gardeshban.ir

با توجه به مرگ صدها نفر و قرنطینه میلیون ها نفر در شهر ووهان چین دولت چین تمامی تورهای گروهی به خارج از این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.
کد خبر: ۲۲۳۶۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 15
گردشبان (gardeshban.ir) :

مهرداد تاوتلی، کارشناس ارشد گردشگری - صنعت گردشگری صنعتی چتری است که وابستگی زیادی به عواملی نظیر امنیت و ثبات منطقه ای دارد. این روزها شاهد ویروس مرگباری هستیم که باعث محدودیت های مسافرتی در چین و دیگر نقاط دنیا به مقصد چین شده است، موج غافلگیر کننده ای که این روزها گریبان صنعت گردشگری آسیا و اقیانوسیه را گرفته است . این بیماری که از شهر ووهان در چین شیوع پیدا کرده است ویروس کرونا نام دارد . ویروسی که این روزها به دلیل ناشناخته بودن ترس بسیاری در کشورها بوجود آورده است و موجبات کنسلی و عدم برنامه ریزی سفر برای چین و از کشور چین به دیگر مقاصد گردشگری کشورها را رقم زده است . 

در سال 2002 شیوع ویروس سارس سفر منطقه ای به آسیا را فلج و اقتصاد محلی را دچار بحران نمود . شیوع سریع ویروس کرونا سبب شده تا آن را  به سال 2002 تشبیه نمایند . با توجه به مرگ صدها نفر و قرنطینه میلیون ها نفر در شهر ووهان چین دولت چین تمامی تورهای گروهی به خارج از این کشور را به حالت تعلیق درآورده است و تمام سفر تجاری و تفریحی به مقصد چین نیز به حالت تعلیق درآمده است و موازنه اقتصادی را به هم زده است . نکته قابل توجه اینست که چین به تنهایی 51% از تولید ناخالص مسافرت و گردشگری منطقه آسیا و اقیانوسه را در سال 2018 به خود اختصاص داده بود . این ویروس (کرونا ) برنامه های سفر هزاران چینی را دقیقا قبل از یکی از بزرگترین تعطیلات ملی این کشور در سال نوی چینی یا فستیوال بهار که چند روز قبل از شیوع این بیماری آغاز شده بود مختل کرده است . این یکی از شلوغ ترین دوره های سفر در چین است چون چینی ها معمولا سال نو را در کنار خانواده سپری می کنند و مسلما شلوغ ترین و پر ترافیک ترین فصل خرید و گردشگری نیز محسوب می شود . 

شیوع ویروس کرونا در چین و تاثیر آن بر گردشگری دنیا

شرکت حمل و نقل کشور چین به تمام کسانی که بلیط قطار و هواپیما و دیگر وسایل حمل و نقل سفر را رزرو کرده بودند اعلام کرد ورود و خروج تمای وسایل نقلیه به شهر ووهان لغو است و مسافران می توانند پول خود را پس بگیرند . یکی از بزرگترین آژانس های گردشگری چین اعلام کرد که رزروها و بلیط های جاذبه های گردشگری در ووهان لغو است . در این بین بازار بورس شانگهای در روز های گذشته به خاطر تعطیلات عمومی سال نو تعطیل بوده است و با افت 3.17 درصدی روبرو شده است .
با توجه به توقف حمل و نقل ؛ مردم از گردهمایی ها منع شدند و رویدادهای بزرگ عمومی مثل نمایشگاهها لغو شد . شانگهای نیز به دلیل نزدیکی به شهر ووهان تمای جاذبه های گردشگری از جمله پارک ها و موزه های اصلی را بسته اعلام نمود . 
کشور چین با افزایش 45 میلیون گردشگر در سال 2000 به 180 میلیون گردشگر در سال 2019 رسید و بزرگترین بازار گردشگری خارجی جهان محسوب می شود و می توان انتظار داشت که منع خروج گردشگران چینی تاثیر قابل توجهی بر بسیاری از مقاصد گردشگری محبوب سراسر دنیا ایجاد می نماید و در واقع یک شوک یا یک بحران جدی برای صنعت گردشگری محسوب می شود . در نتیجه این بحران مقاصد گردشگری پر ازدحامی همچون انگکوروات در کامبوجیا – کاخ بزرگ در بانکوک و کاخ امپراتوری توکیو و مناطق گردشگری جذاب در ایران  خالی از گردشگران چینی شده است همچنین دیگر مقاصد گردشگری همچون ویتنام ، کره جنوبی ، استرالیا و حتی  کشورهای اروپایی پر طرفدار که چینی ها پولهایشان را در آنجا خرج می کردند در پی این محدودیت و بحران ایجاد شده با خسارت مواجه شده اند . 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار