gardeshban.ir

شصت و دومین سالگرد تاسیس انجمن آژانس‌های مسافرتی درحالی برگزار شد که عصبانیت آژانس‌داران از یکدیگر این مراسم را به یک نشست پرحاشیه تبدیل کرد.
کد خبر: ۲۲۷۵۹
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سومین نمایشگاه خدمات و تجهیزات هتلداری از ۲۳ بهمن آغاز به کار کرده و تا ۲۶ بهمن نیز ادامه خواهد داشت.

یکی از برنامه‌های حاشیه‌ای این نمایشگاه‌ها، برگزاری شصت‌ودومین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بود که عصر دیروز پنجشنبه ۲۴ بهمن با حواشی بسیار در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به پایان رسید.

در این نشست، حرمت الله رفیعی رئیس این انجمن در سخنانی پیش از ورود وزیر میراث فرهنگی به این برنامه و در حضور نماینده‌های گردشگری اسپانیا و ترکیه و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعدادی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی گفت: آمار تورهای ورودی و خروجی ما در ایران زیاد نیست. ایران باید محصولات جدید گردشگری تهیه کند. می دانم این صنف مدعی به حق زیادی دارد. گردشگری صنعت بسیار وسیعی است و باید به فکر ابداع باشیم صدای ما به دولت غیر گردشگری نرسیده است مشکلات ما را نمی‌شوند.

ویزا فروشی نداریم!

وی افزود: شاید اعلام کنند که N میلیون گردشگر داریم ولی فعالان گردشگری سر سوزنی از این آمار ارتزاق نمی‌کنند. کمتر از یک درصد دفاتر مسافرتی در حوزه ورودی کار می‌کنند پس ۹۹ درصد بقیه کجا و چه‌طور در ایران سفر می‌کنند. گردشگران عمانی در ایران هزینه می‌کنند ما باید روی آنها سرمایه گذاری کنیم. فرانسه هم از کشورهای همسایه‌اش بیشتر گردشگر دارد تا کشورهای دورتر. ما می‌خواستیم یک نشست رو در رو با فعالان گردشگری روسیه و ترکیه نیز داشته باشیم. دوستان ما به هند و پاکستان برای مذاکره رفتند. ما کمیته تورهای گردشگری دریایی را نیز راه اندازی کردیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، با اعلام اینکه برخی از دفاتر به‌صورت غیر مجاز و زیرپله ای تشکیل شده‌اند، گفت: کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات هیچکدام قانونی نیستند اگر کسی شکایت کند که رأی این کمیسیون‌ها غیرقانونی است درست گفته است. ما شورای صلح و سازش باید داشته باشیم. ما ویزا فروشی نداریم افراد به سفارت بروند و درخواست ویزا کنند بنابراین ما فقط تور می‌فروشیم هر کسی نوشت که ویزای تضمینی می‌دهد هم خلاف است. ورود به بحث مهاجرت هم در خور شأن ما نیست دفاتر مسافرتی ما این کار را نمی‌کنند.

رفیعی به موضوع بنزین سفر هم اشاره کرد و گفت: بنزین سفر باید به گردشگری تعلق بگیرد گردشگری هم فقط مختص به نوروز نیست. الیات بی جا برگرده صنعت گردشگری گذاشته شده است. ما همانند دیگران محصول خودمان را نمی‌فروشیم بلکه محصولات دیگران را به مردم عرضه می‌کنیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنرانی خود در این برنامه گفت: ایران امن‌ترین کشور شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه است. من اگر توفیق ورود به مجلس را داشته باشم، ادای وظیفه خواهم کرد. ما پیش‌تر هم با اصناف مختلف در مجلس جلسه داشته‌ایم.

بعد از انتخابات شما را نمی‌بینیم!

هنگام خروج مصباحی‌مقدم از این نشست، برخی از مدیران دفاتر اعتراض کردند که او باید وقت بیشتری برای این نشست می‌گذاشت. مصباحی مقدم هم قول همکاری و جلسه مفصل تری را داد ولی مدیران آژانس‌ها به او اعتراض کردند که ما الان شما را می‌بینیم ولی بعد از برگزاری انتخابات نه!

رفیعی نیز پس از رفتن مصباحی‌مقدم به مدیران آژانس انجمن خود اعتراض کرد که این‌نوع‌صحبت، دور از شأن جلسه است که این سخنان، تنشی را بین مدیران آژانس به وجود آورد. یکی از این تنش‌ها از سوی انجمن‌هایی بود که خواهان ایجاد تشکل حرفه‌ای گردشگری هستند. این درخواست موجب مجادله بین این تشکل و انجمن شد.

سپس علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و هر یک از مدیران آژانس‌ها سوالاتشان را مطرح کردند. این میان، بیشتر صحبت‌ها درباره چند موضوع بود یکی اینکه بیمه تأمین اجتماعی کار را برای آژانس داران سخت کرده است. دوم اینکه آنها می‌خواستند تا مالیات بر ارزش افزوده حذف شود و سوم شکایت آنها از راه اندازی تورهای گردشگری توسط نهادهای دولتی و زیرفروشی برخی از آژانس‌های گردشگری بود که مطرح شد.

مجتبی اعلایی هم در این نشست گفت: چرا موضوع ایجاد این تشکل که مصوب این وزارت نیز هست پیگیری نمی‌شود. این تشکل موازی با انجمن نخواهد بود ۷۰ درصد آژانس‌ها خواهان این تشکل هستند.

سپس رفیعی میکروفن را گرفت و گفت: ۷۰ درصدی که او می‌گوید خواهان تشکل هستند، دست بزنند. یکی از مدیران هم در نشست فریاد زد مشکل ما ایجاد تشکل نیست. سپس رفیعی گفت می‌توانید آمار را از همین نشست در بیاورید.

مونسان نیز پس از شنیدن این صحبت‌ها گفت: بزرگترین چالش ما این است که گردشگری در کشور جدی گرفته نشده است. برای جدی شدن گردشگری به تلاش بیشتری نیاز داریم. لوی اگر کسی منصف باشد، می‌تواند ببیند جایگاه ما نسبت به دو سال گذشته، بیش از ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است. الان در دولت سهم مهمی برای گردشگری ایجاد شده است. جایی نبود که برای صنایع دیگر سهمی گرفته شده باشد و برای گردشگری نه.

همه غیر از وزیر خارجه مخالف لغو روادید بودند

وی گفت: ما تلاش کردیم گردشگری وارد گردونه سیاست نشود؛ غیر از اتفاقاتی که اخیراً افتاد و می‌دانید که دست ما هم نبود. وگرنه ما مسائل مهمتری مانند تحریم‌ها و تنش‌های منطقه‌ای و داخلی را پشت سر گذاشتیم. ما تلاش کردیم تا لغو روادید با کشورها داشته باشیم بدنه کارشناسی وزارت خارجه مخالف بود تنها وزیر امور خارجه موافقت می‌کرد. بنابراین توانستیم با عمان و چین لغو روادید داشته باشیم.

مونسان گفت: متأسفانه از آنجا که حساب‌های اقماری نداریم سهم تلاش‌های شما در اقتصاد کشور دیده نمی‌شود. ولی سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده که ۱۱.۷ میلیارد دلار سهم ما از تولید ناخالص ملی است.

وزیر میراث فرهنگی همچنین درباره معافیت مالیاتی گفت: این درخواست شدنی نیست؛ به‌خصوص الان که سهم درآمدی نفت کم و فشار روی مالیات زیاد شده است. در مورد موضوع تأمین اجتماعی نیز اگر کسی شاهد تخلفی بوده بگوید تا پیگیری کنیم وگرنه آنها طبق ضوابط عمل می‌کنند.

مهر






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار