gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان خبر داد: به دلیل بارش برف دومتری در منطقه قلعه رودخان و زلزله‌ چهار و نیم ریشتری که در روزهای گذشته در این منطقه رخ داده است، فعلا امکان بازدید از قلعه رودخان وجود ندارد، اما مردم منطقه و دهیاری در تلاش هستند تا راه در یکی دو روز آینده باز شود.
کد خبر: ۲۲۷۲۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

ولی جهانی، با بیان این‌که مسیر قلعه رودخانه به طور کامل بسته شده و فقط کوهنوردها امکان رفتن از این مسیر را دارند، تاکید کرد: در حال حاضر فقط مناطق پایین‌دست قلعه باز است، اما پیشنهاد می‌کنیم تا یکی دو روز آینده گردشگران برای بازدید به این منطقه تردد نکنند.

او با تاکید بر این‌که اکثر بناها در مناطق جلگه‌ای فعال هستند، ادامه داد:‌ تا کنون توانسته‌ایم وضعیت بناهای تاریخی در بخش جلگه‌ای استان گیلان را بررسی کنیم، اما در مناطق کوهستانی و ارتفاعات به دلیل بارش برف تا دو متر، راه‌های مواصلاتی تعطیل هستند و امکان حضور کامل کارشناسان وجود ندارد، با این وجود آن‌ها در حال بررسی و تلاش برای رسیدن به این مناطق هستند.

او با اشاره به آسیب ۱۲ بنای تاریخی مانند خانه «سیگارودی» در شهر شلمان‌، خانه «دریا بیگی» در لنگرود، خانه «میررییسیان» در رودسر و ساختمان‌های «صوفی» در املش و دیگر بناها در شهرستان‌های سیاهکل، شفت و رضوانشهر و نیاز آن‌ها به مرمت، بیان کرد: هنوز اعتبار دقیقی برای اختصاص به بناهای تاریخی آسیب دیده برآورد نشده است، اما برای مرمت سقفِ این بناهای تاریخی به اعتباری حدود دو میلیارد تومان نیاز داریم.

به گفته‌ جهانی، اکثر بناهای تاریخی قرارگرفته در مناطق جلگه‌ای استان گیلان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بسته شدن راه «قلعه رودخان» و آسیب ۳ بنای موزه روستایی گیلان

 فقط ۳ بنای تاریخی از ۳۶ بنای تاریخی «موزه روستایی گیلان» آسیب دیده‌اند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان همچنین با اشاره به بارش بیش از یک متری برف در موزه روستایی گیلان افزود: ۳۳ بنای تاریخی «موزه روستایی گیلان» سالم مانده‌اند و فقط سه بنای تاریخی آسیب‌های جزیی بین ۵ تا ۱۰ درصد دیده‌اند.

او ادامه داد: همچنین فضاهای جانبی در این موزه مانند مسیرهای رفت‌وآمد، چپرها، لانه پرندگان و طویله‌ دام‌ها به دلیل داشتن سازه سبک و موقتی خسارت دیده‌اند، اما از سوی دیگر این سازه به دلیل سبک بودن هرساله قابل احیا است.

به گفته‌ او، قدمت برخی از مسکن‌های موزه حدود ۲۰۰ سال است که بخش اعظم مسیرهای داخل موزه برای بازدید کارکنان بازگشایی شده است.

جهانی اما درباره‌ اظهارنظر شهرود امیرانتخابی - مدیر کل میراث فرهنگی گیلان - با تیتر «تخریب ۷۰ درصد ابنیه در موزه روستایی گیلان» گفت: کارشناسی که اطلاعات را ارائه داده بود، دچار اشتباه شده بود. فضاهای جانبی در این موزه مانند چپرها، لانه پرندگان و طویله‌ دام‌ها با توجه به تامین اعتبارها، هر سال مرمت می‌شوند اما این برف متاسفانه باعث تخریب‌های بیشتری روی سازه‌های جانبی شد.

مهر







پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار