gardeshban.ir

ایران، سرزمینی از زیبایی ها و دارای تاریخی پر فراز و نشیب است و این شکوه، وامدار مکان ها و بناهایی هست که هر ساله، تعداد کثیری از علاقمندان را به سوی خود فرا می خواند تا به دیدن آن ها آیند و در تاریخچه و فرهنگ مردم این سرزمین، غرق شوند.
کد خبر: ۲۱۹۲۱
تاریخ انتشار : جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر کرمانشاه، شهری در دامنه رشته های کوه های دیدنی زاگرس است که قدمتی دیرینه دارد و مردمانی از این خاک، سر بلند کرده اند که تاریخ مدیون آن هاست. 

عمارت ها و بناهایی از جمله مسجد جامع شافعی ها در شهر غربی ایران زمین دیده می شوند که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه مطلب مسجد شافعی کرمانشاه با ما همراه شوید تا تاریخچه و معماری این مسجد که از شکوه و جلال به مانند عمارت های شاهانه است را عنوان کنیم. همراه ما باشید که همراهی شما افتخار ماست.

آشنایی با شهری زیبا در دامنه های پر برف زاگرس

قبل از هر چیز، بهتر است کمی شما را با شهری که مسجد جامع شافعی ها در آن قرار دارد، آشنا کنیم. کرمانشاه، شهری کردنشین و مرکز استان کرمانشاه در غرب ایران است. این مسجد با مساحت تقریبی 93389956 متر مربع، 94700 نفر را در بطن خود جای داد. 

این شهر، از سده چهارم میلادی تا زمان حمله اعراب، دومین پایتخت پادشاهی ساسانیان بود. بعد از ترمیم صدماتی که حمله اعراب به این شهر تاریخی زد، کرمانشاه در عصر قاجار مجدد فرم شهرنشینی به خود گرفت. این شهر، به دلیل قرار گرفتن در بستر راه های مواصلاتی و مسیر کربلا در زمان حال مهم است. 

شهر تاریخی کرمانشاه، آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی سبز و خرم دارد که در زمان گذشته، به عنوان دومین اقامتگاه سلاطین ساسانی انتخاب شد و آن ها روزگار شادمانی خویش را به مانند پادشاهان عثمانی، در این شهر می گذراندند. کرمانشاه، از گذشته تا به امروز و خصوصا در دوره جنگ تحمیلی عراق و ایران متحمل آسیب های زیادی شد و هنوز بعد از گذشت سال ها، آثار این جنگ تاریخی بر روح و روان مردم شهر دیده می شود. 

زبان مردم در این ناحیه از ایران، کردی با لهجه کرمانشاهی است و اهالی کرمانشاه پیرو آئین تشیع هستند. کرمانشاه، شهری اقتصادی و فرهنگی است و اساسی ترین کارخانه های این شهر شامل پالایشگاه نفت آناهیتا، کارخانه های قند، مجتمع پتروشیمی کرمانشاه، پالایشگاه کرمانشاه، کارخانه سیمان غرب هستند. 

با این شرح کوتاه، حال بهتر است به سراغ مسجد شافعی کرمانشاه برویم که با اینکه از زیبایی و قدمت تاریخی با بیستون و طاق بستان برابری نمی کند، ولی برای مردم این دیار کهن ارزشمند است.

آشنایی با شهری زیبا در دامنه های پر برف زاگرس


مسجد شافعی به مسجد جامع اهل سنت در کرمانشاه شهرت دارد و در دل تاریکه بازار جای خوش کرده است. این عمارت زیبا، در سال 1324 هجری شمسی با همکاری تعداد کثیری از خیرین اهل سنت به سرپرستی مرحوم حاج حسین مسعودی خریداری و ساخته شد. 

این مسجد از یک طرف به میدان جوانشیر و از طرفی دیگر به تاریکه بازار ختم می شود. امروزه، در مسجد اصلی مراسم نماز برگزار نمی شود، ولی در مسجد جدید که به سبک مساجد و بقعه های کشور ترکیه ساخته شده، مراسم مذهبی اجرا می شود. 

این مسجد الگویی برگرفته از مساجد کلاسیک عثمانی دارد و گنبد و نیم گنبدهای بلند، مناره های قلمی نوک تیز، جزئیات و تزئینات نقاشی در داخل بنا، ستون های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد اصلی در آن به زیبایی تمام به چشم می خورند. معماری مسجد شافعی هیچ شباهتی به مساجد ایرانی ندارد و در نوع خود بی نظیر است.

مسجد جامع شافعی ها؛بنایی تاریخی و باستانی در کرمانشاه/عکس

مسجد جامع شافعی ها؛بنایی تاریخی و باستانی در کرمانشاه/عکس

مسجد جامع شافعی ها؛بنایی تاریخی و باستانی در کرمانشاه/عکس

مسجد جامع شافعی ها؛بنایی تاریخی و باستانی در کرمانشاه/عکس

مسجد جامع شافعی ها؛بنایی تاریخی و باستانی در کرمانشاه/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار