gardeshban.ir

در ۳۰ کیلومتری غرب شهر ایلام در بخش چوار در دامنه کوه گنو در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا روستای چگاء ایلام قرار دارد .
کد خبر: ۲۲۱۸۲
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای چگاء در ۳ کیلومتری پالایشگاه گازدر بین دو روستای مورت و چنان قرار دارد .نامگذاری چگاء به علت قرار گرفتن در بلندی و یا وجود یک تپه به نام چگاء در این منطقه می باشد. 

شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری می باشد در سالهای اخیر تعدادی از ساکنین در پالایشگاه گاز ، سد گلال و پتروشیمی مشغول به کار می باشند ،آب و هوای آن معتدل و کوهستانی ولی به خاطر تغییرات اقلیمی به نیمه گرم تبدیل شده است ، قبلاً دارای باغات میوه محیط بکر و جنگل های انبوه بود .

این روستا دارای ۴ چشمه دائمی می باشد که مهمترین آن رودخانه گلال که هم اکنون پروژه سد بر روی آن در حال احداث است . سد گلال نزدیک به ۵۰ هکتار زمین تقریباً آبی روستا از سال ۱۳۸۸ تصرف و تملک نموده و تاکنون اقدام به پرداخت بهای آن نشده ، قدمت زندگی ساختمانی در این روستا در حدود صد سال است و قبل از آن زندگی به صورت سیاه چادر و کوچ نشینی بود است ، چگاء در سرزمینی زیبا و هموار به نام چاله قاسم قرار دارد که بعضاً که این منطقه را با تجریان اشتباه می گیرند و به علت زیبایی و نزدیکی به شهر ایلام تفریگاه عموم مردم در فصل بهار و زمستان شده است.

روستای چگاء بر روی گورستان باستانی قرار دارد که آثار و اشیای غنی باستانی و طلاجات موجود در ان در سال ۱۳۴۵ زمان طاغوت توسط کاوشگر معروف آمریکایی «لورچ » استخراج و به یغما رفته است و بعد از زندگی سیاه چادرنشینی اولین بنای ساختمانی در آن توسط مرحوم شهباز بگ حیدری در حدود سال ۱۲۹۸ بنا شده. چگاءدر زمان دفاع مقدس میزبان و پذیرای مردم آواره و جنگ زده بخصوص خانواده های بومی بوده ، ۲ شهید به نام شهید همت یکسان و شهید علی شیر ویسی و ۸ نفر جانباز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده است .

سفر به روستای چگاء ایلام+عکس

سفر به روستای چگاء ایلام+عکس

سفر به روستای چگاء ایلام+عکس

سفر به روستای چگاء ایلام+عکس

سفر به روستای چگاء ایلام+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار