gardeshban.ir

یک کارشناس اقتصادی گفت: ممکن است استفاده از مصوبه مالیات سفر در آینده اجرایی شود.
کد خبر: ۲۲۲۳۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
وحید عزیزی کارشناس امور اقتصادی در گفتگو با خبرنگارمهر، درباره مالیات بر سفرهای خروجی که توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده و به گفته سازمان امور مالیاتی همان عوارضی است که از مسافران هنگام خروج از کشور دریافت می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد اصل موضوع مصوبه چیز جدیدی نبوده است. اما بستگی به این دارد که سازمان امور مالیاتی و مجلس در سال‌های آینده چه‌طور از این لایحه‌ای که تصویب شده استفاده کنند.

وی افزود: آنچه تصویب شده در قالب مالیات بر ارزش افزوده است که در آن آمده دولت می‌تواند مالیات برای سفر وضع کند و یا اینکه چه کسانی از مالیات معاف خواهند شد.این مالیات باید در بودجه سالانه مشخص شود. به این‌صورت، دست مجلس و سازمان امور مالیاتی باز شده تا مالیات وضع کنند. حالا دیگر خودشان می‌دانند که همان نرخ و همان‌روش باشد یا اینکه نرخ سازوکار جدیدی برای آن وضع کنند. البته معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرده این‌مالیات سفر، همان عوارض خروج از کشور است. منتها مواد قانونی کمک می‌کند که زیرساخت‌های قانونی این‌تغییرات آماده باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بعید است مالیات به شکل دیگری باشد. اکنون روی بلیت هواپیما و سیستم حمل‌ونقل هم 5 درصد گرفته می‌شود. پس اتفاق جدیدی نیست. مگر اینکه اعلام کنند بلیت‌های لوکس هزینه‌ای اضافه‌تر بپردازند. ولی باتوجه به شرایط عمومی و اعلام سازمان امور مالیاتی، بعید است الان چیزی به نام مالیات از سفرهای خروجی، به‌غیر از همان‌عوارض گرفته شود. مالیات از جهاتی با عوارض متفاوت است. مالیات به خزانه می‌رود و محل مصرف عوارض شهرداری و یا دستگاه‌های دیگر است. به همین دلیل ممکن است تغییری که شاهد آن باشیم، این باشد که نام عوارض به مالیات تغییر کند و به خزانه دولت واریز شود.

عزیزی گفت: ممکن است تصویب این مصوبه نیز از روی هوشمندی باشد و این احتمال هم وجود داشته باشد که در آینده از آن استفاده شود. یا اینکه ممکن است بخشی از همان مبلغ را به عنوان مالیات و بخشی هم به عنوان عوارض در نظر بگیرند. جالب اینجاست که ما برخی از هزینه‌ها را به‌عنوان عوارض پرداخت می‌کنیم اما از آن طرف می‌گوییم درآمد مالیاتی کشور کم است. با این وجود هنوز مشخص نیست جنس مالیات ذکر شده چیست. آیا مالیات بر مصرف است. مالیات بر درآمد و یا مالیات دارایی؟
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار