gardeshban.ir

این روزها به علت سرمای هوا افراد اغلب به سراغ مقاصد گرم می‌روند. شاید در میان مقاصد گرم ایران تنها جزایر گرم بندرعباس را به یاد داشته باشید، اما در این میان نباید از بوشهر غافل شد.
کد خبر: ۲۲۶۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
علاوه بر بندر بوشهر، روستاهای این بندر زیبا نیز می‌تواند برای یک پیشنهاد سفر زمستانه مناسب باشند. یکی از این روستاها، روستای گِشی است که در شهرستان تنگستان واقع شده است. 

معرفی روستای گشی

روستای گِشی در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم از توابع شهرستان تنگستان قرار گرفته است. تنگستان از مهمترین شهرستان‌های استان بوشهر محسوب می‌گردد. اطراف روستای گشی جنگل‌های طبیعی و کوه‌هایی از انتهای رشته کوه زاگرس، احاطه کرده‌اند. با این حال اقلیم روستا گرم و خشک است. این موضوع باعث گردیده که بهترین فصل سفر به روستا، فصل پاییز و زمستان و همچنین اوایل بهار باشد.

اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری است. مهم‌ترین محصولات روستا خرما، لیمو، نارنگی و انجیر است. مردم روستا به زبان فارسی اما با لهجه محلی صحبت می‌کنند.

تاریخچه روستای گشی

روستای گشی یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان تنگستان است. قدمت روستا را به دوره صفویه می‌دانند. روستا در زمان حکومت سلسله صفویان در موقعیت استراتژیکی واقع شده بود و همین امر باعث ایجاد حوادث تاریخی بسیاری شده بوده است. همچنین داستان‌های بسیاری از مردم روستا در جنگ جهانی اول گزارش شده است. از دوره‌های تاریخی متعدد آثار معدود برجای مانده که تنها قدمت روستا را می‌توان با آنها نشانه‌گذاری کرد.

معماری روستا

روستای گشی در میان دره شمالی کوه خور موج قرار گرفته و همین امر باعث شده تا بافت مسکونی روستا متمرکز باشد. معماری روستا نیز با اقلیم منطقه سازگار است. خانه‌ها اغلب در یک طبقه ساخته شده‌اند و سقف اکثر آنها با بوریا یا تخته پوشیده شده‌اند. 

داخل خانه، به مانند بسیاری از خانه‌ها قدیمی گنجه‌های دیواری و طاقچه‌ قرار گرفته تا صاحبان خانه بخشی از وسایل را در این قسمت قرار دهند. مصالح عمده مورد استفاده سنگ آهک، خشت، چوب و ملات گچ بوده و در خانه‌های قدیمی عمدتا از جنس چوب است. البته در خانه‌های جدید از سیمان و آهن نیز استفاده می‌گردد. با توجه به اینکه اقتصاد منطقه بر پایه دامداری بوده، بسیاری از خانه‌های قدیمی در کنار ساختمان مسکونی، انبار غله، علوفه و آغل نیز دیده می‌شود.


جاذبه‌های گردشگری روستا

طبیعت روستا به تنهایی می‌تواند جاذبه گردشگری باشد. این روستا طبیعت بکری دارد و نخلستان‌های اطراف روستا جاذبه‌ی گردشگری بسیار زیبایی است که در کمتر جایی می‌توانید شاهد آن باشید. در اطراف روستا چشمه‌های آب شیرین نیز دیده می‌شود از جمله چشمه آب شیرین تنگ روان که املاح معدنی آن خاصیت درمانی نیز دارد

کوه‌های خورموج برای دوست‌داران کوه و کو‌ه‌نوردی نیز می‌تواند جاذبه دیگری باشد. ناحیه تنگ کشی که با باغ‌های میوه پوشیده شده از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا است.

در میان جاذبه‌های تاریخی روستا باید به قلعه رئیسعلی حاج محمد و آسیاب‌های آبی قدیمی، بافت قدیمی روستا، اماکن مذهبی از جمله زیارتگاه حضرت عباس اشاره کرد.

سخن نهایی

برای رفتن به روستای گشی می‌توانید ابتدا به شهر اهرام و سپس با کمک تابلوهای راهنمایی به روستا سفر کنید. مردم روستای گشی به مانند بسیاری از روستاهای دیگر ایران فرهنگ خود را دارند و اغلب با لباس محلی دیده می‌شوند. در زمان سفرتان فرهنگ روستا را در نظر بگیرید و تا جای ممکن با مردم و فرهنگ روستا با احترام برخورد کنید. اگر سفری به این روستا داشته‌اید، تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید و در صورت تمایل برای روستا گشی نقد و بررسی خودتان را وارد کنید.

روستای گِشی؛بهترین مقصد برای سفرهای زمستانی+عکس

روستای گِشی؛بهترین مقصد برای سفرهای زمستانی+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار