gardeshban.ir

چین بزرگ‌ترین بازار گردشگری برون‌مرزی را در سطح بین‌المللی دارد و در هفته‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا و وضع سیاست‌های مسافرتی صنعت گردشگری در نقاط مختلف جهان دچار آسیب شده است.
کد خبر: ۲۲۴۶۶
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
چین بزرگ‌ترین بازار گردشگری برون‌مرزی را در سطح بین‌المللی دارد و در هفته‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا و وضع سیاست‌های مسافرتی صنعت گردشگری در نقاط مختلف جهان دچار آسیب شده است.

بیش از دو هفته از شیوع کرونا می‌گذرد و تاکنون قربانیان این ویروس مرگبار 500 نفر و تعداد مبتلایان به آن 24 هزار و 324 نفر گزارش شده است.

به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و تمدید تعطیلات در برخی استان‌ها، بخش‌های مختلفی از اقتصاد چین تحت تاثیر قرار گرفته است. با توجه به جمعیت قابل توجه چین، گردشگری داخلی و خارجی از جمله صنایعی است که ظاهرا بیش از سایر بخش‌ها دچار آسیب شده است.

چین بزرگ‌ترین بازار گردشگری برون‌مرزی را در سطح بین‌المللی دارد و کشورهایی که هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران چینی بوده‌اند، حالا درآمدهایشان کاهش یافته است.

اگرچه مدت زمان کمی از اجرای سیاست‌های مسافرتی می‌گذرد، اما تاثیر کم شدن تعداد گردشگران چینی در نقاط مختلف جهان مشهود است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، تعداد گردشگران چینی که در سال 2000 تنها 4٫5 میلیون نفر بوده در سال 2018 به 150 میلیون نفر افزایش یافت.

جدول زیر 10 مقصد جذاب برای گردشگران چینی را در سال 2019 نشان می‌دهد:



بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود، تعداد توریست‌های چینی که به خارج از چین سفر می‌کنند در دهه 2020 دو برابر شود.

چینی‌ها همچنین بیشترین هزینه‌کرد را در زمینه گردشگری دارند. گزارش آژانس جهانی گردشگری سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، چین سالانه 277 میلیارد دلار در سال صرف گردشگری می‌کند. این رقم معادل 16 درصد از مجموع 1٫7 تریلیون دلار هزینه‌کرد در سطح جهان است.

پنج‌شنبه هفته گذشته (30 ژانویه) پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را به شهرهای چین متوقف کردند و برخی دیگر تعداد پروازها را کاهش دادند.

در عین حال، ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی سقوط کرده است.

یک روز بعد، یعنی روز جمعه ایالات متحده آمریکا و سنگاپور ورود اتباع خارجی از چین را ممنوع اعلام کردند.

کشورهای هنگ‌کنگ، ماکائو، مغولستان، کره شمالی و روسیه هم در چند روز اخیر در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری مرزهای خود را با چین بسته‌اند.

بیشترین آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا متوجه صنعت گردشگری آسیا-اقیانوسیه بوده است. با آغاز سال نو در چین، معمولا 75 درصد از گردشگران چینی به این منطقه سفر می‌کنند.

گزارش‌ها از یک شرکت گردشگری در چین نشان می‌دهد، پیش از اعمال محدودیت سفر، رزو تورها 1٫3 درصد و یک هفته پس از آن 15٫1 درصد کاهش یافت.

مقاصدی چون تایلند، ویتنام، کره جنوبی و ژاپن -کشورهایی که سهم قابل توجهی از گردشگران چینی را دارند- متوجه بیشترین آسیب بوده‌اند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، در تایلند و ژاپن به‌ترتیب 30 درصد و 27 درصد از گردشگران عمدتا چینی هستند. تنها در سال 2018، بیش از 9٫8 میلیون گردشگر چینی به ژاپن سفر کردند.

در تایلند، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا تعداد گردشگران چینی در سال جاری دو تا 9 میلیون نفر و درآمد بخش گردشگری 1٫5 میلیارد دلار کاهش یابد.

کشورها و مقاصد کوچک‌تر از جمله ماکائو هم فشار ناشی از شیوع ویروس کرونا را حس کرده‌اند.

نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس جدید، افت 75٫1 درصدی را در تعداد مسافران چینی این کشور کوچک به‌دنبال داشته است.

اگرچه برای محاسبه خسارت‌های اقتصادی هنوز زود است، اما بهبود صنعت گردشگری به مدت زمان لازم برای مهار این ویروس بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، شیوع ویروس سارس (SARS) در سال 2003 حدود 30 تا 50 میلیارد دلار برای جهان هزینه داشت.

به‌گفته سخنگوی شورای جهانی سفر و گردشگری، 16 ماه طول کشید تا صنعت گردشگری چین به سطح قبل از بحران بازگردد.

این بار اما دولت چین اعلام کرده که آمادگی بیشتری برای مقابله با این بیماری داشته و احتمالا روند ترمیم اقتصاد چین به سرعت پیش برود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تا اواسط ماه آپریل همه چیز دوباره به حالت عادی بازخواهد گشت.

مدیرعامل یک شرکت گردشگری در چین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: اگرچه در طول چند ماه شیوع ویروس سارس، تقاضا برای سفر کاهش یافت، اما پس از کنترل کامل آن شاهد تقاضای دو تا سه برابری برای سفرها بودیم.

او در ادامه افزوده است: ما معتقدیم زمانی که تیم پزشکی بتوانند روش‌های پیشگیری را توسعه دهند و ما به‌طور کامل ویروس را کنترل کنیم، تقاضا و قدرت خرید به حالت‌ اول بازخواهد گشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار