gardeshban.ir

رودخانه مردق چای که در گذشته به نام مردی چای نیز شهرت داشت از ارتفاعات جنوبی کوه سهند سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
کد خبر: ۲۲۴۵۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
پل تاریخی مردق چای که قدمتش به دوران صفویه باز می‌گردد، معبر امنی بود برای عبور از این رود خروشان، رودی پر آب که عبور از آن بدون یک پل، کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. 

این پل دارای سه دهنه است و یکی از سه پل مهم تاریخی مراغه و بلندترین آن‌ها به شمار می‌آید. پل مردق که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است که پایه‌هایی سنگی آن با آجرهایی قرمز، هشترود و میانه را به هم متصل ‌کرده است. 

از آنجا که بستر این رودخانه در نزدیکی پل، به دوران سوم زمین شناسی بر می‌گردد و بر اهمیت پل افزوده است. 

این پل دارای 42 متر طول 5/4 متر پهنا و بلندی 8/6 متر از کف رودخانه مردق است. پل مردق دارای سه دهانه با طاق جناغی یا 5 و7 است که با آجرهای قرمز بومی بنا شده‌اند، طوری که دهانه میانی بزرگ‌تر از دهانه های کناری است. 

در کالبد آجری پل دو چشمه طاق کوچک دیده می‌شود که علاوه بر کاهش وزن و عبور آب‌های طغیانی از پل، در زیبایی پل نقش به سزایی دارند. پل مردق دارای پایه‌هایی است از سنگ های تراشیده شده از نوع سنگ بومی منطقه که از معدن سنجان استخراج شده است.

 پایه‌های پل در هر دو جهت دارای آب‌بر یا آب شکن هستند، آب برهایی که رو در روی آب‌ و به شکل مثلثی‌اند و آب‌برهایی که در جهت آب قرار گرفته‌اند به شکل نیم دایره بوده تا راه بر مردمان هموار شود. خوب است بدانید که پل مردق روزگاری معبر ارتباطی شهر مراغه با شهرهای هشترود و میانه بوده است، اما اینک تنها پیوندی است میان مردمان چند روستای حوالی رود. 

تاریخ ساخت این پل به دوران صفوی نسبت داده شده است ولی شیوه معماری آن مخصوصا در چشمه‌ها شباهت زیادی به سبک معماری ایلخانی دارد. 

شما در سفر به مراغه می‌توانید از دیگر دیدنی های این شهر همچون رصدخانه مراغه، چشمه قره پالچیق و چشمه ساری سو بازدید کنید و بهترین لحظات را در آنجا سپری نمایید. 

پل تاریخی مردق چای در مراغه+تصاویر

پل تاریخی مردق چای در مراغه+تصاویر

پل تاریخی مردق چای در مراغه+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار