gardeshban.ir

بازار توریسم بین‌الملل با 4 درصد رشد در سال 2019 باز هم از سرعت رشد اقتصاد جهانی پیشی گرفت. همچنین سازمان جهانی گردشگری با سرشماری جمعیت توریست‌های جهانی، پنج سرعت‌گیر بازار توریسم 2019 را معرفی کرد.
کد خبر: ۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به‌عنوان یک آژانس تخصصی در سازمان ملل با عضویت 159 کشور، 6 عضو وابسته، دو عضو ناظر دائم و بیش از 500 عضو وابسته از نمایندگان بخش خصوصی موسسات آموزشی، انجمن‌های توریستی و مقامات محلی گردشگری امکان ترویج مسوولانه گردشگری پایدار در سراسر جهان را فراهم می‌کند. این سازمان به‌طور مداوم آمارهایی از روند گردشگری کوتاه‌مدت ارائه می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های به‌روزرسانی شده را در اختیار گردشگران جهانی و ذی‌نفعان حوزه توریسم قرار دهد. 

شاخص سازمان جهانی گردشگری یک شاخص قابل اعتماد براساس تازه‌ترین اطلاعات توریسم مناطق و بازارهای مقصد است که کارشناسان و متخصصان گردشگری چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت در حوزه گردشگری بین‌المللی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

بر اساس این گزارش، براساس آمارهای اعلام شده از سازمان جهانی گردشگری، در سال 2019 اگرچه بازار جهانی گردشگری نسبت به رشد 7 درصدی در سال 2017 و رشد 6 درصدی در سال 2018، با سرعت کمتری به رشد خود ادامه داده اما در دهمین سال متوالی رشد پایدار از سال 2009 با 5/ 1 میلیارد توریست بین‌المللی، رشد 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2018 داشته که یکی از سال‌های قدرتمند در رشد بازار گردشگری بوده است. 

اگرچه میزان رشد گردشگران ورودی بین‌المللی در سال 2019 با توجه به رشد 6 درصدی در سال 2018 سرعت کند‌تری داشته و پایین‌تر از میانگین سالانه طی 10 سال گذشته (2019-2009) بوده است؛ اما همین نرخ رشد بازار گردشگری با رقم دقیق 8/ 3 درصد همچنان از نرخ رشد اقتصاد جهانی با 3 درصد رشد پیشی گرفته است.

براساس آمارهای اعلام شده میزان کل گردشگران بین‌المللی در سال 2019 معادل 46/ 1 میلیارد نفر گردشگر ورودی بین‌المللی بوده که نسبت به سال 2018 حدود 54 میلیون نفر افزایش داشته و به‌طور میانگین روزانه حدود 4 میلیون نفر در سطح جهان به‌سفر پرداختند. بیشترین میزان ورود گردشگران در سال 2019 بین ماه‌های ژوئیه و آگوست بوده که بیش از 320 میلیون نفر (هر ماه بیش از 165 میلیون نفر) بوده است. 

با توجه به شاخص‌های سازمان جهانی گردشگری و چشم‌اندازهای اقتصادی جهان همچنین براساس روندهای رشد فعلی گردشگری، میزان رشد گردشگران ورودی بین‌المللی در سال 2020 بین 3 تا 4 درصد پیش‌بینی می‌شود. 

طبق اعلام انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA) و سازمان بین‌المللی ترافیک مسافربری (IRPK) ترافیک هوایی بین‌المللی مطابق با ورودی‌های بین‌المللی رشد کرده است که براساس الگوی مشابه با سازمان جهانی گردشگری رشد 4درصدی تا نوامبر 2019 را نشان می‌دهد. 

براساس این آمارها تمامی مناطق گردشگری جهان در یک مسیر رشد مثبت قرار گرفته است و با توجه به تفاوت میزان رشد در بخش‌های گردشگری، رشد حمل‌و‌نقل هوایی به‌طور میانگین حدود 5/ 5 درصد بوده است. 

داده‌های شرکت بین‌المللی فورواردکیز –کمپانی بررسی آمار و ارقام مسافرتی- نیز حاکی از آن است که سفرها براساس رزرو هوایی در سال 2019 با رشد 5 درصدی همراه بوده که بیشترین سفرها به سوی آسیا-اقیانوسیه و آفریقا بوده است. همچنین براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سفرهای بین‌المللی در دوره زمانی ژانویه تا آوریل 2020 با رشد قدرتمند 10 درصدی باقی خواهد ماند.

کلیه مناطق گردشگری جهان در سال 2019 از افزایش میزان گردشگران بین‌المللی برخوردار شدند. رشد 3 تا 4درصدی میزان ورود گردشگران بین‌المللی در سال 2019 مطابق با پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری بود، اما در منطقه خاورمیانه نتایج به‌دست آمده افزون بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته بوده است. 

خاورمیانه با رشد 8 درصدی با 63 میلیون گردشگر خارجی و سهم 4درصدی از کل توریسم‌های خارجی، بیشترین میزان رشد ورود گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داد و آسیا و اقیانوسیه با 5 درصد رشد بعد از خاورمیانه قرار گرفت. این منطقه با 364 میلیون توریست خارجی 25 درصد از بازار گردشگری ورودی جهان را به خود اختصاص داد. 

تعداد گردشگران ورودی در اروپا و آفریقا هرکدام با 4 درصد رشد مطابق با میانگین جهانی افزایش یافته است. اروپا با 51 درصد و ورود 742 میلیون نفر بیشترین سهم از گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داد و سهم آفریقا با 71 میلیون توریست خارجی از کل ورود گردشگران بین‌المللی نیز 5 درصد ارزیابی شده است. 

منطقه آمریکا (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) با 2 درصد رشد با سرعت رشد متوسط‌تری همراه بوده و کمترین میزان رشد در جهان را داشته است. این منطقه با اختصاص دادن سهم 15 درصدی از کل بازار گردشگران ورودی جهان پذیرای 220 میلیون توریست بین‌المللی بوده است.

طبق آمارهای اعلام شده از سازمان جهانی گردشگری شمال آفریقا با 9 درصد رشد، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی هرکدام با رشد 8 درصدی بیشترین میزان رشد را در جهان نشان می‌دهند و به‌دنبال آن اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای و کارائیب هر دو رشد 5 درصدی داشته‌اند. 

منطقه اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای با ورود بیش از 304 میلیون گردشگر بین‌المللی و 21 درصد سهم از کل توریسم خارجی بیشترین ورودی گردشگر در جهان را به خود اختصاص داد. در آمریکای جنوبی نیز میزان رشد ورود گردشگران بین‌المللی به‌دلیل کاهش مسافرت برون‌مرزی از آرژانتین با کاهش 3 درصدی همراه بوده که در بازار گردشگری کشورهای همسایه تاثیرگذار بوده است. 

همچنین براساس آمارهای ارائه شده از بازارهای مقصد اصلی گردشگران، با توجه به قرار داشتن آمریکا در شرایط مطلق رشد هزینه گردشگران بین‌المللی، فرانسه رتبه نخست را در بیشترین میزان هزینه توریسم خارجی از میان 10 بازار برتر جهان به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش، کشورهای پیشرو اقتصادی با رشد 9/ 1درصدی، مقصد 776 میلیون توریست از سراسر جهان بوده که سهم این کشورها از بازار گردشگری جهان حدود 53 درصد بوده است و کشورهای نوظهور گردشگری با 1/ 6 درصد رشد پذیرای 685 میلیون گردشگر بین‌المللی بوده که 47 درصد از بازار گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. 

با توجه به افزایش تنش‌های اقتصادی و سیاسی در اروپا و کشورهای پیشرو اقتصادی در سال 2019 میزان ورود گردشگر به‌ویژه در اروپا کندتر بود. 

سال 2019 با چالش‌های گوناگونی در بازار گردشگری روبه‌رو بود که پنج بازدارنده اصلی بر روند کند شدن سرعت گردشگران بین‌الملل اثرگذار بوده است. عدم قطعیت طولانی‌مدت درباره برگزیت، تنش‌های ژئوپلیتیک و تجاری و همچنین رکود اقتصاد جهانی به‌عنوان بازدارنده‌های سفر در کاهش سرعت رشد در سال 2019 تاثیرگذار بوده است. 

همچنین ورشکستگی غول‌های خدمات هوایی همچون شرکت خدمات مسافربری توماس کوک و چند شرکت هواپیمایی کوچک تر در اروپا نیز تغییرات عمده‌ای در حوزه گردشگری ایجاد کرده است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار