gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود از باقی ماندن خانه تاریخی امیر اعظم شاهرود در فهرست آثار ملی خبر داد تا این خانه با معماری منحصر بفردش از تخریب نجات یابد.
کد خبر: ۲۱۸۳۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

ماجرا تخریب و فروش خانه امیر اعظم که در زمره مکان‌های تاریخی با معماری منحصر به فرد شهرستان شاهرود و همچنین استان سمنان است، بالاخره با حکم دادگاه ثانویه ختم به خیر شد تا این بنای تاریخی و زیبا در فهرست آثار ملی باقی بماند.
 
حمیدرضا حسنی، رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان این‌که در دادگاه تجدید نظر رای به نفع میراث فرهنگی صادر شد، گفت: قرار شد خانه تاریخی امیر اعظم شاهرود در فهرست آثار ملی باقی ماند.

حمیدرضا حسنی ضمن بیان این‌که با پیگیری‌های حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، حمایت مسئولان شهرستان و اصحاب رسانه و همه افراد فرهیخته و دغدغه‌مند این بنا حفظ خواهد شد، ابراز کرد: به لطف خدا در دادگاه تجدید نظر حکم بر این صادر شد که با توجه به مؤلفه‌های این بنا تاریخی در بحث زیبایی، قدمت و ثبت ملی بنا امیر اعظم در ثبت ملی باقی بماند.

وی در ادامه تصریح کرد: با کمک ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان مالک و مشارکت رسمی دستگاه‌های فرهنگی خانه امیر اعظم شاهرود قرار شد به یک بنای فرهنگی در سطح شهر برای شهروندان و گردشگران رقم خورده و مورد بازدید عموم قرار گیرد.

خبر خوش برای شاهرودی‌ها/ خانه امیر اعظم از تخریب نجات یافت

رئیس میراث فرهنگی شاهرود افزود: موزه اسناد تاریخی، موزه تاریخ قومس، موزه قاجار، کتابخانه یا نگارخانه شهر از جمله تغییر کاربری‌هایی که برای ساختمان امیر اعظم پیشنهادشده است تا این بنا مورد بازدید عموم قرارگرفته و به مجموعه گردشگری شهر باافتخار افزوده شود.

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت نهم مردادماه سال ۹۷ ابلاغ ثبت ملی ساختمان امیر اعظم شاهرود را به علیرضا آشناگر استاندار سمنان اعلام کرد.

ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان مالک پس اطلاع از این موضوع شکایتی را علیه سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد که این موضوع مطالبه‌گری دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی را برانگیخت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نیز آذرماه امسال این قول را به مردم شاهرود داد که این بنا در فهرست آثار ملی باقی بماند و به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد تا اثر تاریخی عمارت امیر اعظم از ثبت ملی خارج شود.
 
خبر خوش برای شاهرودی‌ها/ خانه امیر اعظم از تخریب نجات یافت

مهدی جمال خط قرمز میراث فرهنگی را حفظ بناهای تاریخی دانست و بیان کرد: در این دادگاه سه مکاتبه قوی و جانانه با دادستان استان صورت گرفته است تا این بنای تاریخی برای آیندگان حفظ شود.

اثر فرهنگی تاریخی عمارت امیر اعظم در استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش مرکزی، شهر شاهرود، میدان آزادی، میدان سرچشمه، مقابل فروشگاه صنایع‌دستی قرار دارد که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۳۳۵ در تاریخ ۲۱ اسفند ۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امیر اعظم مشهورترین حاکم ایالت قومس یا همان استان سمنان امروزی در دوران مظفر الدین شاه قاجار محسوب می‌شود که آرامگاه خاندان وی نیز در داخل این عمارت قرار دارد.

طبق ماده ۳ قانون حفظ آثار ملی مصوب سال ۱۳۰۹ اگر مالک، خصوصی باشد رضایت او واجب است اما ازآنجا ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان مالک این سازمان خصوصی نیست لذا سازمان میراث فرهنگی منتظر جلب رضایت نشد و ساحتمان امیر اعظم در فهرست میراث ملی جای گرفت.
 
مهر





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار