gardeshban.ir

در حالی که گردشگری شهر جهانی یزد در جریان حوادث و تحولات سیاسی تاکنون دچار مشکلات و خسارات قابل توجهی شده است اما مدیر کل میراث فرهنگی این شهر جهانی اعتقاد دارد که گردشگری یزد به علت گستردگی قابل حذف نیست و می‌تواند به روند قبل خود باز گردد.
کد خبر: ۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

صنعت گردشگری در حالی که می‌رفت تا به یکی از اقتصادهای سرآمد کشورمان تبدیل شود به دنبال نوسانات سیاسی و اجتماعی اخیر با تنش‌های بسیار بیشتری نسبت به سایر صنایع و اقتصادهای کشور روبرو شد به طوری که حتی برخی آمارها حکایت از لغو 90 درصد از تورهای گردشگری خارجی در همین بازه دارند و خود گویای ضررها و خسارات وارده به این صنعت پردرآمد است.

البته صنعت گردشگری ایران تحت تاثیر عوامل مختلف تا قبل از این نیز نوسانات مختلفی را تجربه کرده و یزد به عنوان اولین شهر ثبت شده جهانی در ایران نیز به تبع کشور از این مسائل دور نبود و با این مسائل دست و پنجه نرم کرده است و قطعا برای رون رفت از وضعیت کنونی نیز راهکارهایی اندیشیده خواهد شد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این باره، می‌گوید: نوسانات سیاسی اخیر و تاثیر آن بر حوزه گردشگری مشابه نوسانات ارزی، اقتصادی و صنعتی اما با تب و تاب بیشتر است.

وی رشد گردشگری پس از امضا برجام در دولت تدبیر و امید به وی‍ژه در یزد را یادآور می‌شود و تصریح می‎کند: در حالی که در ابتدا فعالیت این دولت گردشگری وضعیت خوبی نداشت، به دنبال توافق برجام، گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع یزد با رشد چشمگیری مواجه شد و توانست از جایگاه مطلوبی نیز در بین سایر اقتصادها بهره‌مند شود.

وی با بیان این‌که تا قبل از این دولت تعداد گرداشگران خارجی یزد حداکثر به رقم 13 هزار گردشگر محدود می‌شد، می‌گوید: امیدواریم با ادامه روند رشد گردشگر در دولت فعلی آمار گردشگران خارجی یزد امسال به عدد 150 هزار گردشگر برسد که متاسفانه به دنبال نوسانات فعلی احتمالا این آمار کاهش خواهد داشت.

وی که معتقد است گردشگری شهر جهانی یزد به علت گستردگی قابل حذف نیست، می‌گوید: جشن چینی‌ها که در سال‌ گذشته با استقبال و بازتاب قابل توجهی به میزبانی شهر جهانی برگزار شد، امسال به علت تعداد لغو سفرهای متعدد احتمالا در یزد برگزار نخواهد شد اما با این حال همچنان به برگزاری این مراسم با حضور هر تعداد گردشگر چینی در راستای اعتمادسازی اصرار داریم و در این راستا نیز سعی در آغاز برنامه‌های خدمات سفر از هم اکنون داریم.

معرفی ایران به عنوان 52 مقصد گردشگری دنیا

به گفته‌ فاطمی، گردشگری تحت تاثیرروابط سیاسی و حوادث متعددی مانند سقوط هواپیما و سیل و همچنین اخبار منفی علیه کشورمان قرار گرفته که همین مساله منجر شده تا درصدی از تورهای ورودی کشور لغو و حتی در اعلام کشورهای مختلف توصیه شود که گردشگران به ایران نیایند.

«البته این مساله را در حالی شاهد هستیم که ایران جز 52 مقصد دنیا برای سفر اعلام شده بود و نیویورک تایمز و خبرنگاران چینی، یزد را با وجود تحریم‌های متعدد به عنوان شهری جهانی و گردشگر پسند معرفی کرده بودند اما دوباره اخبار منفی علیه ایران رنگ و بوی بیشتری گرفته و گردشگران را در عالمی از ناآگاهی در رابطه با وضعیت گردشگری ایران رها کرده و یک سوال باقی مانده است که : «وزارت میراث چه تدابیری در این باره دارد؟»

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در ادامه به تاثیر چشمگیر رشد شایعات متعدد علیه ایران بر حوزه گردشگری اشاره و در رابطه با راهکار مدیریت این مسئله نیز خاطرنشان می‌کند: به محض این که اتفاقات اخیر روی داد، گردشگری نیز باید با افزایش تدابیر لازم از این تاثیرات می‌کاست که خوشبختانه با انجام برنامه‌های ضربتی وزارت میراث فرهنگی و مذاکرات مختلف، اقدامات خوبی برای دستیابی به روند ایده ال در حال انجام است.

وی در رابطه با این اقدامات از اطمینان بخشی به گردشگران خارجی جهت امن بودن کشور به خصوص در حوزه گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از آن باید دامنه تاثیرات منفی و میزان آن بر گردشگران کشورهای مختلف سنجیده شود.

این مسئول تقسیم وظایف بین مدیران ارگان‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی و تشکل‌های مردمی را از اقدامات ابلاغ شده وزارت میراث یاد و ابراز می‌کند: باید از طریق مشاوره گرفتن و مشاوره دادن به فعالان حوزه‌های مختلف به خصوص گردشگری و اعتمادسازی از طریق راه‌های معنوی و تبلیغات، به دنبال کاهش تاثیرات منفی بر صنعت گردشگری باشیم.

یزد، شهری امن و در دسترس برای تمام گرداشگران 

البته یزد نیز با توجه به گردشگرپذیری و شهر میراث جهانی، دست روی دست نگذاشته و آغاز به کار کرده است به طوری که مدیر کل میراث فرهنگی یزد در رابطه با اقدامات این استان گردشگرپذیر و یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران، تصریح می‌کند: استان یزد در کنار اقدامات وزارت‌خانه، به گردشگران پروازی خود در مورد امنیت سفرشان اطمینان داده و همراستا با وزارت میراث با سفارت‌خانه‌ها در حال رایزنی در این رابطه است.

وی در این زمینه ادامه می‌دهد: به منظور ارائه مشاوره‌های داخلی و خارجی از کمک بخش‌های دیگر مانند شهرداری‌ها و بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی برای رسیدن به وضعیتی مطلوب استفاده می‌کنیم و با حضور فعال‌تر در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نظیر فیتور اسیپانیا، ای‌تی‌وی برلین و گردشگری تهران در زمستان امسال پر رنگ‌تر از همیشه این شهر جهانی را معرفی خواهیم کرد.

فاطمی یزد را شهر امن و در دسترس گردشگران با برخورداری از جشنواره‌های متعدد عنوان می‌کند و می‌گوید: باید با بهروری از تاریخ و فرهنگ و مذهب یزد لحظات خوبی را برای گردشگران شهرمان رقم بزنیم، از طرفی باید در این مدت با تبدیل این تهدید به فرصتی در حوزه گردشگری، بخشی از زیرساخت‌ها را کامل و از رویدادها، فعالیت‌ها و همکاری فعالان گردشگری استقبال و این صنعت را به جایگاه قبلی خود برگردانیم.

پیشنهاد جهانگرد ایتالیایی برای رونق گردشگری یزد

البته سابرینا نیکولازی یکی از جهانگردان ایتالیایی که ساکن شهر پررونق و گردشگرپذیر میلان است و علاوه بر سفر به ایران سفری نیز به یزد داشته و مسجد جامع یزد را از مساجد شگفت‌انگیز دنیا می‌داند، از لزوم برقراری پروازهای مستقیم به مقصد این شهر جهانی می‌گوید و آن را اقدامی به احتمال زیاد موثر برای گردشگری این شهر جهانی عنوان می‌کند.

این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی یزد از پیگیری‌ها در این زمینه خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: البته شرایط سختی پیش روی پروازهای مستقیم به یزد وجود دارد چرا که با توجه به نوسانات سیاسی، پروازهای بین‌المللی پایتخت نیز به مشکل برخورده‌ و یزد نیز از این وضعیت مسثتنی نیست.

فاطمی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر امکان برخورداری از پروازهای خارجی مستقیم در یزد بسیار دشوار است ولی با این وجود پیگیری‌هایی از طریق دفاتر مسافرتی در حال انجام است که امیدوارم در نیمه اول سال آینده به نتایج مورد نظر دست یابیم.

این مسئول در پایان نیز با بیان این که پس از رشد گردشگری یزد بسیاری از مسئولیت‌های کلان گردشگری کشور به یزد واگذار شد، می‌گوید: هر چند که یزد در زمینه جذب تورهای ورودی به کشور مستقل از شعبه‌های کشوری در بخش‌های جامعه هتل‌داران، راهنمایان تور، دفاتر خدمات مسافرتی تورها و آژانس‌های مسافرتی نبوده اما در سال‌های اخیر با تشکیل هسته‌های گردشگری، روند خوبی را در سایر اتفاقات گردشگری شاهد بودیم و به همین دلیل نیز معتقدیم که گردشگری برای شهر جهانی یزد صنعتی جداناپذیر از بدنه جامعه است و هر چند که دچار نوسانات و چالش‌های متعددی بشود اما باز هم می‌تواند خود را نجات دهد و دوباره به رونق و پویای برسد.
 
ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار