gardeshban.ir

مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به اینکه مساحتی حدود ۱۲ هزار متر مربع در جزیره هرمز برای پرورش ماهی واگذار شده است، گفت: منابع طبیعی محدودیت‌های مشخصی برای تخصیص زمین دارد که این قسمت جز هیچ کدام از محدودیت‌ها برای واگذاری نبود.
کد خبر: ۲۲۶۴۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمدرضا همتی، مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با بیان این‌که عملیات پرورش میگو در کنار اراضی پست دریا انجام می‌شود، اظهار کرد: این عملیات به گونه‌ای نیست که نیاز به ساخت‌وساز وسیعی داشته باشد. در حال حاضر شرکت شهرک‌های کشاورزی که وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است مسئول تشکیل محل‌هایی برای پروژه‌هایی خود است که یکی از مصادیق آن‌ها شهرک‌های تولید و پرورش آبزیان است.

وی با اشاره به این‌که عمیات پرورش میگو پیش از این به صورت محدود در استان گلستان و خوزستان نیز انجام شده بود، تصریح کرد: در بندرعباس نیز طی سال‌های اخیر زمینی برای پرورش میگو تخصیص داده شده است. برای واگذاری اراضی ابتدا سازمان امور اراضی از دستگاه‌های مختلفی از جمله منابع طبیعی استعلام می‌کند و دستگاه‌ها با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دارند می‌توانند با واگذاری اراضی موافقت یا مخالفت کنند.

مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها ادامه داد: برای مثال منابع طبیعی با واگذاری زمین در جنگل، ذخیره‌گاه جنگل، مرتع درجه یک، حریم دستگاه‌های دولتی و حریم میراث فرهنگی مخالفت می‌کند. در مورد واگذاری زمین در حریم ژئوپارک قشم برای عمیات پرورش میگو باید گفت که منطقه آزاد و میراث فرهنگی حریمی را به عنوان محدوده ژئوپارک به منابع طبیعی اعلام نکرده بودند و از اینرو اداره منابع طبیعی استان با واگذاری زمین به سایت پرورش میگو موافقت کرد.

همتی با بیان این‌که ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در کشور است، تصریح کرد: متولی هر بخش از جمله مناطق حفاظت شده، مناطق نظامی، مناطق تاریخی و فرهنگی و... باید حرائم اماکن خود را به دستگاه‌های مربوطه اعلام کند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

وی درباره عکس‌های منتشر شده از ساخت و ساز در ساحل چهار درخت جزیره هرمز و کوه‌های رنگی‌ آن توضیح داد: این زمین هیچ محدودیتی از نظر پوشش گیاهی، ذخیره‌گاه جنگلی و زیست محیطی و ... ندارد. منابع طبیعی محدودیت‌های مشخصی برای تخصیص زمین دارد که این قسمت جزو هیچ کدام از محدودیت‌ها نیست.

مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با اشاره به این‌که از جمله دیگر محدودیت‌های منابع طبیعی برای واگذاری زمین ایل‌راه عشایر، نهالستان‌ها و ایستگاه‌های تولید بذر و مناطقی است که میراث فرهنگی جزو حریم خود اعلام کرده، گفت: محدوده‌ای که برای واگذاری زمین در نظر گرفته شده است، نباید دارای ارزش اکولوژیکی،تاریخی و باستانی یا زیست محیطی باشد. زمانی که هیچ دستگاهی محدوده‌ای را به عنوان حریم خود اعلام نکرده است، منابع طبیعی نمی‌تواند با واگذاری مخالفت کند.

همتی با تاکید بر این‌که منابع طبیعی نمی‌خواهد که به اکوسیستم‌های با ارزش زیست محیطی و تاریخی لطمه‌ای وارد کند، اظهار کرد: در کل مساحتی حدود 12 هزار متر مربع در جزیره هرمز برای پرورش ماهی واگذار شده است. علاوه بر آن در قشم نیز حدود سیصد تا چهارصد هکتار زمین به افراد بومی برای پروش میگو تخصیص داده شده است، البته این زمین‌ها بیش از چهار کیلومتر تا گنبد و غار نمکی فاصله دارند و از سوی دیگر دستگاه‌های گنبد نمکی حریمی را به منابع طبیعی اعلام نکرده بودند.
 
ایسنا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار