gardeshban.ir

اخبار تعطیلی برخی کتابفروشی‌های شهر کتاب و گمانه‌زنی برای انتصاب رئیس جدید کتابخانه ملی از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این‌هفته بودند.
کد خبر: ۲۱۹۱۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 03
گردشبان (gardeshban.ir) :

گزارش اخبار برگزیده کتاب و نشرِ هفته اول بهمن‌ماه ۱۲ خبر مهم را در خود جا داده و ۴ خبر از هفته گذشته خود کمتر دارد. هفته گذشته را به‌واسطه تعداد اخبارش می‌توانستیم هفته ازدیاد اخبار جشنواره‌ها و جوایز ادبی بنامیم. اما این‌هفته را باید هفته برگزاری برنامه‌های ادبی، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها نامید که البته جزو مهم‌ترین خبرهای گزارش نیستند.

گزارش این‌هفته با خبر مربوط به تعطیلی دو کتابفروشی در تهران آغاز می‌شود و با گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید کتابخانه ملی ادامه پیدا می‌کند. این‌هفته یک‌انتصاب هم بین ناشران رخ داد و مدیر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل با حکم رئیس سازمان تبلیغات منصوب شد. خبرهای خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران و معرفی نامزدهای نهایی جایزه کتاب سال از دیگر اخبار مهم این‌هفته بودند که در ادامه گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

یک خبر از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و ۶ خبر از برگزاری جلسات، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها هم دیگر خبرهای مهم این‌هفته هستند که در گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین هفته بهمن مرور می‌کنیم.

در ادامه مشروح این‌گزارش را می‌خوانیم:

انتشار اخبار تعطیلی کتابفروشی‌ها

پس از انتشار خبر تعطیلی کتابفروشی طهوری تا پیش از عید نوروز، که در رسانه‌های دیگر منتشر شد، مهر نیز این‌هفته خبر تعطیلی غریب‌الوقوع کتابفروشی نشر افراز را منتشر کرد. این‌خبر را اعظم کیان‌افراز مدیر این‌نشر و کتابفروشی مذکور اعلام کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره انتصاب رئیس جدید کتابخانه ملی

طبق یکی از خبرهایی که این‌هفته در مهر منتشر شد، گزینه‌هایی چون حجت‌الله ایوبی، نجفقلی حبیبی و رسول جعفریان ازطرف نمایندگان و مشاوران رئیس جمهور، برای تصدی ریاست کتابخانه ملی مطرح شده‌اند. روزهای آینده باعث از بین رفتن گمانه و اخبار نهایی در این‌زمینه خواهد شد.

انتصاب مدیر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل

با معارفه هیئت‌مدیره جدید شرکت چاپ و نشر بین‌الملل که این‌هفته با حکم حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات انجام شد، اسماعیل سلطانی به‌عنوان مدیرعامل جدید این مؤسسه انتخاب شد.

خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران

طبق یکی دیگر از اخبار این‌هفته که مربوط به خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران بود، در جلسه ۶۱۸ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد، خرید ۳۰۸ عنوان کتاب در ۳۲ هزار و ۲۰۰ نسخه به مبلغ کل ۱۰ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال مورد تصویب قرار گرفت.

معرفی گروه‌هایی دیگر از نامزدهای کتاب‌سال

این‌هفته ۳ خبر هم در معرفی نامزدهای نهایی دو گروه از گروه‌های سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال منتشر شد.

به‌این‌ترتیب نامزدهای گروه علوم اجتماعی این‌جایزه، در ۲ خبر با اشاره به موضوع‌های حسابداری، آمار، محیط زیست، علوم نظامی، علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، آموزش و پرورش، بازرگانی و مدیریت و نامزدهای گروه هنر هم در موضوعات معماری و شهرسازی، هنرهای نمایشی، نمایشنامه، تربیت بدنی، هنرهای تجسمی و موسیقی در قالب یک‌خبر دیگر معرفی شدند.

افزایش مبلغ جوایز جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم در خبری که این‌هفته به‌نقل از وی منتشر شد، گفت: مبلغ جوایز روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزایش پیدا کرد.

به‌این‌ترتیب مقرر شد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبلغ جوایز خود به هر روستای برگزیده را از ۵۰ میلیون ریال به یک‌صد میلیون ریال، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور مبلغ ۵۰ میلیون ریال سال‌های گذشته را به یک‌صد میلیون ریال افزایش دهد. همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز این مبلغ را از ۵۰ میلیون ریال به یک‌صد میلیون ریال افزایش داد. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۰ میلیون ریال و ۱۰۰ میلیون ریال حواله خرید کتاب و معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری نیز مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره اشتغال‌زایی برای هرکدام از روستاهای برگزیده در نظر گرفته‌شده است.

برگزاری جلسه هماهنگی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب خارج از کشور

هفدهمین جلسه کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب خارج از کشور پیش از ظهر سه‌شنبه اول بهمن با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

برگزاری مراسم مفاخر فرهنگی استان فارس

آیین تجلیل از محمدمهدی جعفری پژوهشگر حوزه نهج البلاغه، اکبر نحوی پژوهشگر حوزه زبان شناسی و محمدرضا آل ابراهیم پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه به‌عنوان سه‌تن از مفاخر فرهنگ و ادب استان فارس، در قالب ششمین برنامه عصر کتاب استانی، دیروز چهارشنبه ۲ بهمن توسط موسسه شهر کتاب در شیراز برگزار شد.

برگزاری اختتامیه دومین جشنواره «صدای سکوت»

مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری داستان‌نویسی ویژه کم / ناشنوایان هم با عنوان «صدای سکوت» دیگر رویدادی بود که توسط خانه کتاب در روز چهارشنبه ۲ بهمن در سرای کتاب این‌موسسه برگزار شد.

برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب‌های ترجمه سوره مهر

مراسم افتتاح اولین نمایشگاه کتاب‌های ترجمه شده انتشارات سوره مهر به زبان‌های خارجی هم این‌هفته با حضور محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، معاون اداری مالی حوزه هنری، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت، حبیب احمدزاده، محسن کاظمی، مهناز فتاحی و جمعی از نویسندگان و مترجمان در حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری مراسم افتتاحیه کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی

مراسم افتتاح کتابخانه و موزه زنده‌یاد نادر ابراهیمی، نویسنده، شاعر و فیلمساز هم جمعه‌شب ۲۷ دی در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد که خبرش روز شنبه در خبرگزاری مهر منتشر شد و در گروه اخبار این‌هفته مرور می‌شود.

برگزاری نشست دوستداران زبان فارسی در دمشق

پنجاه‌ویکمین نشست دوستداران زبان فارسی روز دوشنبه ۳۰ دی با حضور ابوالفضل صالحی‌نیا رایزن فرهنگی ایران و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی در محل سالن مرکز مطالعات ایرانشناسی رایزنی فرهنگی ایران در دمشق برگزار شد.

مهر





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار