gardeshban.ir

از آن‌جایی که صنعت گردشگری آسیا به شمار درحال افزایش گردشگران چینی وابسته است،‌ ویروس مرگباری که سبب محدودیت‌های مسافرتی در چین شده، موج‌های غافلگیرکننده‌ای را متوجه صنعت گردشگری این قاره کرده است.
کد خبر: ۲۲۰۶۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
 تاکنون دست کم 81 نفر بر اثر ابتلا به ویروس «کرونا» که از شهر «ووهان» در چین شیوع پیدا کرده است، جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر قرنطینه شده‌اند. دولت چین نیز اخیرا اعلام کرد تمامی تورهای گروهی به خارج از این کشور را تعلیق می‌کند.

اقدام‌های اخیر را می‌توان با  سرعت بالای افزایش سفرهای خارجی شهروندان چین در سال‌های اخیر مرتبط دانست. با توجه به گزارش منتشرشده از سوی «کپیتال اکانامیست»، نرخ سفرهای خارجی گردشگران چینی از سال 2003 تاکنون ده‌ها برابر افزایش داشته است.

اما کسب و کارهای وابسته به سفر شمار بالای گردشگران چینی به همین زودی نگرانی‌های خود را درباره سواحل  و فروشگاه‌های خالی و آینده نامشخص تجارت خود مطرح کرده‌اند.

شیوع سریع این ویروس سبب شده تا آن را به بحران شیوع ویروس بیماری سارس که در سال 2002 سفر منطقه‌ای را فلج و اقتصاد محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد، شباهت دهند.

در ژاپن کاهش شمار گردشگران چینی هم‌اکنون در شهر «آساکوسا» یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ژاپن مشهود است.

یک فروشنده تنقلات سنتی ژاپنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بیان می‌کند: «امسال قطعا شاهد افراد کمتری هستیم. فکر می‌کنم کمتر از نیمی از گردشگران سال گذشته یا دوسال گذشته را شاهد هستیم.»‌

شمار گردشگران چینی که تعطیلات خود را در ژاپن می‌گذرانند از 450 هزار نفر در سال 2003 به 8.4 میلیون نفر در 2018 افزایش یافته بود.

«یوکی تاکاشیما» هم که یک اقتصاددان است با اشاره به محدودیت‌های مسافرتی اخیر چینی‌ها می‌گوید: «دستیابی به هدف 40 میلیون گردشگر در سال 2020 برای ژاپن بسیار دشوار خواهد بود.»

به گفته این اقتصاددان، تاثیر کم شدن سفرهای چینی‌ها بر ژاپن فراتر از هتل‌ها، رستوران‌ها و مقاصد گردشگری خواهد بود چراکه گردشگران چینی به طور ویژه برای خریدکردن به ژاپن سفر می‌کنند.

این اقتصاددان معتقد است با این حال  ژاپن به نسبت دیگر مقصد پرطرفدار چینی‌ها یعنی تایلند راحت‌تر می‌تواند با این معضل کنار بیاید.

وزارت گردشگری تایلند از وقوع بحرانی در ابعاد بحران بیماری سارس هشدار داده که می‌تواند به خسارت 1.6 میلیارد ‌دلاری ختم شود؛ خسارتی که در حال حاضر در استان «پوکت»‌ این کشور مشهود است.

یک هتل‌دار در جزیره «پوکت» در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «دو روز است که خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و سواحل خالی شده‌اند. تمرکز «‌پوکت» به طور مشخص بر گردشگران چینی است. اگر این شرایط ادامه داشته باشد همه ما دچار خسارت خواهیم شد.»

حتی گردشگری استرالیا که در پی بحران آتش‌سوزی‌های اخیر دچار خسارت شده نیز به‌نظر می‌رسد از تاثیرات معضل کم شدن گردشگران چینی در امان نباشد.

با توجه به این‌که شمار گردشگران چینی استرالیا در شش سال اخیر به دو برابر رسیده است حدود 15 درصد از گردشگران خارجی استرالیا را شهروندان چینی تشکیل می‌دهند.

به گفته «ماریو هاردی»‌ مدیرعامل انجمن مسافرتی آسیا – اقیانوسیه،‌ برآورد کردن این‌که این بحران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، مشکل است.

«هاردی» در مصاحبه‌ای بیان می‌کند: «فکر می‌کنم تاثیرات این معضل بین سه تا شش ماه قابل رویت باشد. البته این موضوع به نحوه مدیریت این معضل در هفته‌های آینده بستگی دارد.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار