gardeshban.ir

گزارش/
مقامات افغانستان اعلام کردند که حدود ۱۰۰ جسد در منطقه سقوط هواپیما کشف شده است.
کد خبر: ۲۲۰۶۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که این نهاد براساس بررسی‌هایی که انجام داده هیچ موردی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری غیرنظامی را تایید نمی‌کند.

در اعلامیه این اداره آمده است:"بر اساس معلومات کنترول تاور و ریاست تنظیم ترافیک هوایی کشور هیچ موردی از سانحه هوایی ملکی تایید نگردیده و تمام طیارات شرکت هوایی آریانا در تماس با مرکز اطمینان داده‌اند."

مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان پیش از این گفته بودند که یک هواپیمای مسافربری در ولایت غزنی سقوط کرده و تاکنون تلفات و خسارت ناشی از آن مشخص نیست.

خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در دقایق اول انتشار این خبر، آن را گزارش کردند.

احمد خالد وردک، فرمانده پلیس غزنی به بی‌بی‌سی گفت که این هواپیما در روستای "سدو" ولسوالی "ده یک" ولایت غزنی سقوط کرده است.

اداره هوانوردی اضافه کرده است که گزارشی از این که پروازی عبوری از افغانستان دچار سانحه هوایی شده باشد نیز به این اداره مخابره نشده است.

این اداره اضافه کرده است که "موضوع سانحه هوایی در غزنی" را "جداً تعقیب" می‌کند.

مقام‌های دولتی در ابتدا گفتند که این هواپیما مربوط به شرکت آریانا است. شرکت هواپیمایی آریانا اما اکنون‌ گزارش‌های اولیه مبنی بر تعلق هواپیمای سقوط کرده به این شرکت دولتی را رد می‌کند.

میرویس میرزکوال، معاون و سرپرست شرکت آریانا به بی‌بی‌سی گفت که هیچ یک از هواپیماهایی که متعلق به این شرکت باشد سقوط نکرده است. به گفته او این شرکت یک پرواز از هرات به کابل داشته که به زمین نشسته و پرواز دیگر این شرکت به دهلی بوده که بر اساس اطلاع فرودگاه به زودی در دهلی نشست خواهد کرد.

او تاکید کرد که هواپیمای دیگری از این شرکت در حال پرواز نیست.

فرمانده پلیس غزنی گفته بود که شمار تلفات مشخص نیست ولی هواپیما آتش گرفته و منطقه زیر کنترل طالبان است.

ده یک در سمت جنوب شرق ولایت غزنی موقعیت دارد و حدود ۲۵ کیلو متر از مرکز غزنی فاصله دارد.

والی ولایت غزنی افغانستان امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یک فروند هواپیمای مسافربری متعالق به یک شرکت هواپیمائی خارجی دچار سانحه شده و سقوط کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، هواپیمای مسافربری مذکور با ۸۳ سرنشین پس از برخورد با زمین منهدم شده و به صورت کامل سوخته است.

 وزارت کشور افغانستان و دفتر معاون دوم رئیس جمهوری این کشور هم اکنون این سانحه را تأئید کرده اند.

این رسانه به نقل از والی غزنی در این خصوص اعلام کرد: از آنجائیکه هواپیمای مذکور به صورت کامل سوخته است، هیچ نشانه ای که نشان دهد این هواپیما به کدام شرکت هواپیمائی خارجی تعلق دارد، وجود ندارد.

طالبان سرنگونی هواپیمای نظامی تروریستهای آمریکایی را رسانه‌ای کرد
 
طالبان امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که هواپیمایی که ساعاتی پیش در ولایت غزنی سقوط کرد متعلق به نظامیان تروریست‌ آمریکایی بوده و توسط این گروه ساقط شده است.

در بیانیه طالبان در این خصوص آمده است: هواپیمایی که در غزنی سقوط کرد، یک هواپیمای نظامی متعلق به ارتش امریکا بوده و ما آنرا ساقط کرده ایم.

این در حالیست که برخی منابع رسانه‌ای به نقل از طالبان اعلام کرده اند که هواپیمای «گلف استریم» آمریکایی حامل افسران اطلاعاتی آمریکا بوده است.

گفتنی است، والی ولایت غزنی افغانستان پیشتر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یک شرکت هواپیمائی خارجی دچار سانحه شده و سقوط کرده است.

بر اساس اعلام والی ولایت غزنی، هواپیمای مسافربری مذکور با ۸۳ سرنشین پس از برخورد با زمین منهدم شده و به صورت کامل سوخته است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت کشور افغانستان و دفتر معاون دوم رئیس جمهوری این کشور هم اکنون این سانحه را تأئید کرده اند.4

مشخصات فنی هواپیمای سانحه دیده در افغانستان

 بر اساس تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در اسپوتنیک اینترنشنال، یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به ایرلاین آریانا افغان که از سمت هرات به سمت کابل، پایتخت افغانستان، در حال حرکت و پرواز بوده است، در منطقه غزنی سقوط کرده است.

گفته می‌شود این هواپیما ۸۳ نفر سرنشین داشته که هنوز از سرنوشت دقیق این هواپیما و سرنشینان آن خبری در دست نیست.

براساس گزارش‌های منتشر شده، هواپیمای بوئینگ سقوط کرده، بوئینگ مدل ۷۳۷-۴۰۰ بوده است.

این هواپیما که یکی از زیرشاخه‌های مدل کلاسیک و معروف بوئینگ ۷۳۷ به شمار می رود، به موتور CFM International CFM۵۶ مجهز است که تاکنون یک هزار و ۹۸۸ فروند از آن توسط شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا ساخته و به ایرلاین‌های سراسر جهان فروخته شده است.

حداکثر سرعت این نوع هواپیما ۸۷۶ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است و طول بال های آن به ۲۹ متر می رسد.

این مدل هواپیما که بعد از مدل های بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و ۲۰۰ به مرحله تولید رسید، از نوع هواپیماهای باریک پیکر و کوتاه /متوسط برد به شمار می رود.

مقامات امنیت و دولتی افغانستان تایید کرده اند که یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت دولتی آریانا افغان در منطقه ده یک ولایت غزنی سقوط کرده و دچار سانحه شده است.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، مدیر ارشد اجرایی شرکت هواپیمایی آریانا افغان در واکنش به انتشار خبر سانحه هوایی، سقوط هواپیمای متعلق به این ایرلاین را رد کرده بود.  

احمد خالد وردک، فرمانده پلیس غزنی، خاطرنشان کرده است که هواپیمای مذکور به ایرلاین آریانا افغان متعلق بوده است. وی در ادامه سخنان خود افزود: هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص تعداد تلفات این حادثه منتشر نشده چراکه هواپیما آتش گرفته و منطقه نیز تحت تصرف و کنترل طالبان است.


 عارف نوری، سخنگوی ولایت غزنی ضمن اعلام این خبر در خصوص حادثه اخیر سقوط هواپیما در افغانستان گفت: به نظر می‌رسد که هواپیمای سانحه دیده در حال پرواز بین شهر جنوبی قندهار و کابل در حدود ۳۲۰ کیلومتری شمال بوده و ولایت غزنی در میان این دو موقعیت قرار دارد.

نوری هم‌چنین اظهار داشته که این هواپیما متعلق به هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی افغانستانی نیست اما هنوز نمی‌تواند تأیید کند که به کدام هواپیمایی تعلق دارد.

طبق گفته‌های نوری، نیروهای اضطراری و امدادگران به محل سقوط اعزام شده‌اند اما با توجه به محل سقوط این هواپیما که در منطقه‌ای دورافتاده و تحت کنترل طالبان بوده و شرایط سخت آب‌وهوایی زمستانی، دسترسی به محل سانحه دشوار است. 

در حالی که خبرهای اولیه حاکی از مسافری بودن این هواپیما بوده، برخی فرضیه باری بودن این هواپیما را نیز مطرح کرده‌اند.

بنا بر گزارش سی‌بی‌اس نیوز، سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان در ابتدا این سانحه را تایید کرده بود اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده‌ است.

این درحالیست که اداره هوانوردی غیرنظامی افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای گفته بود که براساس بررسی این نهاد، هیچ موردی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری غیرنظامی تایید نمی‌شود. در اعلامیه این اداره آمده بود: بر اساس اطلاعات برج کنترل و ریاست تنظیم ترافیک هوایی کشور هیچ موردی از سانحه هوایی غیرنظامی تایید نشده است.

مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان پیش از این گفته بودند که یک هواپیمای مسافربری در این ولایت سقوط کرده و تاکنون تلفات و خسارت ناشی از آن مشخص نشده است.

خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در دقایق اول انتشار این خبر، آن را گزارش کردند.

از سوی دیگر احمد خالد وردک، فرمانده پلیس غزنی گفت که این هواپیما در روستای "سدو" ولسوالی "ده یک" ولایت غزنی سقوط کرده است.

اداره هوانوردی اضافه کرده است که گزارشی از این که پروازی عبوری از افغانستان دچار سانحه هوایی شده باشد نیز به این اداره مخابره نشده است.

این اداره اضافه کرده است که موضوع سانحه هوایی در غزنی را پیگیری می‌کند.

رسانه‌ها در ابتدا گزارش کردند که این هواپیما مربوط به شرکت آریانا است، با این حال شرکت هواپیمایی آریانا با انتشار پستی در فیسبوک، وقوع هر گونه سانحه برای هواپیماهای متعلق به این شرکت دولتی را رد می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، میرویس میرزکوال، معاون و سرپرست شرکت آریانا گفت که هیچ یک از هواپیماهایی که متعلق به این شرکت باشد سقوط نکرده است. به گفته او این شرکت یک پرواز از هرات به کابل داشته که به زمین نشسته و پرواز دیگر این شرکت به دهلی بوده که بر اساس اطلاع فرودگاه به زودی در دهلی نشست خواهد کرد.

مقامات افغانستان: حدود ۱۰۰ جسد در منطقه سقوط هواپیما پیدا شده است


فرمانده پلیس غزنی پیش‌تر گفته بود که شمار تلفات مشخص نیست ولی هواپیما آتش گرفته و منطقه زیر کنترل طالبان است.

طبق گزارش‌های اولیه این هواپیمای مسافربری بوئینگ که بیش از ۸۰ سرنشین داشت در منطقه‌ای که توسط طالبان کنترل می‌شود، دچار حریق شده و سقوط کرده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی این هواپیمای دولتی که در ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر امروز (دوشنبه) به وقت محلی در منطقه‌ای واقع در جنوب شرقی کابل سقوط کرد.



عارف نوری، سخنگوی ولایت "غزنی" به رسانه‌های محلی گفته بود که یک تیم در حال عزیمت به محل سانحه برای بررسی‌های لازم است.

بنابر گزارش روزنامه الکترونیکی میرور، بلال سروری روزنامه‌نگار افغانستانی نیز در صفحه توییتر خود نوشته بود که این هواپیما حدود ۹ مایلی (۱۵ کیلومتری) از مرکز ولسوالی "ده‌یاک"، منطقه‌ای تحت کنترل طالبان سقوط کرده است. او هم‌چنین نوشته که پس از این سانحه صدایی مهیبی به گوش رسیده است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار