرندگان، پستانداران و موجودات دیگر مکان های مهمی را برای نشستن بر روی تخم های شان، مهاجرت و گذراندن فصل زمستان از دست می دهند و جمعیت این حیوانات در منطقه استانبول به شدت کاهش خواهد یافت».



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار