gardeshban.ir

سریلانکا، حوادث تلخ و ناگواری نظیر سونامی را از سر گذرانده است؛ هرچند که هنوز هم به مزارع چای و معابد جذاب و جاهای دیدنی پایتخت معروفش، کلمبو، شهرت دارد.
کد خبر: ۲۲۰۷۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
جنگ داخلی، سونامی و اخیرا حمله تروریستی باعث شده است که سریلانکا به‌عنوان یکی از مقصدهای محبوب علاقه‌مندان به سفر، روزهای سخت و تلخی را بگذراند. تامارا هینسون (Tamara Hinson)، یکی از طرفداران سرسخت این کشور دیدنی، زیبایی‌ها و جذابیت‌های پایتخت آن را معرفی می‌کند.

اولین سفرم به سریلانکا، تجربه‌ای غیرمعمول بود. در سال ۲۰۱۳، به بازیکن انگلیسی کریکت، سِر ایان باتهام (Sir Ian Botham) ملحق شدم و او را در سفر خیریه‌اش به گوشه‌وکنار سریلانکا همراهی کردم.

سفر او از شمال آغاز شد؛ منطقه‌ای که در آن زمان تحت‌تاثیر جنگ قرار گرفته و ویرانه شده بود و دسترسی به آن برای گردشگران امکان نداشت. جنگل داخلی در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. در جریان پیاده‌روی خیریه توانستیم مبلغ درخورتوجهی جمع‌آوری کنیم که به سازمان‌های مختلف اهدا کردیم تا به بهبود اوضاع این مناطق کمک کنند. همچنین، در این تجربه، چیزهای زیادی در مورد تاریخ سریلانکا یاد گرفتم.

سریلانکا را به مزارع سرسبز چای و کیلومترها ساحلش می‌شناسند؛ ولی پایتخت این کشور یعنی شهر کلمبو، به یکی از مقصدهای محبوب این کشور تبدیل شده است.

در سال ۲۰۱۹ اخباری در مورد حملات تروریستی در کلمبو منتشر شد. این حملات تروریستی ربطی به جنگ داخلی نداشت. گزارش‌های خبری، کلمبو را شهری توصیف می‌کردند که تحت‌تأثیر تنش‌های مذهبی قرار دارد، هرچند کلمبو از نظر فرهنگی یکی از متنوع‌ترین شهرهایی است که تا به حال دیده‌ام.

کلمبو، شهری است که در آن مناسبت‌های مذهبی مختلف مثل دیوالی، عید پاک و اعیاد مسلمان‌ها توسط همه جشن گرفته می‌شود؛ فارغ از اینکه هر کسی چه مذهبی دارد. اینجا در طی زمان و اخیراً به کلان‌شهری با دیدنی‌های جذاب تبدیل شده است.

در سال ۲۰۱۳ وقتی به کلمبو رسیدم، شگفت‌زده شدم. اینجا در میانه مسیر پیاده‌روی سِر ایان باتهام قرار داشت. به قسمت‌های مختلفی از این کشور از جمله مزارع چای و معبدهای بالای کوه سفر کرده بودیم، ولی شهر کلمبو بیش از همه مرا تحت‌تأثیر قرار داد.

همه‌چیز برایم ساده و جذاب بود. تابش آفتاب در بار روی بام هتل، توک توک‌ها (موتور سه‌چرخ) و درشکه‌هایی که اسب آن‌ها را می‌کشید و خیابان‌هایی با چاله و دست‌انداز به موازات خط ساحلی که توسعه نیافته و بکر باقی مانده بودند. ساحلِ دائماً در حال تغییرِ کلمبو، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های پایتخت سریلانکا به شمار می‌رود.

چهار سال گذشت تا دوباره به شهری برگردم که به یکی از مقصدهای محبوب من تبدیل شده بود. کلمبویی را یافتم که فراتر از تصورم، تغییر کرده و همه‌چیز شهری‌تر و مدرن‌تر شده بود.

یک نکته مهم در مورد این شهر وجود دارد: کلمبو صددرصد برای پذیرش کسب‌وکارهای جدید آماده است. از دور صدای خودروهایی را می‌شنیدم که در ساحل مشغول گسترش زمین برای ساخت هتل‌های جدید بودند. از جمله هتلی که قبلاً یک اسکلت بتنی بود، ولی امروز به یکی از بهترین هتل‌های ساحلی سریلانکا تبدیل شده است.

از روی صندلی‌ام در کافه‌ی هتل می‌توانستم عطروبوهای متنوع دودی، شیرین و تند را استشمام کنم که از ساحل می‌آمد. غرفه‌های مواد غذایی در ساحل کلمبو که بیشتر آن‌ها توک توک‌های سرپوشیده بودند، با غذاهای کبابی از مردم پذیرایی می‌کردند. یکی از زیباترین منظره‌هایی که در کلمبو دوست داشتم.

در طول سال‌ها، در ساحل و مرکز شهر کلمبو پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای اتفاق افتاده است. آن شب من غذاهای ارزان و محلی را انتخاب کردم. غذایی به اسم ایسو وادای که نوعی خوراک عدس بود و روی آن میگو داشت. این غذای لذیذ سریلانکایی را اولین بار در یک تور محلی غذایی امتحان کرده بودم. در همین تور، غذاهای محلی دیگر را هم چشیده بودم؛ از جمله فالوده که ترکیبی از ژله، شربت و بستنی است و رشته هم دارد. این رشته‌ها را با آرد برنج درست می‌کنند.

در این تور، به دیدن بازارچه‌ی فروش ماهی هم رفتیم. این بازارها ساعت پنج صبح شروع به کار می‌کنند. نمی‌دانم چند بار نزدیک بود روی زمین مملو از آب نمک و امعاواحشای ماهی لیز بخورم، در حالی که یکی از اهالی خنده‌کنان بازوی من را گرفت و از لیزخوردن نجاتم داد. اهالی کمکم کردند تا گنجینه‌های کوچک‌تر شهر را پیدا کنم مثلا بازار روز شنبه و کافه‌ای که در باغ قرار داشت.

یکی دیگر از جنبه‌های جذاب کلمبو، هنر این شهر است. خیابان هنر Nelum Pokuna بهترین جای شهر برای علاقه‌مندان به هنر به حساب می‌آید. حتی اگر از علاقه‌مندان به هنر هم نباشید، از قدم‌زدن در این خیابان لذت می‌برید. این خیابان با درختان بزرگ و قدیمی در بر گرفته شده است و درست در کنار یک پارک زیبا قرار دارد. اینجا بهترین نقطه شهر برای خرید آثار هنری از هنرمندان بومی است که معمولاً دست‌کم گرفته می‌شوند.

کلمبو جاذبه‌های گردشگری متعددی نظیر بازارهای روزانه، مساجد، خیابان هنری و پارک دارد. یکی از مشهورترین جاهای دیدنی کلمبو، مسجد جامع الفار نام دارد که نمای بیرونی آن به‌شکل شطرنجی و به‌رنگ سفید و قرمز است و مناره‌هایی شبیه آب‌نبات دارد.

یکی از متنوع‌ترین محله‌های این شهر، محله پتا نام دارد که تنوع آشپزی آن به‌خوبی مشهود است. از خوراک مغز گرفته تا انواع کاری و غذاهای تهیه‌شده با نارگیل تازه در این شهر پیدا می‌شود.

مثل بیشتر شهرهای سریلانکا، کلمبو هم پر از معبد است. قرن‌ها است کسانی که نمی‌توانند پول نقد، نذر این معابد کنند، با خرده‌ریزهای ارزشمند خودشان نذر می‌کنند. هزاران مورد از این اشیا و خرده‌ریزهای قدیمی در معابد دیده می‌شود و بعضی از آن‌ها بسیار عجیب هستند مثلا دوربین‌های قدیمی، هزاران عینک و حتی صدها ماشین تحریر خراب.

افق شهری کلمبو هم در طی زمان در حال تغییر است و در آینده نیز شاهد تغییرات زیادی خواهد بود. در سپتامبر سال ۲۰۱۸، یک مرکز خرید بزرگ به شهر اضافه شد که میزبان اولین مجموعه‌ی سینمایی مالتی‌پلکس و اولین شبیه‌ساز کریکت در شهر بود.

برج نیلوفر کلمبو، یکی از جدیدترین سازه‌هایی است که در افق شهری کلمبو خودنمایی می‌کند. ساخت آن در انتهای سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

کلمبو شهر خوبی برای شروع کسب‌وکارها به حساب می‌آید. بعد از حادثه تروریستی، این شهر دوباره روند رشد خود را پی گرفته است؛ هر چند آن حادثه مثل طوفانی بود که مردم شهر را تحت‌تاثیر قرار داد. این روزها مردم قدردان کسانی هستند که به شهر سفر می‌کنند و از همین رو با روی باز پذیرای آن‌ها هستند.

همان‌ طور که گفتم، افق شهری کلمبو به‌آرامی در حال تغییر است و این موضوع را می‌توان از بازارهای قدیمی تا برج‌هایی که جدیداً ساخته می‌شوند، مشاهده کرد.

از نظر من، هیچ زمانی بهتر از الان برای سفر به کلمبو مناسب نیست. این نکته دلایل متعددی دارد. یکی وجود سفرهای هوایی متعدد، دوم تغییرات شگفت‌انگیز این شهر و همچنین، استقبال اهالی از گردشگران.


اهالی کلمبو در تلاش‌اند تا سختی‌هایی که متحمل شده‌اند، کم‌کم کنار بزنند و امنیت و آرامش را به شهر خود برگردانند. با وجود اینکه تغییرات زیادی در کلمبو رخ داده، استقبال گرم و رفتار دوستانه‌ی اهالی آن هیچ تغییری نکرده است و هنوز هم بیشتر از هر زمان دیگری آماده استقبال از مهمانان هستند. سریلانکا بیشتر از قبل به حمایت‌های گردشگران نیاز دارد.

دانستنی‌های جالب درباره باغ شهر عشق+تصاویر

دانستنی‌های جالب درباره باغ شهر عشق+تصاویر

دانستنی‌های جالب درباره باغ شهر عشق+تصاویر

دانستنی‌های جالب درباره باغ شهر عشق+تصاویر

دانستنی‌های جالب درباره باغ شهر عشق+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار