gardeshban.ir

هر روز پروازهای زیادی انجام می‌شود که مسافران‌شان، گذرنامه‌، کیف‌ دستی، عینک‌ و پالتوی خود را در آن‌ جا می‌گذارند. برای این وسایل چه اتفاقی می‌افتد؟
کد خبر: ۲۲۴۸۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
در همین اواخر، کلر تراگسیر (Claire Trageser)، نویسنده‌ی سایت travel and leisure، پس از دیدار با خانواده، به‌همراه همسر و پسرش با هواپیما راهی خانه شد. در انتهای پروازی ۶ ساعته، هنگام پیاده‌شدن از هواپیما، از فرط خستگی فراموش کرد که مثل همیشه همه‌جا را کنترل کند؛ هرچند تنها ۱۰ دقیقه پس از پیاده‌شدن، متوجه شد که دستگاه کتاب‌خوان الکترونیکی کیندل (Kindle) خود را در جیب جلوی صندلی جا گذاشته است. به‌سرعت با بخش «وسایل گم‌شده‌» شرکت هواپیمایی جت‌بلو تماس گرفت. آن‌ها از او خواستند گزارشی پر کند و منتظر بماند تا کیندل او را پیدا کنند.

یک هفته بعد، مسئولان جت‌بلو در تماسی با تراگسیر گفتند که وسیله‌اش پیدا نشده است؛ اما این شرکت هواپیمایی همچنان به جستجوی خود ادامه می‌دهد. چند هفته‌ی بعد اعلام کردند که وسیله او دیگر پیدا نخواهد شد. به نظر کلر تراگسیر، این اظهارنظرها خیلی احمقانه می‌رسید؛ زیرا به‌محض آنکه مسافران از هواپیما پیاده می‌شوند، خدمه شروع به نظافت آن می‌کنند و حتما چشم‌شان به‌وسیله‌ی بزرگی مانند کیندل می‌افتد. آن‌ها می‌دانستند وسیله‌ی پیداشده، متعلق به کیست؛ چراکه هر مسافری روی صندلی مشخصی می‌نشیند. علاوه بر این، می‌توانستند وسیله را به بخش «وسایل گم‌شده» بسپارند تا برای صاحبش نگه دارند. آیا برگرداندن وسیله‌ی گم‌شده به صاحبش، تا این حد سخت است؟ ظاهرا تجربه‌ی کلر تراگسیر، اتفاقی معمول در پروازها است. برای مطالعه‌ی سایر مقاله‌های مربوط به سفرهای هوایی، به سایت کجارو مراجعه کنید.

موتور جستجوی پرواز کجارو شما را در یافتن ارزان‌ترین آژانس فروشنده‌ی بلیط هواپیما یاری می‌کند.

از نظر مریم صباغ (Maryam Sabbagh) که سفرهای زیادی با هواپیما کرده است، آزاردهنده‌ترین موضوع، این است که حتی اگر پس از پیاده‌شدن از هواپیما، به‌سرعت متوجه شوید چیزی را جا گذاشته‌اید، دیگر اجازه برگشت به هواپیما و برداشتن آن را ندارید.

او می‌گوید:

در پروازی که اوایل امسال انجام شد، یک هدفون ۳۰۰ دلاری برند بوز (BOSE) را جا گذاشتم و موقع خروج متوجه شدم که تنها جعبه‌ی آن را در دست دارم. سعی کردم به هواپیما برگردم؛ اما این اجازه را به من ندادند و گفتند که در صورت پیداشدن هدفونم، آن را به بخش «وسایل گم‌شده» می‌سپارند. ساعت‌ها در بخش وسایل گم‌شده‌ی آن فرودگاه نشستم و در آخر، گفتند چیزی پیدا نشده است.

خبر تکان‌دهنده‌ای بود. با شرکت دلتا و هر فرودگاهی که احتمال می‌دادم، هواپیمای مذکور به آنجا رفته باشد، تماس گرفتم و آن‌ها گفتند که وسایل مرا پیدا نکرده‌اند. باربرها تنها کسانی بودند که پس از ما پا به درون آن هواپیما گذاشتند؛ بنابراین تقریبا مطمئن بودم که هدفون‌ها دیگر به من برگردانده نمی‌شوند. آن‌ها را تنها یک بار در همین سفر استفاده کرده بودم.

در هر صورت، مسافران باید زحمت زیادی متقبل شوند تا بتوانند وسایل‌شان را پس بگیرند.

کیشی نوکینا (Keishi Nukina)،‌ وبلاگ‌نویس موضوعات حمل‌ونقل هوایی در سایت KN Aviation، در همین اواخر با شرکت هواپیمایی KLM Royal Dutch، پروازی از آمستردام به وین داشت. او لپ‌تاپش را در جیب صندلی گذاشته بود و زمان پیاده‌شدن فراموش کرد که آن را بردارد. او می‌گوید:

پس از اینکه فهمیدم لپ‌تاپم را جا گذاشته‌ام، برگشتم و از چند نفر از کارکنان کانترها سوال کردم؛ اما هیچ‌کدام اطلاعی از پیداشدن لپ‌تاپم نداشتند. در انتها، یک نفر تایید کرد که لپ‌تاپم پیدا شده است؛ هرچند باید صبر کنم تا آن را به دفتر وسایل گم‌شده انتقال دهند.

به این ترتیب، نوکینا به بخش گم‌شده‌ها رفت و فرمی را تکمیل کرد. کارکنان مربوطه گفتند که از یک ساعت تا یک روز طول می‌کشد تا لپ‌تاپ به آنجا منتقل شود. نوکینا به خانه رفت و روز بعد به فرودگاه بازگشت تا لپ‌تاپش را پس بگیرد. او توضیح داد:

احتیاجی به گفتن نیست که این کار دردسر زیادی داشت؛ اما تقصیر خودم بود. پس حتما هنگام پیاده‌شدن از هواپیما، وسایل همراه‌تان را به‌طور کامل کنترل کنید. خوشبختانه دیگر اشتباه مشابهی را مرتکب نشدم. علاوه بر این، خوش‌شانس بودم که مهمانداران هواپیما یا نظافتچی‌ها، لپ‌تاپ مرا پیدا و آن را به مرکز وسایل گم‌شده ارسال کردند.

برت ماندرز (Brett Manders)، خلبان یکی از شرکت‌های بین‌المللی هواپیمایی، نویسنده‌ی کتابی درباره هواپیما و بنیان‌گذار وب‌سایت «پشت درهای کابین هواپیما»، می‌گوید وسایلی که مسافران در پروازها جا می‌گذارند، همیشه او را متعجب می‌کند:

من پروازهایی داشته‌ام که در آن‌ها، پاسپورت، لپ‌تاپ، کیف‌های دستی، عینک، عصا و لباس‌های مختلف جا مانده است.

ماندرز درباره‌ی اینکه خدمه‌ی هواپیما چگونه این وسایل را پیدا می‌کنند، توضیح می‌دهد:

به‌محض پیاده‌شدن مسافران، هواپیما خیلی زود برای پرواز بعدی، از روی باند بلند می‌شود. این مدت‌‌زمان برای هواپیماهای توربوپراپ حداقل ۲۰ دقیقه و برای هواپیماهای پهن‌پیکر بین‌المللی تا چندین ساعت طول می‌کشد.

طبق اظهارنظر ماندرز، اگر خدمه‌ی کابین در هواپیما بمانند، به همه‌ی بخش‌های آن سر می‌زنند و همه‌جا را وارسی می‌کنند؛ اما اگر آن‌ها هواپیما را ترک کنند، تعداد زیادی از نظافتچی‌ها سوار هواپیما خواهند شد.

ماندرز، درباره کنترل هواپیما توسط کادر پرواز می‌‌گوید:

خدمه به همه‌ی قسمت‌ها می‌روند و جیب‌ صندلی‌ها و قفسه‌های بالاسری را خالی می‌کنند. دنبال وسایل گم‌شده می‌گردند و آن‌ها را روی صندلی‌ها قرار می‌دهند. اگر وسیله‌ای پیدا شود، در اختیار کارمندان فرودگاه قرار می‌گیرد که در ادامه به شرکت هواپیمایی یا بخش وسایل گم‌شده‌ی هواپیما سپرده می‌شود.

به‌گفته‌ی ماندرز، اگر وسیله پیداشده، مانند پاسپورت، پول یا وسایل برقی، ارزش زیادی داشته باشد، شرکت هواپیمایی تلاش می‌کند تا با فرد تماس بگیرد. در غیر این صورت، خود مسافر باید با بخش وسایل گم‌شده تماس بگیرد. او ادامه می‌دهد:

پس از پیداشدن وسایل، چالش بعدی مرتب‌کردن آن‌ها است.

اگر موردی مانند پاسپورت را جا گذاشته باشید، سریع متوجه می‌شوید؛ زیرا بدون پاسپورت نمی‌توانید خیلی از فرودگاه فاصله بگیرید. کارکنان فرودگاه، مسافران را زیر نظر دارند و مسافر نگرانی را که نمی‌تواند از گیت‌ها عبور کند، شناسایی می‌کنند و کالای گم‌شده را به او برمی‌گردانند. در این حالت، تنها جریمه‌ مسافر، معطل‌شدن است.

اگر همان لحظه متوجه جاگذاشتن وسیله‌تان نشوید، بخش وسایل گم‌شده بسته به نوع کالا، آن را برای مدت مشخصی نگه خواهد داشت و پس از آن، کالای پیدا شده را به خیریه می‌بخشند. ماندرز می‌گوید:

چالش بعدی، تلاش برای رساندن وسیله گم‌شده به مالک آن است. یک شرکت هواپیمایی به‌راحتی می‌تواند کالایی را در شبکه‌ خود منتقل کند. اما اگر مالک آن در محلی خارج از این محدوده باشد، کار کمی سخت خواهد شد.

مسافرانی هم بوده‌اند که برای پیداکردن وسیله‌ی گم‌شده‌ی خود، شرایط بهتری را تجربه کرده‌اند. مگی تورانسکی (Maggie Turansky)، هم‌بنیان‌گذار و نویسنده‌ی وب‌سایت The World Was Here First، همین اواخر کیندل خود را در یکی از پروازهای ایزی‌جت از لندن به ادینبورگ جا گذاشت. تورانسکی می‌گوید:

تا ساعت‌ها پس از آن و تا زمانی که می‌خواستم بخوابم، متوجه این موضوع نشده بودم؛ اما می‌دانستم که باید آن را در جیب صندلی جا گذاشته باشم. به‌سرعت با شرکت هواپیمایی تماس گرفتم و به من گفتند که کالاهای گم‌شده‌ به‌احتمال زیاد به بخش وسایل گم‌شده‌ی فرودگاه مقصد سپرده خواهد شد. خوشبختانه، در وب‌سایت فرودگاه ادینبورگ، کالاهای گم‌شده اعلام می‌شوند و به همین دلیل توانستم به‌صورت آنلاین ببینم که در روز سفرم، چند دستگاه کیندل تحویل داده شده‌اند. از آنجا که قرار بود فقط همان آخر هفته را در ادینبورگ بمانم، پیش‌ از پرواز برگشت به لندن، سری به بخش وسایل گم‌شده زدم.

تورانسکی برای پس‌گرفتن کیندل خود، تنها مشخصات آن را توضیح داد و با پرداخت مبلغ کمی، آن را پس گرفت.

اریکا جیمز (Erica James)، مالک وب‌سایت Erica James Travels، کیف پول خود را در هواپیمای آمریکن ایرلاینز جا گذاشت. او می‌گوید:

زمانی متوجه گم‌شدن کیف پول، مدارک شناسایی و کارت‌های اعتباری‌ شدم که به محوطه‌ی اجاره‌ی خودرو رسیده بودم. با سرعت به پایانه برگشتم و مسئولان هواپیما با گیت تماس گرفتند. هیچ‌کس کیف پول مرا در هواپیما ندیده بود. من در دالاس بودم، بدون هیچ کارت شناسایی و پولی.

خوشبختانه، جیمز توانست روز بعد به ناشویل برگردد:

زمانی که رسیدم، آمریکن ایرلاینز با من تماس گرفت؛ آن‌ها کیف پول مرا پیدا و به ناشویل ارسال کرده بودند. چیزی از کیفم، کم نشده بود. نمی‌دانم در این میان چه اتفاقی افتاده بود؛ اما کیفم پیدا شد و آمریکن ایرلاینز، آن را به من برگرداند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار