gardeshban.ir

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران با رونمایی از «برند ملی گردشگری» افتتاح شد.
کد خبر: ۲۲۷۱۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

«سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران، باحضور سفرای کشورهای خارجی، استانداران استان‌های قزوین و کرمانشاه، فعالان گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، هتلداران، کارشناسان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۳ بهمن در سالن خلیج‌فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.

در این‌مراسم، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این نمایشگاه در حالی برپا شده که صنعت گردشگری ایران روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته است. ما در روزهای آینده شاهد تحقق دوباره رکورد رشد سریع جهانی گردشگری خواهیم بود. ظرفیت‌های گردشگری ایران آنقدر بالاست که این وقایع نتوانسته رشد صنعت گردشگری ما را متوقف کند؛ به نحوی که در ۱۰ ماه ابتدایی سال نسبت به دوره زمانی سال گذشته، شاهد ۲۰ درصد رشد در میزان ورود گردشگران خارجی به کشور بوده‌ایم.

وی افزود: با این وجود امسال در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که مصمم‌تر از همیشه، به روزهای آینده این صنعت امیدوار هستیم. حدود ۱۰۰۰ شرکت ارائه‌کننده خدمات گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در حوزه‌های مختلف مانند خدمات مسافرتی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی، پرداخت‌های آنلاین، بیمه‌ها و صنایع دستی در این برنامه حضور پیدا کرده‌اند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: در شرایطی‌که گردشگری بین‌المللی به‌واسطه شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته، حضور بیش از ۴۰ کشور خارجی بیانگر آن است که گردشگری ایران با قابلیت بالای رقابت‌پذیری و با ظرفیت‌های بالا، جایگاه انکارناپذیری دارد و همکاران ما در کشورهای دیگر، این اهمیت و ظرفیت را به خوبی می‌شناسند. امروزه صنعت گردشگری تنها دغدغه فعالان و ذی‌نفعان این صنعت نیست، بلکه به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و همگی در این موضوع اشراف دارند که از مزیت مطلق کشور برای توسعه اقتصادی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند.

تیموری در پایان سخنانش گفت: ۲۰ رونمایی از اقدامات مهمی که در طول یک سال گذشته توسط معاونت گردشگری و استان‌ها انجام داده‌اند، در کنار برپایی ۱۶ کارگاه آموزشی و تخصصی طی چهار روز از جمله برنامه‌های نمایشگاه گردشگری است؛ نگاه ما به گردشگری، انسان‌محور و تعالی‌بخش بوده است.

در ادامه این‌برنامه سوتان سوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: در یونسکو به گردشگری فرهنگی می‌پردازیم که به معنای حرکت افراد به سمت جاذبه‌هایی است که در زندگی معمولی از آن دور بوده‌اند.

وی افزود: گردشگری پایدار، حالتی از گردشگری است که به افراد محلی، مسافران، میراث فرهنگی و محیط‌زیست ارج می‌نهد. گردشگری پایدار به دنبال فراهم کردن محیط آموزشی و گردشگری است. میراث ناملموس شامل سنت‌هایی از قبیل تمرینات اجتماعی، آداب و رسوم، جشن‌ها، دانسته‌ها و دانش‌های تهیه صنایع دستی است. همچنین گردشگری تجاری با اهداف اقتصادی انجام می‌شود.

سوتکوفسکی از همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران برای توسعه گردشگری ایران خبر داد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  سخنران بعدی این‌مراسم بود که گفت: گاهی‌اوقات موضوعات سیاسی بر گردشگری سوار می‌شود و تبلیغات منفی خارجی، سوءاستفاده از اتفاقاتی است که این بخش را هدف قرار می‌دهد. به‌طور مثال، سانحه سقوط هواپیما اتفاق تأسف‌برانگیزی بود ولی اینکه برخی آن را به موضوعات دیگر و فراتر از یک حادثه تعمیم می‌دهند، اهداف دیگری دارند. نمی‌خواهم نام ببرم ولی در کشورهای دیگر، وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، تنها به همان موضوع محدود می‌شود و ممکن است گردشگری آنها نیز در یک برهه‌ای از زمان دچار بحران شود ولی از آن عبور کرده و تمام می‌شود.

وی افزود: امیدوارم صنعت گردشگری در ایران رشد مداوم داشته باشد چون ایران ذاتاً ویژگی‌های جذابی برای گردشگران دارد.

وزیر میراث فرهنگی همچنین درباره رونمایی از سند توسعه گردشگری گفت: این سند آماده شده و در نوبت تصویب در دولت قرار دارد تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌تر شده به سمت جلو حرکت کنیم. وظایف دستگاه‌های دیگر نیز در این بخش مشخص شده است. همچنین احکام خوبی برای سایر دستگاه‌ها دیده شده است. سند ملی گردشگری نیز به زودی رونمایی خواهد شد. درباره این سند با گردشگران خارجی زیادی مصاحبه انجام شده است که نتایج خوبی را به همراه داشت.

مونسان از رونمایی سند اقدام ملی خبر داد و گفت: این سند با همکاری سازمان WTO و دفتر نمایندگی یونسکو در حال تهیه است، برنامه عملیاتی ما را کامل می‌کند و قرار است تا ابتدای سال آینده به نتیجه برسد. مهم‌ترین اتفاقی که امسال به نمایشگاه گردشگری رونق داد، حضور هنرمندان و صنعتگران در کنار نمایشگاه گردشگری است. انصافاً کیفیت صنایع دستی افزایش پیدا کرده و در ترکیب هنرها، کارهای جالبی انجام شده است. بدون‌شک اگر قرار باشد اقتصاد دیگری جایگزین صنعت نفت شود که بتواند وابستگی ما را به نفت کاهش دهد، آن صنعت حتماً گردشگری خواهد بود.

در این‌مراسم ظرف سه‌لایه‌ای که توسط هنرمندان صنایع دستی تهیه شده، همراه با برند گردشگری ایران رونمایی شد. این برند یک سیمرغ نقره‌ای، تهیه شده از هنر قلمزنی است. علاوه بر این، الواح ثبت شهرهای جهانی زنجان، شیراز، ملایر و روستای قاسم‌آباد استان گیلان نیز توسط استانداران و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه تمبر این نمایشگاه رونمایی شدند. سپس مسئولان حاضر در این مراسم، سالن ۳۸ این نمایشگاه را افتتاح کردند.

سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی از 23 تا 26 بهمن از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست. حضور عموم مردم نیز در این نمایشگاه رایگان اعلام شده است. میان شرکت‌های داخلی و خارجی و فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری، کشور سوئیس به‌صورت ویژه دارای غرفه است.

مهر






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار