gardeshban.ir

شینگن در اصطلاح به منطقه‌ای در اروپا اطلاق می‌شود که ۲۶ کشور حاضر در آن نیاز به پاسپورت و باقی محدودیت‌های مرزی برای تردد اتباع خود را حذف کرده و از این جهت به منزله کشوری واحد به شمار می‌آیند.
کد خبر: ۲۲۳۷۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشورهای عضو منطقه شینگن هر اندازه در قبال اتباع خود و عبور مرور مرزی آنها سهل می‌گیرند، در قبال اتباع کشورهایی که برای ورود به این حوزه نیاز به ویزا دارند، سخت‌گیر هستند.

بر همین اساس، با توجه به این که کشورهای مطرح اروپایی زیادی به عضویت این منطقه درآمده‌اند، ویزای شنگن از ارزش و اعتبار بالایی در سراسر دنیا برخوردار است.

شینگن چیست؟

اگرچه شینگن اصطلاحی رایج در ایران است، اما تلفظ درست آن شنگن Schengen zone است. کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین، ۲۶ کشور عضو پیمان شینگن محسوب می‌شوند.

این منطقه که در وب‌سایت رسمی شینگن از آن با عناوینی هم‌چون بزرگترین منطقه بدون نیاز به پاسپورت جهان یاد شده ‌است، در سال ۱۹۸۵ در کشور لوکزامبورگ طی یک قرارداد بین‌المللی به وجود آمد. بر اساس این پیمان، ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) که محدوده‌ای به مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی ۴۲۰ میلیون نفری را در بر می‌گیرد، به عنوان مجموعه‌ای واحد عمل می‌کنند.

قرارداد شینگن Schengen نام خود را از دهکده‌ای به همین نام در لوکزامبورگ قرض گرفته است جایی که مرز این کشور با آلمان و فرانسه تلاقی می‌کند و در حال حاضر به طور سالانه محدوده شنگن تنها از محدوده اروپا پذیرای 1.25 میلیارد بازدید کننده است.

بنابر اطلاعات به روز‌رسانی‌شده وب‌سایت schengenvisainfo، کشورهای زیر برای ورود به حوزه شینگن نیاز به دریافت ویزا خواهند داشت:

عمانگابنافغانستان
پاکستانگامبیاالجزایر
پاپوآ گینه نوغناآنگولا
فلسطینگینهارمنستان
فیلیپینگینه بیسائوآذربایجان
قطرگویانبحرین
روسیههائیتیبنگلادش
روانداهندبلاروس
سائوتومه و پرنسیپاندونزیبلیز
عربستان سعودیایرانبنین
سنگالعراقبوتان
سیرالئونجامائیکابولیوی
سومالیاردنبوتسوانا
آفریقای جنوبیقزاقستانبورکینافاسو
سودان جنوبیکنیابرمه/ میانمار
سریلانکاکوزووبوروندی
سودانکویتکامبوج
سورینامقرقیزستانکامرون
سوازیلندلائوسکاپه‌ورده
سوریهلبنانجمهوری مرکزی آفریقا
تاجیکستانلسوتوچاد
تانزانیالیبریاچین
تایلندلیبیکومور
تیمور شرقیماداگاسکارکنگو
توگومالاویساحل عاج
تونگامالیکوبا
تونسمالدیوجمهوری دموکرات کنگو
ترکیهموریتانیجیبوتی
ترکمنستانمغولستانجمهوری دومینیکن
اوگاندامراکشاکوادور
ازبکستانموزامبیکمصر
ویتنامنامیبیاجمهوری گینه استوایی
یمننپالاریتره
زامبیانیجراتیوپی
زیمباوهنیجریهفیجی
ماریانای شمالیکره شمالی
در این میان شهروندان کشورهای لیست زیر در صورتی که در مسیر سفر خود نیاز به توقف در فرودگاهی در حوزه شنگن داشته باشند، ملزم به دریافت ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن برای تعویض هواپیما خود در یکی از فرودگاه‌های این حوزه خواهند بود:

ویزای شینگن چیست؟

برای ورود به منطقه شنگن نیاز به ویزای شینگن (Schengen Visa) دارید. این ویزا ورود به ۲۶ کشور عضو این پیمان را جواز می‌دهد و دارنده این ویزا خواهد توانست برای مدت‌ زمان و شرایطی مشخص به هریک از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کند.

ماهیت و هدف از سفر متقاضی تعیین کننده نوع و مدت زمان ویزای شینگن خواهد بود. به بیان دیگر اینکه هدف از سفر شما شرکت در توری گردشگری است یا انجام فعالیتی تجاری و یا صرفا توقف چند ساعته در یکی از کشورهای عضو اتحادیه، نوع ویزا و مدت اعتبار آن را تعیین خواهد کرد.

ویزای شینگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و با رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شینگن تردد نماید.

انواع ویزای شینگن

بسته به هدف و ماهیت سفر، نوع ویزای شینگن متقاضی تعیین می‌گردد. نوع این ویزا از طرفی مدت اعتبار این ویزا را تعیین خواهد کرد. بنابراین انواع ویزای شینگن تعیین کننده نحوه و شرایط ورود شما به یک یا چند کشور حوزه شینگن خواهد بود. این ویزا به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

ویزای اتحادیه شینگن یا Uniform Schengen Visa (USV)ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا Limited territorial validity visa (LTV)ویزای ملی یا National Visa

۱- ویزای اتحادیه شینگن

ویزای اتحادیه شینگن در واقع همان ویزای گردشگری اروپا است. دارنده این ویزا اجازه دارد هر ۶ ماه یک‌بار به مدت حداکثر ۹۰ روز به کشورهای عضو اتحادیه شینگن سفر کرده و در آن اقامت داشته باشد که زمان مجاز اقامت در حوزه شینگن از زمان ورود فرد محاسبه می‌شود.

بر اساس هدف متقاضی از سفر به هر یک از کشورهای عضو پیمان، ویزای اتحادیه شینگن به ۳ دسته ویزای A, B, C  تقسیم می‌شوند که طبعا یکی از آنها به متقاضی تعلق می‌گیرد.

۱-۱ ویزای شینگن نوع A

ویزای نوع A  نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است که تنها به فرد اجازه می‌دهد تا در یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن پرواز خود را تعویض و به کشوری خارج از حوزه شینگن سفر کند. این ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه‌های محدوده شینگن معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.

از این رو دارنده ویزای ترانزیت شنگن تنها مجاز به توقف و انتظار برای تعویض هواپیما در محدوده ترانزیت فرودگاهی شینگن و خروج از این محدوده است.

اما چنانچه به ویزای ترانزیت برای عبور از بیش از یک فرودگاه در محدوده شنگن نیاز پیدا کنید، دیگر واجد شرایط دریافت این نوع از ویزا نبوده و باید به جای آن برای ویزای شینگن نرمال تایپ C اقدام کنید. این بدین خاطر است که بیش از یک پرواز در محدوده شینگن پروازهای داخلی این حوزه محسوب می‌شود و فارغ از دلایل متقاضی ترانزیت نیازمند دریافت ویزای شیتگن نوع C خواهد بود.

حتی اگر بخواهید به ناچار برای تعویض پرواز خود از یک فرودگاه در حوزه شینگن خارج شده و به فرودگاه دیگری در همان کشور بروید، باز هم واجد شرایط دریافت ویزای ترانزیت شینگن نبوده و ملزم به دریافت ویزای نرمال شینگن نوع C هستید.

در صورتی که فردی دارای یکی از شرایط زیر باشد ملزم به دریافت ویزای ترانزیت فرودگاهی نخواهد بود:

دارای ویزای دارای اعتبار حوزه شنگن، اتحادیه اروپا و مناطق اقتصادی اروپا، کانادا، ژاپن و یا آمریکا باشددارای یک مجوز اقامت معتبر صادر شده از حوزه شنگن، اتحادیه اروپا و مناطق اقتصادی EU وEEA ، شهرداری آندورا، کانادا، ژاپن، جمهوری سن مارینو و یا ایالات متحده آمریکا باشددارای یک پاسپورت دیپلماتیک باشدعضوی از یک خانواده اتحادیه اروپا EU، EEA و یا شهروند سوئیس باشدجزو پرسنل پرواز تحت قرارداد کنوانسیون شیکاگو در هواپیمایی بین‌المللی باشد

۱-۲ ویزای شینگن نوع B

ویزای نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیتی است که الصاق آن به پاسپورت، به فرد اجازه خواهد داد تا ظرف حداکثر ۵ روز از طریق خودرو و یا قطار از خاک چندین کشور منطقه شینگن عبور کرده و به کشوری در خارج از این حوزه برود.

شما همچنین ممکن است در صورتی که سفر شما نیازمند ترک محدوده ترانزیت بین‌المللی و ورود به محدوده شینگن باشد ( زمانی که ادامه سفر شما از طریق قطار و یا هواپیما برای صبح بوده و شما نیاز به گذراندن شب و اقامت در هتل دارید) در این مورد خاص، برای سفر با هواپیما نیز نیاز به ویزای ترانزیت خواهید داشت.

۱-۳ ویزای شینگن نوع C

ویزای نوع C در واقع ویزای کوتاه ‌مدت برای سفر به حوزه شینگن است و فرد مجاز است در طول زمانی که هنگام دریافت این نوع ویزا مشخص می‌شود، برای اهدافی نظیر گردشگری، رویداد ورزشی، رویداد فرهنگی و بازدید از اقوام در کشورهای عضو اتحادیه شینگن اقامت داشته باشد. ویزای نوع C  خود بسته به اهداف سفر و شرایط متقاضی به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شوند:

۱-۳-۱ ویزای سینگل شینگن یا ویزای یک بار ورود

ویزای سینگل شینگن (Single-entry) تنها برای یک ‌بار ورود به یکی از کشورهای حوزه شینگن اعتبار دارد و به‌ محض خروج از محدوده شینگن، اعتبار ویزای شما فارغ از این که مدت‌ زمان آن به پایان رسیده یا نه، منقضی خواهد شد. بدیهی است که جابجایی بین کشورهای عضو پیمان شینگن در این نوع ویزا، مشکلی ندارد.

معمولا ویزای سینگل شنگن بر روی برچسب ویزا با چنین نوشته‌ای نمایش داده می‌شود: ” Number of Entries 1 ”

۱-۳-۲ ویزای دوبار ورود شینگن

ویزای دوبار ورود شینگن در بسیاری از موارد شرایط و الزاماتی مشابه با ویزای یک ‌بار ورود دارد با این تفاوت که فرد دارنده این ویزا اجازه دارد در بازه 180 روزه و تا زمان اعتبار ویزا دو بار به کشوری در ناحیه شینگن وارد شود. البته شرایط و محدودیت‌های زمانی نیز برای این فرصت ۲ بار ورود وجود دارد.

معمولا ویزای دوبار ورود و یا Double شنگن بر روی برچسب ویزا با چنین نوشته‌ای نمایش داده می‌شود:   Number of Entries 2 "”

۱-۳-۳ ویزای مولتی شینگن یا ویزای چند بار ورود

ویزای مولتی شینگن یا (Multiple-entry) به فرد اجازه می‌دهد بدون محدودیت و به دفعات وارد یکی از کشورهای حوزه شینگن شده و آن را ترک کند. تنها محدودیت ویزای مولتی شینگن به بازه زمانی آن باز می‌گردد. بدان معنی که این ویزا اقامت و تردد در منطقه شنگن را به مدت حداکثر ۹۰ روز به ازای هر ۶ ماه از سال جواز خواهد داد. این محدودیت زمانی ۹۰ روزه به ‌محض ورود دارنده ویزای مولتی شینگن به هریک از کشورهای این حوزه محاسبه خواهد شد.

معمولا ویزای مولتی، مالتی و یا همان چندبار ورود شنگن بر روی برچسب ویزا با چنین نوشته‌ای نمایش داده می‌شود: Number of Entries MULT

۲- ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شینگن

ویزای LTV شینگن نوعی ویزای موقت است که بنا بر دلایلی ویژه و اضطراری و با شرایطی خاص صادر می‌شود. شرایطی اضطراری همچون دلایل انسان دوستانه یکی از رایج‌ترین موارد برای صدور ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شینگن محسوب می‌شوند. الصاق این ویزا در گذرنامه بدان معنی خواهد بود که فرد مجاز است تنها به همان کشوری که از آن ویزا دریافت کرده‌ است یا در چند کشور محدود دیگر ناحیه شینگن که در زمان اخذ ویزا مشخص شده تردد نماید و اجازه ورود به دیگر کشورهای حوزه شینگن را نخواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که عموما صدور این نوع ویزا را موجب می‌شود به نحوه تعامل با پناهندگانی باز می‌گردد که بدون مدارک معتبر وارد منطقه شینگن شده‌اند.

زمان این نوع از ویزا بنابر شرایط متقاضی و صلاحدید آفیسر متغیر بوده و ممکن است به شکل ویزای ترانزیت و یا ویزای کوتاه‌‎مدت برای فرد متقاضی صادر شود.

۳- ویزای ملی و یا ویزای نوع D شینگن

ویزای ملی شینگن (National Visa) که به ویزای نوع D شینگن نیز معروف است اختصاصا برای افرادی صادر می‌شود که برای تحصیل، کار و یا اقامت دائمی باید در یکی از کشورهای این منطقه اقامت داشته‌باشند. به بیان دیگر، ویزای ملی شینگن برای افرادی صادر خواهد شد که برای هدفی خاص (همچون بیزینس و یا تحصیل) و برای مدت زمانی طولانی نیاز به اقامت در یکی از کشورهای اروپایی دارند و پس از اتمام مدت مشخص شده، به کشور خود بازخواهند گشت. بر این اساس می‌توان ویزای نوع D شینگن را به دو دسته سینگل و مولتی تقسیم بندی کرد.

۳-۱ ویزای نوع D شینگن – سینگل

ویزای ملی شینگن می‌تواند در مواردی همچون افرادی که با هدف استفاده از خدمات درمانی قصد اقامت محدود برای دوره‌ای تعیین‌شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شینگن را دارند و پس از آن به کشور خود بازخواهند گشت، به صورت یک بار ورود صادر شود.

۳-۲ ویزای نوع D شینگن – مولتی 
اما با ویزای چند بار ورود نوع D، فرد بدون نیاز به اخذ هرگونه ویزای دیگری در اروپا اجازه دارد بدون محدودیت به‌ تمامی کشورهای حوزه شینگن سفر کند. افراد زیر می‌توانند برای این نوع از ویزا اقدام نمایند:

دانشجویان بین‌المللی که درصدد آغاز تحصیل تمام‌وقت در یکی از مقاطع تحصیلی در کشورهای عضو شینگن هستند. برای این افراد ویزای یک ‌ساله صادر می‌شود که قابل تمدید است.دانشجویان خارجی که برای پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی تحت شرایط خاص و برای مدتی مشخص به کشوری در حوزه شینگن سفر می‌کنند.

پروژه و یا فعالیت‌های علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر آموزشی در هریک از کشورهای حوزه شینگن: البته این ویزا با بررسی دقیق سوابق علمی فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود .

افراد متخصصی که به منظور به اشتراک گذاشتن تخصص خود به کشوری در منطقه شینگن سفر می‌کنندکه ورزشکاران، هنرمندان یا هر حرفه و تخصصی دیگر در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.موارد اضطراری هم‌چون شرایط حاد پزشکی که فرد نتواند پس از اتمام مهلت ویزای ملی و برای مدتی مشخص منطقه شینگن را ترک نماید.

به هنگام درخواست و به اصطلاح اپلای کردن ویزای شینگن، بهتر است از سفارت کشوری که قصد دارید بیشترین زمان سفر خود را به آن اختصاص دهید اقدام کنید.

شرایط اخذ ویزای شینگن

شرایط اخذ ویزای شینگن در واقع بدان معنی است که آیا متقاضی شرایط و معیارهای لازم برای درخواست این ویزا را دارا است یا خیر. سفارت‌خانه هر کشور اروپایی شرایط خاص خود را برای صدور ویزا دارند اما در بسیاری از موارد شرایط اخذ ویزا در کشورهای این منطقه مشابه یکدیگر است. مهمترین مواردی که کارشناسان اجرایی با هدف بررسی شرایط متقاضی برای اخذ ویزای شنگن بررسی می‌کنند عبارتند از:

مدارک متقاضیشرایط سنی متقاضی (سفارت‌های اروپایی در قبال افراد مجرد زیر ۳۰ سال که سابقه سفر به اروپا نداشته‌اند، سخت گیری بیشتری اعمال می‌کنند)سابقه سفر متقاضی

البته این بررسی‌ها طبعا با هدف افزایش شانس متقاضی برای ویزا شدن صورت می‌گیرد و در بسیاری موارد اساسا منعی برای درخواست ویزا شینگن وجود ندارد. برای مثال متقاضی مجردی که کمتر از ۳۰ سال سن دارد و تاکنون به هیچ کشور اروپایی سفر نکرده است و از سوی دیگر مدارک مالی چندان قانع کننده‌ای نیز ارائه نداده‌است، اگرچه مشکلی برای درخواست این ویزا ندارد، اما شانس ویزا شدن این درخواست بسیار پایین است. بنابراین بررسی شرایط سفر متقاضی صرفا برای بالا بردن درصد موفقیت پرونده درخواست وی است.

البته بنابر قوانین تعیین شده Article 21(5) of Regulation 810/2009 (Visa Code) در صورت اثبات موارد زیر واجد شرایط دریافت ویزای شینگن مولتی خواهید بود:

باید قصد از سفر مکرر و یا به طور منظم شما توجیه‌پذیر باشدسوابق شما درست و قابل اطمینان باشد؛ به بیانی دیگر از ویزاهای یکپارچه قبلی و یا ویزاهایی با اعتبار محدود منطقه‌ای بر اساس قوانین استفاده شده باشدوضعیت اقتصادی در کشور مبدا قابل قبول باشدقصد واقعی شما از ترک محدوده شینگن پیش از پایان اعتبار ویزا توجیه‌پذیر و قابل اثبات باشد

مراحل درخواست ویزای شینگن

مهم‌ترین موضوع در مراحل درخواست ویزای شینگن، وقت سفارت است. بنابراین توصیه کارشناسان دپارتمان ویزا و وقت سفارت به متقاضیان محترم ویزای شینگن این است که پیش از پر کردن فرم‌های مربوطه و تکمیل مدارک برای تعیین وقت سفارت اقدام نمایند. مراحل درخواست این ویزا به شرح زیر است:


زمان درخواست ویزای شینگن

بنابر اطلاعات کمیسیون اروپایی، شما باید درخواست ویزای شنگن خود را حداقل 15 روز قبل از شروع تاریخ سفر ارسال کنید. اگرچه، ممکن است کنسولگری از شما مدارک بیشتری را درخواست کندو یا اینکه به زمان بیشتری برای بررسی درخواست شما نیاز داشته باشد. بدین خاطر شما باید بین 30 تا 60 روز قبل از زمان سفر برای اپلای کردن و درخواست ویزا اقدام کنید.

شما مجاز هستید تا حداکثر 3 ماه قبل از زمان سفر برای ارسال مدارک و درخواست ویزا مجاز به سفارت اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن 
مدارک مورد نیاز شاید مهمترین بخش برای درخواست این ویزا باشد، زیرا پیش از مصاحبه این مدارک شماست که معرف شما خواهد بود. به بیان دیگر همین مدارک ارائه شده توسط متقاضی سرنوشت ویزا شدن و یا ریجکت درخواست وی را تعیین می‌کند.

در پی مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن را با هم مرور می‌کنیم:

تکمیل فرم درخواست ویزا به ازای هر فرد (به عنوان مثال فرم درخواست ویزای شینگن فرانسه)دو عکس رنگی بیومتریک و مناسب پاسپورت شناسنامه پاسپورت با حداقل 3 تا 6 ماه اعتبار از زمان شروع سفر، با حداقل 2 صفحه خالی مدارک شغلی و استخدام، مدارک و سوابق بیمه تامین اجتماعی پرینت گردش حساب مالی 3 ماهه اخیرنامه تمکن مالی مدارک ملکی نظیر سند خانه، اجاره‌نامه مدارک ازدواج و یا سایر مدارک توجیه‌کننده داشتن ارتباط خانوادگی در کشور مبدا مدارک توجیه کننده هدف از سفر و برنامه سفر دقیق با ذکر جزئیات بلیط رفت و برگشت پرواز رزرو هتل و یا دعوت‌نامه دوست و یا اقوام به عنوان میزبان در صورت اقامت در مسکن آنها (به همراه کپی پاسپورت و کارت شناسایی میزبان و مدارک اثبات اقامت وی در حوزه شنگن)بیمه مسافرتی بین‌المللی با حداقل پوشش درمانی 30.000 یورو برای کشورهای حوزه شنگن60 تا 120 یورو پول نقد برای هزینه درخواست و هزینه‌های جانبی ویزا

و چنانچه متقاضی زیر 18 سال باشد به موارد زیر نیز نیاز پیدا خواهد کرد:

گواهی تولدرضایت‌نامه یکی از والدین ( در صورتی که تنها با یکی از آنها می‌خواهید سفر کنید)رضایت محضری والدین ( چنانچه قصد سفر بدون همراهی والدین و یا قیم قانونی را دارید)
چنانچه برای اهداف کسب و کار و بیزینس باشد:

دعوت‌نامه‌ای از یک شرکت معتبر و مستقر در حوزه شینگن برای شرکت در جلسه، رویداد و یا همایشی مرتبط با کارقراردادها، فاکتورهای پرداخت‌شده و مدارک دیگری که ارتباط کاری شما را نشان دهدگزارش سالانه و سایر مدارکی که فعالیت‌های کاری شرکت را به طور شفاف نمایش دهدقرارداد، مدارک بیمه تامین اجتماعی و دیگر مدارکی که وضعیت فعلی استخدام شما در شرکت را نمایش دهدبلیط شرکت در سمینار کاری که قصد شرکت در آن را دارید
چنانچه برای دانشجویان و دانش‌آموزان باشد:

مدرک ثبت‌نام در موسسه آموزشیاثبات ثبت‌نام در کلاسها

تمام مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند. قطع عکس‌ها باید اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتی متر باشد. پاسپورت متقاضی نباید کمتر از ۳ ماه اعتبار داشته باشد و ارائه پاسپورت‌های قبلی نیز الزامی است. حداقل پوشش بیمه مسافرتی برای ویزای شینگن ۳۰ هزار یورو است.

در صورتی که اطلاعات بیومتریک متقاضی در سامانه سیستم اطلاعات ویزای اروپا VIS ثبت نشده باشد و یا اینکه 59 ماه قبل از زمان درخواست ویزا این اطلاعات ثبت شده باشد، متقاضی ملزم به انجام پروسه انگشت‌نگاری در محل سفارت خواهد بود.

هزینه درخواست ویزای شینگن

به طور کلی در صورتی که نیاز به دریافت ویزای شینگن برای ورود به این منطقه داشته باشید، ملزم به پرداخت هزینه‌ای مشخص برای انواع ویزای کوتاه‌مدت و ترانزیت به سفارت شنگن خواهید بود که به شرح زیر است:

متقاضیان 13 ساله و بزرگتر: 60 یورو (در حدود 70.70 دلار آمریکا)کودکان 6 تا 12 ساله: 35 یورو (در حدود 41.24 دلار آمریکا)کودکان 5ساله و پایین‌تر: بدون هزینه، رایگان

البته در صورتی که دارای تابعیت و شهروندی هر یک از کشورهای زیر باشید، مشمول موافقت‌نامه تسهیل ویزا شده و پرداختی شما به سفارت 35 یورو (معادل 41.24 دلار آمریکا) خواهد بود:

البته در صورتی که قصد دارید تا برای ویزای ملی و طولانی‌مدت درخواست دهید، باید برای اطلاع از هزینه دقیق درخواست ویزای خود با کنسولگری سفارت شینگن در تماس باشید. همچنین چنانچه شامل یکی از دسته‌بندی‌های زیر شوید نیازی به پرداخت هزینه ویزای شینگن نخواهید داشت:

دانشجویان و مدرسانی که برای تحصیل و مشارکت در دوره‌ای آموزشی قصد بازدید از محدوده شنگن را دارندمحققانی از خارج از حوزه شینگن که برای اجرای تحقیقات علمی قصد سفر به حوزه شینگن را داشته باشندنمایندگان سازمانی غیر دولتی و خیرخواهانه که 25 ساله و یا جوانتر هستند و قصد شرکت در رویدادی مرتبط با فعالیت سازمان خود را دارندیکی از اعضای خانواده اروپایی EU/EEA که مشمول قانون Directive 2004/38 شود

باید توجه داشته باشید که در صورت صرف‌نظر از ادامه روند درخواست ویزای شنگن و یا ریجکت درخواست ویزا، هزینه پرداختی متقاضی به وی بازگردانده نخواهد شد.

مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن

مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن به دو بخش تقسیم بندی می شود. بخش نخست مدت زمان بررسی مدارک پیش از ارسال به سفارت مربوطه و بخش دوم مدت زمان بررسی مدارک در سفارت مد نظر است.

بطور میانگین مدت زمان بررسی مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن و برطرف کردن نواقص و کاستی‌های احتمالی حدود ۲ هفته زمان خواهد برد. مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن در سفارت نیز حدودا ۳ هفته بطول خواهد انجامید.

به بیان دیگر از زمان ارسال مدارک ترجمه شده و نهایی به سفارت، انجام انگشت نگاری توسط متقاضی، حدود ۳ هفته زمان بررسی و تایید طول می‌کشد.

مدت اعتبار ویزای شینگن

در خصوص مدت اعتبار ویزای شینگن عموما خلط مبحثی صورت می‌گیرد که ناشی از روشن نبودن دو نکته کاملا مجزا است. دو تاریخی که عموما با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود و برای بسیاری از متقاضیان محترم تعریفی دقیق و مجزا برای آنها وجود ندارد.  تاریخ اعتبار ویزای شنگن و تعداد روزهای مجاز اقامت که در شرایط عادی به ترتیب ۶ ماه و ۳ ماه خواهند بود.

برای مثال اگر در اولین روز سپتامبر ویزا برای فردی صادر شود، وی قادر خواهد بود تا اواخر فوریه سال بعد (۱۸۰ روز) وارد حوزه شینگن شود. این ۱۸۰ روز همانتاریخ اعتبار ویزای شینگن فرد است. تعداد روزهای مجاز اقامت اما بدان معنی است که دارنده ویزا در این مدت شش ماهه، می‌تواند تا حداکثر ۹۰ روز در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشد و موظف است تا پیش از پایان این مهلت ۹۰ روزه حوزه شینگن را ترک نماید.

البته باید توجه داشت برای افرادی که سابقه سفر و اقامت در منطقه شینگن را نداشته باشند، کد درج شده بر روی ویزای آنها ۱ خواهد بود. بدان معنی که با ویزای اخذ شده تنها قادر به ۱ بار ورود به این منطقه هستند و از سوی دیگر مدت مجاز اقامتشان در حوزه شینگن به جای ۹۰ روز ، تنها ۱۵ روز است.

قیمت و هزینه اخذ ویزای شینگن

قیمت و هزینه اخذ ویزای شینگن بسته به کشوری که از آن اقدام می‌کنید و مدارکی که می‌بایست تهیه شود متغیر خواهد بود. تعرفه مربوط به اخذ ویزای شینگن را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید

خدمات همکار مسافر

ویزای عادی(هلند، فرانسه، چک، اسپانیا، پرتغال) 300 یورو 350 یورو

ویزای مولتی(هلند، فرانسه، چک، اسپانیا، پرتغال) 400 یورو 450 یورو

ویزای ایتالیا 300 یورو 350 یورو

ویزای مولتی ایتالیا 400 یورو 450 یورو

نکات ضروری برای دریافت ویزای شینگن

در خصوص مدت اعتبار ویزای شینگن باید به یک بحث مهم توجه داشت و آن اینکه کدی اختصاصی برای مسافرت‌های هر فرد وجود دارد که نشان دهنده تعداد دفعات مجاز تردد وی در این مدت ۹۰ روزه است. برای مثال فردی که کد مالتیپل شینگن در ویزای وی ثبت شده ‌باشد، می‌تواند ۹۰ روز اقامت مجاز خود در حوزه شنگن را در یک نوبت ۳ ماهه به پایان برساند یا این فرصت ۹۰ روزه را تقسیم کرده و در چند بار ورود از آن استفاده کند.

این در حالیست که اگر کد سینگل در ویزای شینگن فردی درج شده باشد، حتی در صورتی که تنها ۱ روز در منطقه شینگن اقامت داشته و اروپا را به هر دلیلی ترک کند و از اعتبار ۱۸۰ روزه ویزای وی نیز زمان بسیاری باقی مانده باشد، برای ورود مجدد به منطقه شینگن باید دوباره برای درخواست ویزا اقدام نموده و تا زمان صدور ویزای جدید حق ورود به هیچ یک از کشورهای این منطقه را نخواهد داشت.

به چند نکته مهم دیگر نیز در خصوص این ویزا در ادامه اشاره می‌کنیم:

برای درخواست ویزای شینگن از سفارت اتریش تمامی مدارک می‌بایست به زبان آلمانی ترجمه شودهمراه داشتن ۶۰ یورو در روز مصاحبه الزامی استپس از صدور ویزا ضمانت نامه ۵۰ میلیون تومانی به ازای هر نفر دریافت خواهد شددر صورت ویزا نشدن درخواست، مبلغی بابت هزینه‌های جاری کم شده و مابقی مبلغ بازپرداخت خواهد شد

دلایل رد شدن ویزای شینگن

رد شدن ویزا آن هم در آستانه تعطیلات و سفر شاید بدترین خبر ممکن برای هر کسی باشد، رد شدن یا ریجکت ویزای شینگن دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که برای هر پرونده متفاوت خواهد بود اما بدترین اتفاقی که بعد از ریجکت می‌افتد این است که متقاضی دست کم برای مدت ۶ ماه نمی‌تواند از هیچ سفارت اروپایی دیگری برای دریافت ویزای شینگن اقدام نماید.

نکته مهم در این بین این است که هیچ فرد حقیقی و حقوقی نمی‌تواند ویزا شدن درخواست شینگن را تضمین کند! تنها کاری که می‌توان انجام داد اعتماد به موسسات معتبر و با سابقه در این رابطه است تا با دقت و حساسیت بالا و با تکیه بر دانش به روز و تجربیات موجود، شانس صدور ویزا را به حداکثر برسانند.

وب سایت رسمی شینگن مهمترین دلایل رد شدن این ویزا را به شرح زیر عنوان کرده است:

مدارک جعلی؛ تحت هیچ شرایطی با مدارک جعلی برای ویزای شینگن اقدام نکنید، چون در ۹۹ درصد مواقع درخواست شما رد خواهد شد.فعالیت‌های مجرمانه در گذشته و یا در حال حاضرگذرنامه مخدوش و یا آسیب دیدهتوضیحات ناکافی در مورد دلایل سفرگذرنامه نامعتبر (پاسپورتی که در زمان درخواست از اعتبار آن کمتر از ۳ ماه مانده باشد)نامه مرجع نامعتبرعدم ارائه هدف مشخصی از سفرعدم اثبات تمکن مالی برای سفرارائه گواهی تولد و یا ازدواج نامعتبربیمه نامه مسافرتی نامعتبرناتوانی در ارائه مدارک اسکانوضعیت نامطلوب ویزای شینگن؛ مواردی همچون برنامه سفر غیر منطقی می‌تواند به ریجکت ویزای شما بیانجامد.


یکی از مراحل مهمی که هر متقاضی دریافت ویزای شینگن باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، زمان گفتگو و مصاحبه با آفیسر ویزای شینگن است. این بدین خاطر است که هرگونه تناقض و عدم تطابق پاسخ سوالات با مدارک ارائه شده و غیرعادی و غیرواقعی بودن توضیحات می‌تواند به سادگی در تصمیم‌گیری نهایی افسر پرونده تاثیر منفی گذاشته و موجب ریجکت درخواست ویزای شینگن شود.

بر همین اساس قصد داریم تا با توضیح مهم‌ترین سوالات مصاحبه ویزای شنگن و ارائه پاسخ‌های مرتبط، کمی شما را برای این بخش از پروسه دریافت ویزا آشنا کنیم.

چرا برای ویزای 1 ماهه و یا 3ماهه شینگن درخواست داده‌اید؟ 

آیا امکان کوتاه کردن مدت زمان سفر برای شما وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید با توجه برنامه سفر ارائه شده خود توضیح دقیقی در این مورد بدهید که قصد دارید از جاذبه‌های گردشگری چندین کشور مختلف در حوزه شینگن بازدید کنید و با توجه به بعد مسافت و تعدد مکان‌‎ها، مدت اعتبار کمتر ویزا نظیر ویزا 10 تا 15 روزه برای شما کفایت نخواهد کرد. البته در کنار این موارد باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای توجیه برنامه سفر خود به آفیسر پرونده، ارائه رزرو بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل تمام شهرها و کشورهایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید الزامی بوده و باید اطلاعات ارائه شده توسط شما با مدارک سفر مطابقت کامل داشته باشد. (اگر تاریخ ورود و خروج شما از یک کشور و یا شهر به مکانی دیگر در هنگام مصاحبه با اطلاعات رزرو هتل یکی نباشد، مطمئنا آفیسر پرونده دچار شک خواهد شد.)

آیا همسرتان شما را در سفر همراهی می‌کنند؟

در پاسخ به این سوال نام همسر و شغل وی را عنوان کنید. اگر ازدواج نکرده‌اید، اما دارای نامزد و یا ارتباط دوستی نزدیکی هستید، باز هم نام و شغل وی را بازگو کنید. چنان‌چه همسر و یا دوست شما قصد همراهی شما را دارد، آن‌را به آفیسر اطلاع داده و در صورتی که به تنهایی قصد سفر دارید، دلیل همراهی نکردن همسر خود را به طور واضح به آفیسر توضیح دهید.

یکی از خویشاوندان، دوستان و یا والدین شما در حال کار و زندگی در محدوده شنگن هستند. آیا قصد دارید به دیدار آن‌ها بروید؟

چنان‌چه دارای ارتباطی در محدوده شنگن هستید، دادن اطلاعات محل اقامت، موقعیت کاری و مشخصات ویزای وی به هنگام مصاحبه به آفیسر پرونده اهمیت زیادی دارد. اگر قصد دریافت ویزای شما گردشگری اعلام شده، باید با ارائه توضیح و مدارک موجه این اطمینان خاطر را به آفیسر بدهید که تنها با هدف توریستی قصد سفر به حوزه شینگن را دارید و قصد از سفر شما به هیچ وجه کاری نیست. اما در صورتی که از ابتدا قصد از سفر شما به حوزه شینگن کار و همکاری با اقوام حاضر در این محدوده بوده باید توضیحات دقیقی در این رابطه ارائه دهید.

آیا دارای شغل آزاد و شخصی هستید و یا این‌که در یک شرکت کار می‌کنید؟

با مطرح شدن این سوال چنان‌چه کسب و کار دارید، بدون معطلی آن‌را اعلام کرده و جزئیات جواز کسب، نوع کار، آدرس دفتر و یا مغازه، کارخانه، انبار، وضعیت کارکنان تحت استخدام شما و برخورداری از شریک کاری را به آفیسر پرونده توضیح دهید.

و در صورتی که در استخدام شرکتی هستید، به توضیح اطلاعات نظیر آدرس و شماره تماس شرکت، مدت زمان قرارداد کاری، میزان درآمد و سایر اطلاعات مرتبط با کسب و کار خود پرداخته و در صورت درخواست آفیسر، کارت ویزیت یا کارت شناسایی شرکتی خود را ارائه دهید.

آیا از شرکت خود نامه مرخصی رسمی دریافت کرده‌‎اید؟

در صورتی که در استخدام شرکتی هستید و برای اهداف توریستی قصد سفر به حوزه شینگن را دارید، باید به هنگام مصاحبه با آفیسر پرونده، ترجمه رسمی نامه مرخصی برای بازه زمانی مسافرت خود را به همراه داشته باشید.

به چه دلیل قصد سفر به این کشور و یا این کشورها را دارید؟

با توجه به هدف شما از سفر، می‌توانید در 5 زمینه مختلف گذراندن تعطیلات، ادامه تحصیل، کار، تجارت و یا استفاده از خدمات درمانی به این سوال به طور کامل و صریح پاسخ دهید. بهتر است با صداقت تمام توضیحات خود را ارائه دهید و چنان‌چه برای استفاده از خدمات درمانی و اهداف پزشکی به حوزه شینگن سفر می‌کنید، دلایل موجه و قانع‌کننده‌ای ارائه دهید.

چرا فکر می‌کنید که سفارت باید به شما ویزای شینگن بدهد؟

می‌توان گفت که این سوال یکی از مهم‌ترین سوالات مصاحبه ویزا خواهد بود. با توجه به گستردگی پاسخ به این سوال، می‌توانید این موضوع را توضیح دهید که به چه اندازه به فرهنگ کشورهای این حوزه علاقه‌مند هستید و چقدر دوست دارید تا از نزدیک فرهنگ و آداب و رسوم حوزه شینگن را تجربه کنید. 

هم‌چنین می‌توانید اینگونه توضیح دهید که قصد دارید در آینده‌ای نزدیک به ادامه تحصیل در یکی از کشورهای محدوده شنگن بپردازید و این سفر برای ارزیابی و تصمیم آگاهانه شما کمک فراوانی خواهد کرد و در نهایت در مورد منابع مالی خود برای پوشش هزینه‌های سفر و برگشت به کشور خود توضیحات کاملی ارائه دهید.

با توجه به تنوع سوالات احتمالی مصاحبه ویزای شنگن، نظر شما را به سایر این سوالات جلب می‌کنیم:

اگر درخواست ویزای شما را ریجکت کنیم چه کار می‌کنید؟

آیا می‌توانید این موضوع را اثبات یا تضمین کنید که پیش از اتمام اعتبار ویزای خود به کشورتان باز خواهید گشت؟

آیا می‌دانید با ویزای شنگن به چه کشورهایی می‌توانید سفر کنید و سفر به چه کشورهایی برای شما مجاز نیست؟ 

آیا از جزئیات مدت زمان اعتبار ویزای شنگن مطلع هستید؟

آیا پیش از این درخواست دیگری برای دریافت ویزای شینگن داشته‌اید؟ نتیجه چه بوده است؟

چرا بیشترین زمان اقامت شما در حوزه شینگن مربوط به این کشور است؟

آیا صاحب ملک و املاکی در داخل و خارج از کشور هستید؟

چه کسی مسئول هزینه‌های سفر شماست؟

آیا قصد دارید تا در مدت زمان اقامت خود در حوزه شینگن کار موقت و یا دوره کارآموزی را تجربه کنید؟

آیا منتظر هستید که بچه‌دار شوید؟ 

آیا قصد به دنیا آوردن فرزند خود را در محدوده شنگن دارید؟

آیا والدین و یا پدربزرگ و مادربزرگ با شما زندگی می‌کنند؟

در چه دانشگاهی مشغول تحصیل هستید و یا فارغ‌التحصیل شده‌اید؟ 

آیا قصد ادامه تحصیل در حوزه شینگن را دارید؟

سوالات متداول دریافت ویزای شینگن

از چه سفارت‌هایی می‌توان برای ویزای شینگن اقدام کرد؟

برای سفر به بیش از یک کشور در اروپا باید از چه کشوری برای ویزای شینگن اقدام کرد؟
فرقی نمی‌کند از چه کشوری اقدام شود ولی توصیه می‌شود از کشوری اقدام کنید که در طول سفر بیشترین اقامت را در آن کشور دارید.

فرم درخواست ویزای شینگن را چگونه می‌توان تهیه کرد؟

 فرم درخواست ویزای شینگن را از این لینک دانلود کنید. البته این فرم نمونه ویزای شینگن فرانسه است و برای هر کشور باید فرم مربوطه را تکمیل نمایید.

نحوه پر کردن فرم درخواست ویزای شینگن چگونه است؟

فرم درخواست ویزا را به دو روش دست‌نویس یا تایپی می‌توان پر کرد. دقت داشته باشید که فرم حتما باید کامل تکمیل شود و هیچ جای خالی باقی نماند. در صورتی که فکر می‌کنید قسمتی از فرم شامل حال او نمی‌شود، باید جای خالی را با عبارت NA (بدون جواب – No Answer) پر کنید.

آیا فرد دیگری می‌تواند مدارک مربوط به درخواست ویزای شینگن را به سفارت تحویل دهد؟

خیر، مدارک می بایست حتما توسط خود فرد و در زمان انگشت نگاری تحویل سفارت شود.

در مصاحبه حضوری سفارت معمولا چه پرسش‌هایی طرح می‌شود؟

در مصاحبه حضوری سفارت برای ویزای شینگن معمولا سؤالات شخصی در مورد وضعیت کنونی، انگیزه‌ی درخواست ویزا و سایر جزییات سفر پرسیده می‌شود که متقاضی باید با اطمینان و صداقت به آن‌ها پاسخ دهد.

آیا خرید بلیط هواپیما پیش از صدور ویزای شینگن کمکی به صدور میزا می‌کند؟

خیر، اگر چه پرینت رزرو بلیط هواپیما از مدارکی است که باید به سفارت ارائه شود اما خرید قطعی بلیط پیش از صدور ویزا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

برای دریافت ویزای شینگن چه مقدار پول لازم است؟

غیر از مدارک مالی مورد نیاز سفارت که به آن اشاره شد، فقط به مقدار لازم برای تأمین هزینه‌های رفت و برگشت، محل اقامت و مخارج روزمره در کشورهای شینگن در طول مدت سفر به پول نیاز است.

آیا برای متقاضی زیر سن قانونی ویزای شینگن صادر می‌شود؟

بله. ولی در هنگام درخواست و تکمیل مدارک، پدر و مادر یا قیم قانونی باید حتما فرم درخواست ویزا را امضا کنند. اگر والدین متقاضی از هم جدا شده باشند ولی حضانت فرزند به عهده هر دوی آن‌ها باشد، بازهم به امضای هر دو نیاز است. در صورتی که حضانت فرزند به عهده‌ی یکی از والدین باشد، فرم درخواست فقط توسط سرپرست قانونی امضا می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار