gardeshban.ir

هرگاه که صحبت از هنر معماری ایرانی به میان می‌آید، همه غرق در غروری وصف نشدنی می‌شویم و از بناهایی یاد می‌کنیم که در جای جای این مرز و بوم استوار ایستاده‌اند و قصه‌هایی تاریخی را برای رهگذرانشان نقل می‌کنند.
کد خبر: ۲۲۴۵۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این میان غربیان پس از این‌که زیباییِ متقارن و منظم و مناظر دلاویزِ باغ‌های ایرانی را دیدند، اصطلاح Persian garden را برای بناهایی همچون باغ شاهزاده کرمان و سایر باغ هایی که به همین شکل ساخته شده بودند، به‌کار بردند. 

«باغ‌های ایرانی» که میراثِ طراحیِ آن‌ها، با عنوان کردنِ اختصاصیِ نام ۹ باغ (شامل باغ شازده‌ی ماهان) در یونسکو نیز به ثبت رسیده، حاصل ترجمه‌ی همین اصطلاح است. 

باغ ماهان از نمونه‌های عالیِ این‌گونه بناهاست؛ بناهایی که سال‌های سال غربیان و هم‌میهنان عزیزمان را به وجد آورده و مایه دلنشین‌ترین تفریحاتِ بازدیدکنندگان تور کرمان شده است. 

در سایه درختان و نوازش نسیم خنکی که از جویبارِ منتهی به استخرِ باغ شاهزاده ماهان برمی‌آید و البته صدای زلال شرشرِ فواره‌های کوچک اما منظم گوشتان را می‌نوازد و در وجودتان آرامشی را در دل کویر برجای می‌گذارد که وصف آن در قالب کلام گنجانده نمی‌شود. 

این باغ زیبا و مجلل در جاده‌ی مهم کرمان به بم و در مسیر جاده‌ی تاریخی ابریشم قرار گرفته است و به همین دلیل مکانش از نظر جغرافیایی نیز عالی بوده و این احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایلِ ساخت این باغ باشد. 

آرایشِ گیاهیِ بی‌نظیرِ باغ و انعکاسِ آن، مانند انعکاسِ عمارتِ باغ در استخر، آن‌هم به‌طور کاملا متقارن، جلوه‌ای بدیع به بنا داده که مانند آن را کم می‌توان یافت. 

تنوع درختان میوه‌ی باغ نیز در نوع خود کم‌نظیر است. مساحت باغ شاهزاده ماهان کرمان ۵۵ هزار متر مربع یا ۵.۵ هکتار است و موسیقیِ منجمدِ معماری، از همان سردرِ باغ شروع می‌شود. 

به محض ورود به باغ آنچه که بیش از هر چیز دیگری بینندگان را به حیرت وا می‌دارد، جریان آب است که حیات را برای درختان آن ممکن می‌سازد. 

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که در دل کویرهای کرمان آب این باغ از کجا تامین می‌شود؟  آب موجود در باغ شاهزاده از قنات و رودخانه تیگران که از برف های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‌گیرد، از مرتفع‌ترین قسمت باغ، وارد آن می شود و در سیستم توزیع و نظام آبیاری شگفت‌انگیزی جریان می‌یابد تا درختان متنوع و سر به فلک کشیده را سیراب کند. 

از دیگر جذابیت‌های باغ شاهزاده ماهان وجود آبشارها و فواره های زیبای آنجاست که این فواره‌ها بسیار هوشمندانه ساخته شدند و تنها بر اساس اختلاف ارتفاع، به کارگیری شیب و بدون استفاده از هیچ نیروی دیگری، فعال هستند. 

در این سیستم از خمره‌هایی استفاده شده که در نتیجه اتصال به یکدیگر می‌توانند مانند لول‌ های ساختمان ایفای نقش کنند. آب جاری در باغ در داخل این خمره‌ها جریان می‌یابد تا اینکه به یکی از خمره هایی که نقش زانو را در سیستم های لوله کشی امروزی دارد، می رسد و از آنجا به بیرون فوران می‌کند. 

رقص فواره ها در میان باغ شاهزاده از دیدنی ترین و شگفت انگیزترین قسمت های این باغ است که می‌توان آنها را در زمره زیباترین فواره های باغ های ایرانی به شمار آورد. 

باغ شاهزاده ماهان مجموعه‌ای از بناها را در خود جای داده است که در کنار یکدیگر نمایشی از شکوه معماری ایرانی را به راه انداخته اند. 

در این بنا علاوه بر سردر، قسمت شاه‌نشین (که اکنون کاربریِ رستوران سنتی دارد) و حمام باغ نیز از جاهای دیدنی ابن باغ هستند. بشر ذاتا به تقارن علاقمند است و آن را زیبا می‌داند؛ و نگاه کردن به آبِ جاری و سرسبزی نیز مایه‌ی آسودگی خاطر و لذتِ دل می‌شود. 

بر این قرار، سفر به باغ شازده‌ی ماهان، احتمالا از بهترین گزینه‌هایی است که برای دمی آسودن و تفرج می‌توان آن را در سفر به کرمان انتخاب کرد. 

باغ شاهزاده ماهان که از شگفت انگیزترین جاذبه های دیدنی ایران است، با داشتن فضای روح نواز و امکاناتی همچون رستوران و مهمانسرای جهانگردی ماهان می‌تواند یک روز خوش را برایتان در تور کرمان علاءالدین تراول رقم بزند.

باغ شاهزاده ماهان از دیدنی ترین تفریحات کرمان+تصاویر

باغ شاهزاده ماهان از دیدنی ترین تفریحات کرمان+تصاویر

باغ شاهزاده ماهان از دیدنی ترین تفریحات کرمان+تصاویر

باغ شاهزاده ماهان از دیدنی ترین تفریحات کرمان+تصاویر

باغ شاهزاده ماهان از دیدنی ترین تفریحات کرمان+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار