gardeshban.ir

شاید با وضعیت این روزهای افغانستان، کمتر به ذهنمان خطور کند که این منطقه هم روزگاری، دورانی طلایی داشته و خاندان سلطنتی در آن زندگی می‌کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم به سراغ قلعه‌ای برویم که خانه‌ی خاندان سلطنتی افغانستان بوده است.
کد خبر: ۲۲۷۳۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
این قلعه در دهه 1920 ساخته‌ شده و در خارج از کابل در افغانستان قرار دارد. قلعه طی حکومت امان‌الله خان، خانه سابق خانواده سلطنتی بود. شهر دارالامان در اطراف این ساختمان توسط معماران اروپایی و به درخواست خانواده سلطنتی ساخته شد.

طی حمله 1979 شوروی به افغانستان، این قلعه اشغال‌ شده و به‌عنوان مرکز دفاعی ارتش شوروی مورداستفاده قرار گرفت. این قلعه تا زمان اجرای بازسازی آن متروکه رها شده بود.

در این قلعه هیچ‌گونه نقاشی‌ای دیده نمی‌شود اما جای گلوله روی دیوارها حاکی از تاریخ پر از آشوب این کشور است. این قلعه که بر روی کوه‌های پوشیده از برف کاروخ قرار دارد و در گذشته مکانی برای شکار و پیک‌نیک خانواده سلطنتی بوده، حالا بیش از 25 سال است که شاهد جنگ و خونریزی بوده است.

امروزه تاجبگ در دست حافظان صلح ناتو است و از آن به‌عنوان یک پست نظارتی استفاده می‌شود اما درگذشته تحت اشغال شوروی، مبارزان مقدس افغان و سربازان القاعده و طالبان بوده است. دیکی به‌عنوان سرجوخه ارشدی که تنها سرباز کانادایی در ارتش 8000 نفری مجار‌ها بوده می‌گوید: «هرگز فکر نمی‌کردم روزی برسد که در یک قلعه زندگی کنم.»

برای جلوگیری از ورود کودکانی که از روستاهای اطراف به داخل قلعه می‌پرند تا چوب و آهن و هر آنچه در قلعه مانده را با خود ببرند، کف زمین را باسیم و چراغ‌های فسفرانت پوشانده‌اند.

به گفته دیکی: «این قلعه تا حدی رعب‌آور است، مخصوصاً وقتی‌که صدای باد داخل آن می‌پیچد و برف روی سقف آن می‌نشیند.» درحالی‌که رئیس‌جمهور حامد کرزای به کمک آمریکا و متحدان اروپایی او به دنبال برقراری دموکراسی بود، تاجبگ تبدیل به آرامگاهی بزرگ برای آرزوهای خانواده سلطنتی، مسلک شناسان کمونیست و بنیان‌گذاران اسلامی‌ شد که در طرح و اجرای اهداف خود در افغانستان با شکست روبرو شده بودند.

قلعه تاجبگ، خانه ترسناک خانواده سلطنتی افغان/عکس

قلعه تاجبگ، خانه ترسناک خانواده سلطنتی افغان/عکس

قلعه تاجبگ، خانه ترسناک خانواده سلطنتی افغان/عکس

قلعه تاجبگ، خانه ترسناک خانواده سلطنتی افغان/عکس

قلعه تاجبگ، خانه ترسناک خانواده سلطنتی افغان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار