gardeshban.ir

رویداد «ایران باشکوه» همزمان با عید چینی‌ها در ۹ استان کشور از جمله همدان برگزار می‌شود به طوری‌که این میزبانی فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان در فصل زمستان خواهد بود.
کد خبر: ۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

سال نوی چینی از مهمترین تعطیلات سنتی مردم چین است و هر سال در ماه بهمن، سال چینی نو می‌شود و عموما ۱۵ روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد.

در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود و بر همین اساس وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در جریان سفر به چین در مصاحبه‌ای که پیرامون برگزاری سال نو چینی در ایران با برخی شبکه‌های تلویزیونی این کشور داشت از چینی‌ها دعوت کرد تعطیلات سال نو را در ایران که ارزان‌ترین مقصد سفر در جهان معرفی شده، سپری کنند.

ایران از تابستان امسال قانون لغو روادید را برای چینی‌ها یکطرفه به اجرا گذاشت و طبق اظهارات برخی آژانس داران چینی، این اقدام ایران با استقبال گردشگران چینی رو به رو شده و حال رویداد «ایران باشکوه» به مناسبت عید چینی‌ها در برخی استان‌های کشور برگزار می‌شود که همدان نیز یکی از این استان‌ها است.

استان همدان به لحاظ بهره‌مندی از آب و هوای چهارفصل ظرفیتی ویژه برای جذب گردشگر دارد به طوری که استفاده از این پتانسیل مسیر را برای توریست‌پذیر کردن این منطقه هموار خواهد کرد.

از طبیعت زیبا فصل بهار و آب و هوای مطبوع همدان که بگذریم به تابستان سرسبز و زیبایی می‌رسیم که هر ساله با خودنمایی باغ‌ها و طبیعت سبز و خرمش مسافران بسیاری را جذب می‌کند و رفته رفته که وارد فصل پاییز و طبیعت رنگارنگ حاصل از برگ درختان قدم می‌گذاریم بر زیبایی‌هایش افزوده می‌شود.

پاییز همدان نیز به نوبه خود ظرفیت‌هایی برای جذب گردشگران و توریست‌ها دارد که نمی‌توان از آن غافل شد به طوری که کافی است فقط چندساعتی را در دامن رنگین باغ‌های گنجنامه یا همان عباس آباد قدم بزنیم تا به این نعمت خدادادی بیش از پیش آگاه شویم.

گذر از طبیعت همدان در ۳ فصل ابتدایی سال و ورود به فصل سرد زمستان اگر چه با خود رخوت حضور گردشگران در همدان را همراه می‌کند ولی اگر به ظرفیت‌های استان همدان برای جذب گردشگر در فصل زمستان دقت کنیم به سادگی می‌توان فهمید که همدان استانی چهارفصل برای جذب گردشگر است چراکه غار زیبای علیصدر، پیست اسکی تاریک دره، طبیعت برفی گنجنامه و بسیاری مکان‌های دیگر خود امتیازی برای پذیرش مسافران در فصل زمستان محسوب می‌شوند.

غار علیصدر در روستا علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار گرفته و یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی است که دارای ۱۹۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.

این غار از بسیاری جهات، به خصوص به علت وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سراسر غار گسترده شده‌اند، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران و جهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی‌های خیره کننده‌ای وجود دارد.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی رنگ و بی بو است به گونه‌ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می‌توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگ‌های زیبا و مرمرین است تماشا کرد و دارای راهروها و تالارهای متعددی به صورت کوچه‌ها و شاخه‌هایی است که برخی بن بست است و بسیاری دیگر نیز به هم مرتبط هستند.

ردپا عید چینی در همدان/ فرصتی که گردشگری زمستانی را معرفی می‌کند

ثبات دما داخل غار در تمام ایام سال روی ۱۴ درجه سانتیگراد

با توجه به ثبات دما داخل غار در تمام ایام سال روی ۱۴ درجه سانتیگراد، دیدارکنندگان تابستانی در غار احساس سرما و دیدارکنندگان زمستانی احساس محیطی گرم دارند هر چند آب دریاچه به دلیل وجود چشمه سارهای زیرزمینی همواره سرد و نشاط آور است.

نکته قابل توجه این مجموعه آنست که طول کوهی که غار علیصدر در زیر آن قرار دارد، با توجه به ارتفاع کم آن و پستی مناطق اطراف، به زحمت به یک و نیم کیلومتر می‌رسد و این یعنی معجزه خلقت و یعنی کیلومترها غار بی انتها در زیر یک بلندی کوچک در دشت علیصدر.

همدان همچنین با داشتن ۲ پیست اسکی «تاریک دره» و پیست اسکی «دشت میشان» و صخره‌ها و کوه‌هایی پوشیده از قندیل‌های یخی مکان مناسبی برای جذب گردشگران زمستانی است.

پیست اسکی «الوند» یا «تاریک دره» در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه در شهر همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرارگرفته و سومین پیست مطرح کشور است که پس از پیست‌های شمشک و دیزین به‌عنوان منحصربه‌فردترین پیست اسکی در تمام کشور مطرح است.

ردپا عید چینی در همدان/ فرصتی که گردشگری زمستانی را معرفی می‌کند

این پیست با هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سیژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط، فعال‌شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

علاوه بر پیست اسکی وجود ورزش‌های مهیجی چون بانجی جامپینگ، تیرول، تعادل هوایی در کنار بهره‌گیری از تله کابین گنجنامه که ظرفیتی بی‌نظیر برای جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم به‌حساب می‌آید در دهکده گنج‌نامه ایجادشده است.

گذشته از وجود ورزش‌ها و تفریحات زمستانی در این منطقه از همدان، طبیعت زیبا و بکر عباس آباد در فصل زمستان دیدنی و وصف‌ناشدنی است به طوری که وقتی به سمت گنج‌نامه همدان حرکت می‌کنی، درختان اطراف جاده چون عروسی رخت سپید بر تن کرده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

در این مسیر درختان سر به فلک کشیده و پوشیده از برف زیبایی زمستان را چندین برابر کرده و زیبایی آبشار گنج‌نامه با قندیل‌های یخی و بلوری که از طرف آن آویز شده چشم گردشگران زمستانی را نوازش می‌دهد.

همین ظرفیت‌ها موجب آن شد تا زمستان امسال در همدان کمی متفاوت از هر سال دیده شود و اجرای برنامه ملی «ایران باشکوه» همزمان با نهمین جشنواره زمستانی در بهمن ماه در همدان مدنظر قرار گیرد.

طبق آن‌چه مسئولان عنوان کرده‌اند رویداد «ایران باشکوه» همزمان با سال نوی چینی از ۴ تا ۲۰ بهمن سال جاری به منظور معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری ایران و همدان به گردشگران داخلی و خارجی در چند استان کشور از جمله همدان برگزار خواهد شد.

این برنامه از آن جهت اجرایی خواهد شد که کشور ایران روادید را برای اتباع چین به عنوان بزرگ‌ترین کشور گردشگر فرست دنیا لغو کرده و در همین راستا همدان برای جذب سهمی از این بازار بزرگ برنامه ریزی کرده چراکه برگزاری موفق این رویداد می‌تواند شروع خوبی برای معرفی ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری استان به بازار بزرگ چین باشد.

طرح رویداد «ایران باشکوه» شامل برنامه‌های متنوع، جشنواره‌ها، جنگ شادی، تخفیف هتل‌ها، مراکز اقامتی، مراکز پذیرایی، صنایع دستی و سوغات خواهد بود که در همین زمینه طبق برنامه ریزی صورت گرفته در هر روز برنامه‌ای برگزار خواهد شد.

ردپا عید چینی در همدان/ فرصتی که گردشگری زمستانی را معرفی می‌کند

رویداد ملی «ایران باشکوه» با مشارکت کشور چین در همدان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در همین زمینه  با بیان این‌که رویداد ملی «ایران باشکوه» با مشارکت کشور چین در همدان برگزار می‌شود، عنوان کرد: در رویداد ایران باشکوه ضمن برگزاری جشنواره‌ها و جنگ‌های شادی، صنایع دستی و سوغات استان همدان معرفی شده و هتل‌ها و مراکز اقامتی هم از تخفیف ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

علی مالمیر برگزاری برنامه‌های این چنینی در فصل سرد سال که با کاهش گردشگر روبرو هستیم را موجب رونق صنعت گردشگری استان برشمرد و گفت: ۹ استان تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، سمنان، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد از جمله استان‌های منتخب برپایی رویداد «ایران باشکوه» هستند.

وی با تاکید بر اینکه همدان ظرفیت‌های قابل‌توجهی در گردشگری زمستانی دارد، افزود: در فصل‌های کم‌رونق گردشگری باید با میزبانی و برگزاری رویدادهای گردشگری و اقدامات ابتکاری انگیزه‌ای برای تورها و سفر گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کنیم.

همدان ۴ تا ۲۰ بهمن میزبان جشنواره زمستانی با عنوان «ایران باشکوه» است

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان همدان نیز با بیان اینکه همدان ۴ تا ۲۰ بهمن میزبان جشنواره زمستانی با عنوان «ایران باشکوه» است، عنوان کرد: برگزاری بازی‌های زمستانه اتومبیلرانی، ساخت مجسمه‌های برفی، جنگ شادی و برنامه‌های فرهنگی و مسابقه نقل‌های زمستانی با طراحی کرسی‌خانه از جمله برنامه‌های جشنواره است.

ردپا عید چینی در همدان/ فرصتی که گردشگری زمستانی را معرفی می‌کند

علی خاکسار برگزاری جشنواره شمع، حضور عروسک‌های غول‌پیکر در سطح شهر، پخت انواع سوپ و آش‌های ویژه زمستان، برگزاری مسابقات اسکی‌، راه‌انداز کارناوال کدوو جشنواره بزرگ قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های این رویداد ملی در همدان ذکر کرد.

وی بابیان اینکه اقامت در هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی، مراکز تفریحی شامل مجتمع گنجنامه، شرکت سیاحتی علیصدر، مرکز تفریحی گردشگری رنگین‌کمان و همچنین مزرعه احیایی از تخفیف ۵۰ درصدی در این ایام برخوردار هستند، گفت: برگزاری تورهای شهرگردی، استان گردی و تورهای تلفیقی مشترک با استان‌های هم جوار نیز مدنظر است.

تخفیف ۵۰ درصدی بلیط غارعلیصدر

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز با اشاره به برگزاری رویداد ملی «ایران باشکوه» گفت: شهروندان و گردشگران می‌توانند در مدت برگزاری جشنواره زمستانی و رویداد ملی «ایران باشکوه» در همدان با ۵۰ درصد تخفیف از غار علیصدر دیدن کنند.

غلامرضا تقوی با بیان این‌که این غار به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته افزود: غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایقرانی جهان است.

وی با بیان این‌که شرکت سیاحتی غار علیصدر سعی کرده کیفیت خدمات خود را افزایش دهد، عنوان کرد: در بالا بردن سطح کیفیت به تاسیسات مجموعه سیاحتی علیصدر نیز توجه شده است.

تقوی اظهار کرد: همچنین در برگزاری رویداد ایران باشکوه در استان همدان اقامتگاه‌های گردشگری عباس آباد نیز با ۵۰ درصد تخفیف به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر ادامه داد: شرکت سیاحتی برند گردشگری استان است و در فصل‌های کم‌رونق گردشگری با میزبانی و برگزاری رویدادهای گردشگری و اقدامات ابتکاری می‌توانیم انگیزه‌ای برای تورها و سفر گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کنیم.

تقوی با تاکید بر این‌که تاسیسات خوبی در مجموعه علیصدر ایجاد شده و سطح خدمات عمومی بالا رفته است از عموم هموطنان برای بازدید از غار علیصدر دعوت کرد و گفت: مسافران استان همدان بازدید از غار زیبای علیصدر را فراموش نکنند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است این‌که برگزاری موفق رویداد ملی «ایران باشکوه» می‌تواند شروع خوبی برای معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری زمستانی استان به چین باشد که نباید از آن غافل شد و باید با برنامه ریزی صحیح و برگزاری برنامه‌های متنوع این فرصت را غنیمت شمرد.
 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار