gardeshban.ir

دره وارنگه رود (Varangehroud valley) دره اي زيبا و عريض است که طولاني ترين و در عين حال زيباترين مسير صعود به قله آزاد کوه است و در منطقه حفاظت شده البرز مرکزي سازمان محيط زيست قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۲۷۳۴
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
دره وارنگه رود در موقعیت جغرافیایی N360801 E512427 در بین استانهای البرز و مازندران واقع است.

جهت دره غربی شرقی و طول دره در حدود ۷ کیلومتر است.ارتفاع دره از سطح دریا در ابتدای دره و روستای وارنگه رود در حدود ۲۴۸۰ متر و در انتهای دره در حدود ۳۲۴۰ متر است.

در مورد سابقه جمعيت پذيري اين روستا گفته مي شود که تقريباٌ در ۱۰۰ سال پيش حدود ده خانوار در اين روستا زندگي مي کرده اند ولي در يک برف سنگين تمامي اين خانه ها تخريب و اهالي غير از سه نفر قرباني برف مي شوند و اين سه نفر بعد از يک مهاجرت مجدد به روستا بر مي گردند و پايه جديد اسکان در اين دره زيبا را مي ريزند.

منطقه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. گیاهانی همچون شبدر وحشي – بوک ( به زبان محلي ) – ترشک – بومادران – – گرز- کليک ( گل رز زرد بسيار خوش بو که با آن مربا درست مي کنند ).

کرزنگ ( که براي بيماري قند مي گفتند خوب است )- جعفري وحشي و يا طبيعي – شويد وحشي – قارچ هاي بسيار بزرگ خوراکي – گلپر ( گلپر هاي اين دره در خرداد ماه با ارتفاع نزديک به يک متر و ۴۰ سانت رشد داشتند) و… منطقه کاملا حفاظت شده و در فصول مختلف شاهد حیوانات گوناگونی مانند کل و بز – قوچ و ميش از جمله حيات وحش اين کوهستان ها هستند که در تعرض شکار نيز قرار دارند.همچنين خرس خاکستري و خرس قهوه اي نيز در اين ارتفاعات ديده و حتي شکار هم شده است.

دره وارنگه رود دره ای سرسبز با گیاهان کوهستانی فراوان و تنوع جانوری و فاقد سایه است . در ضمن با ادامه دره به یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کرج نیز بر می خورید.با ادامه دادن رودخانه وارنگه رود وگذر از کنار دریاچه به انتهای دره که نزدیگ شوید قلل کمانکوه، سرماهو و یخچال را در سمت چپ و قله اسبی چال و خلنو را کمی جلو تر ودر سمت راست و قله های پالون گردن و نرگس را در انتهای آن دره خواهند دید.

آزاد کوه قله مخروطی شکل ومنحصر بفردی است که توسط دیواره های مرتفعی که سمت شمال غرب و شرق آن دربرگرفته اند احاطه شده است.این کوه مشرف به آبادی های نسن وکلاک است و یال جنوبی را می توان ازطریق آبادی های وارنگه رود مورد دسترسی و صعود قرارداد.

زمان مناسب بازدید

در فصل زمستان زيبا ترين و تميز ترين برفهاي دره اي را مي توان در اينجا مشاهده کرد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که برف های انبوه این دره گاهی خالی از خطرنبوده و آنرا به منطقه ای بهمن گیر تبدیل کرده است. در فصل بهار حاصل اين برف آبها ثمر مي دهد و تابلوهای بی همتائی از طیف رنگ سبز تیره گَون ها تا رنگ سبز فسفوريک شويد هاي وحشي همراه با رز هاي زرد و گل هاي بنفش را می آفریند.

قلل کمانکوه ،سرماهو ویخچال از رشته کوه های البرز مرکزی محسوب شده و در سمت چپ دره وارنگه رود درسمت یال جنوبی آزاد کوه واقع شده اند.

در جاي جاي دره زيباي وارنگه رود و دامنه کوه هاي آن چشمه هاي آب معدني بسياري این فضارا لطیف تر می سازد.

رودخانه وارنگه رود رودخانه دائمي اين زير حوزه مهم و بسيار حياتي است .

اين رودخانه از دامنه هاي غربي ارتفاعات پالون گردن ( آبخيز مشترک رود خانه لار و کرج ) وارتفاعات رستم چال ( آبخيز مشترک ريز آبهاي رودخانه هراز و کرج ) در شرق و خارج از شهرستان کرج (جنوب غربي مازندران ) سرچشمه گرفته و در جهت شرق به غرب بعد از عبور از درة ” خرسرک ” و ” سيکنو ” با طي يک قوس چپگرد جهت آن شمال به جنوب مي شود که پس از عبور از روستاي وارنگه رود تقريباٌ در ۳ کيلومتري جنوب اين روستا پس از عبور از زير پل جاده ارتباطي( ولايت رود – ديزين ) با رودخانه ولايت رود يکي شده و رودخانه کرج را تشکيل مي دهند .

ماهي قزل آلاي خال قرمز از ماهيان بسيار با ارزش اين رودخانه سرد آبي است .

مسیر خودروی شخصی مسیر دسترسی به دره وارنگه رود از جاده چالوس-خروجی دیزین می باشد که قبل از ولایت رود و درست بعد از ساختمان محیط بانی جاده ای به سمت روستای وارنگه رود میرود که در انتهای روستا و در مسیر مخالف جریان آب مسیر دره کاملا مشخص است.


دره وارنگه رود
دره وارنگه رود
دره وارنگه رود
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار