gardeshban.ir

غار نمکی جزیره قشم را که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده می‌توان یکی از جاذبه‌های بی‌همتا این جزیره برشمرد که به طول بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ متر، دومین غار طولانی جهان بشمار می‌آید. پیش از این فعالان محیط زیست و گردشگری ‌با اعلام این‌که عملیات ساخت مرکز پروش میگو، تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم را قوّت بخشیده اظهار کرده بودند « همین موضوع، خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو جدی خواهد کرد.» دادستان قشم اعلام کرد: در پی دستور ویژه رئیس کل دادگستری هرمزگان با ورود مدعی العموم، عملیات بخشی از ساخت مرکز پرورش میگو در حریم ژئوپارک جهانی قشم متوقف شد.
کد خبر: ۲۲۱۴۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: به استعلامات این اداره کل در حوزه میراث تاریخی بوده و با توجه به این‌که سازمان منطقه آزاد به عنوان پیشنهاد دهنده ژئوپارک به یونسکو بوده اطلاع دقیقی از محدوده ژئوپارک در اختیار این اداره کل قرار نداده است.
 
رضا برومند پس از نشست بررسی سایت پرورش میگو در جوار ژئوپارک قشم، در جمع خبرنگاران بیان کرد: منطقه‌ای که در آن نسبت به احداث مزرعه پرورش میگو اقدام شده هیچ‌گونه ورزش باستان شناسی نداشته است.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی سازمان های متولی از جمله سازمان منطقه آزاد قشم در ارائه مستندات قانونی در زمینه حریم و محدوده قانونی سایت ها، اضافه کرد:  سازمان منطقه آزاد قشم نیز در خصوص برخی ساخت و سازها در سواحل قشم متناقض عمل کرده و باید ساخت‌وسازها بررسی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه مجوزات لازم از امور اراضی جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مربوطه از جمله محیط زیست اخذ شده است، بیان کرد: در صورت اعلام حریم‌های هرج و سایت اعلام رسمی از سوی استاندار هیچ یک از دستگاه‌های متولی در استان قادر نخواهند بود در محدوده سایت‌ها اقدام به واگذاری زمین کنند.

وی حاکمیت دوگانه در قشم  یکی از چالش‌های اصلی پیشرو در موضوع واگذاری‌های زمین عنوان کرد و افزود: در ساحل ریگو و جزایر ناز شاهد چنین مشکلاتی بوده ایم که باید حل شود.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: باید دید آیا ضوابط و قوانین برای پرورش میگو در این محل مغایرت دارد؟
 
گان با ورود مدعی‌العموم، عملیات بخشی از ساخت مرکز پرورش میگو در حریم ژئوپارک جهانی قشم متوقف شد.

ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار