gardeshban.ir

شوشتر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد که سفری به‌یاد ماندنی را برای شما می‌سازند. اما پیش از برنامه‌ریزی برای سفر، بهتر است راهنمای سفر به شوشتر را بخوانید.
کد خبر: ۲۲۷۶۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
شوشتر یکی از شهرهای شمال استان خوزستان است که حدود یک ساعت و نیم با اهواز فاصله دارد.

شوشتر چهارمین شهر پرجمعیت خوزستان است. جالب است بدانید این شهر از دوره‌ی ساسانیان تا ابتدای دوره‌ی پهلوی، مرکز استان خوزستان بوده است.

اکنون مردم شوشتر به زبان فارسی با گویش شوشتری سخن می‌گویند. سازه‌های آبی شوشتر معروف‌ترین جاذبه‌ی شهر است که گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند.

آب و هوای شوشتر

شوشتر دلپذیرترین هوا را در پایان زمستان و ابتدای بهار دارد. آب و هوای این شهر مدیترانه‌ای است. میانگین دمای سالیانه در شوشتر ۲۷٫۲ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. این را هم بگوییم که رودخانه‌های دز و کارون از شوشتر عبور می‌کنند.

اطلاعات ضروری شوشتر

راه آهن شوشتر

کد شوشتر: ۰۶۱

فاصله از تهران: ۷۳۵ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۸ ساعت و نیم

مدت سفر هوایی تهران به اهواز: یک ساعت و ۱۱ دقیقه

فاصله فرودگاه اهواز تا شوشتر: ۹۰ کیلومتر

مدت سفر هوایی تهران به دزفول: ۱ ساعت و ۴ دقیقه

فاصله فرودگاه دزفول تا شوشتر: ۶۰ کیلومتر

مدت سفر با قطار: ۱۶ ساعت

آبشارهای شوشتر

مسیر سفر زمینی از تهران به شوشتر از مسیر قم،‌ اراک، بروجرد، خرم‌آباد و اندیمشک می‌گذرد. سپس از بزرگ‌راه اندیمشک - دزفول به شوشتر می‌رسید.

اگر بخواهید با سفر هوایی راهی شوشتر شوید، از آنجایی که شوشتر فرودگاه ندارد،‌ دو گزینه پیش روی شما است. فرودگاه اهواز یا فرودگاه دزفول. با تاکسی‌های فرودگاه می‌توانید به محل تاکسی‌های خطی شوشتر یا ترمینال اتوبوس‌رانی به مقصد شوشتر بروید.

انتخاب بعدی قطار تهران به شوشتر است.

اتوبوس‌های تهران به شوشتر از ترمینال جنوب حرکت می‌کنند.

هزینه‌های سفر به شوشتر

شوشتر مقصد سفر گرانی به‌شمار نمی‌رود. می‌توانید باتوجه به بودجه‌ای که برای سفر کنار گذاشته‌اید، از میان هتل‌ها و رستوران‌های شوشتر انتخاب کنید.

هتل‌های لوکس شوشتر

شوشتر هتل پنج یا چهار ستاره ندارد؛ اما به‌جای هتل‌های لوکس امروزی، چند هتل سنتی دارد.

هتل‌های میان‌رده شوشتر

هتل شوشتر

هتل عمارت افضل، هتل سنتی شوشتر یا خانه سرابی و هتل خانه تاریخی طبیب سه گزینه‌ی اقامت در شوشتر هستند که حال و هوای سنتی دارند و در خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده برپا شده‌اند.

هتل های شوشتر

هزینه‌ی اقامت دو نفر در هتل سنتی طبیب که طراحی جذابی دارد، ۱۹۰ هزار تومان است. ارزان‌ترین اتاق در طبقه‌ی همکف هتل سنتی شوشتر با صبحانه‌های سنتی خوش‌مزه‌اش حدود ۱۰۰ هزار و اتاق دوتخته در طبقه‌ی دوم ۲۰۶ هزار تومان است. اتاق دو تخته در هتل عمارت افضل ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

هتل‌های ارزان شوشتر


هتل جهانگردی شوشتر ۲ ستاره و خانه‌ی معلم شوشتر نیز گزینه‌ی دیگر است.

هزینه‌ی خورد و خوراک در شوشتر

در شوشتر علاوه بر رستوران‌های سنتی و ایرانی، فست‌فود و کافی‌شاپ‌هایی هست که کیفیت قابل‌قبولی دارند.

هزینه‌ی حمل و نقل در شوشتر

حمل و نقل در این شهر با تاکسی یا اتوبوس انجام می‌شود.

دیدنی‌های شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر شامل آبشار و آسیاب‌های آبی که به آبشارها معروف هستند، بارزترین جاهای دیدنی شوشتر به‌ شمار می‌روند.

این آبشار و آسیاب‌ها در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

از دیدنی‌های دیگر شوشتر می‌توانیم به چهارطاقی، برج کلاه‌فرنگی، پل شادروان، پل بند لشکر، بند میزان، قلعه‌ی سلاسل، کاروانسرای افضل و بند شاه علی اشاره کنیم که قرن‌ها قدمت دارند.

دوستداران تاریخ و معماری از دیدن خانه‌ی مستوفی، مسجد جامع شوشتر، خانه‌ی امین‌زاده، خانه‌ی معین‌التجار، خانه‌ی گازر، خانه‌ی مرعشی و مجموعه خان شامل حمام، باغ، مسجد، زورخانه ساباط، زندان و خانه‌های قدیمی لذت می‌برند

مقبره‌ی بی‌بی گزیده و امام‌زاده عبدالله، آرامگاه علامه شیخ شوشتری و بقعه براء بن مالک جاذبه‌های مذهبی شوشتر هستند.

مانند بیشتر شهرها، بازار قدیم شوشتر از باصفاترین مکان‌هایی است که می‌توانید سر بزنید. هم خوراکی و سوغات بخرید و هم با مردم بومی معاشرت کنید. همچنین می‌توانید به پاساژ مهستان در خیابان امام خمینی سر بزنید.

رستوران‌ها و فست‌فودهای شوشتر
رستوران خانه مستوفی شاید معروف‌ترین غذاخوری شوشتر درمیان گردشگران باشد.

مستوفی شوشتر

دیزی فیروزه، رستوران باغشا، رستوران هتل جهانگردی، رستوران شبستان، رستوران پردیس سلمان و سفره‌خانه سنتی لشکر غذای ایرانی سرو می‌کنند.

دیزی فیروزه شوشتر

رستوران ساحل، رستوران شمشاد و رستوران کافی‌شاپ پارس گزینه‌های دیگر خورد و خوراک در شوشتر هستند.

رستوران باغشا شوشتر

اما اگر دنبال تنوع هستید یا ساندویچ و پیتزا را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به فست‌فود سی‌ تو یا فست‌فود ترنج بروید. البته ما همان غذاهای سنتی را پیشنهاد می‌کنیم، مانند نون چربی و قورمه‌سبزی.

گشت و گذار و بازدید از مکان‌های دیدنی و تاریخی هر کسی را خسته می‌کند. با رفتن به کافه و نوشیدن چای و قهوه و میل کردن میان‌وعده خستگی را از تن بیرون کنید. کافه موزه‌ی باصفای تارمه، کافی‌شاپ خوش و بش و بستنی فالوده‌ی منصوریان را در خاطر داشته باشید.

سوغات شوشتر

لبنیات محلی، شیربرنج و سرشیر،‌ مربای زردک، انواع ترشی مانند ترشی لَگَجی، کره و روغن محلی، کلوچه، حلوا شکری، حلوا کنجدی، حلوا قُبِیط، هلیم، آش قُلقُل، خرما، شیره‌ی خرما، ارده، تخم هندوانه شوشتری و زردک سوغاتی‌های خوشمزه‌ی شوشتر به‌حساب می‌آیند که پیشنهاد می‌کنیم بخرید و بخورید؛ و هر چه را که امکان دارد با خود به سوغات ببرید.
بیشتر این خوراکی‌ها را در بازار شوشتر پیدا می‌کنید.

و اما صنایع‌دستی را فراموش نکنید که برجسته‌ترین آن محصولات حصیری، کَپو، جاجیم، سفال، زیورآلات سنتی، خرمهره، دیبای شوشتر و لباس محلی هستند. در بازار سرپوشیده‌ی شوشتر و همچنین مکان‌های گردشگری مانند ورودی آبشارها می‌توانید صنایع‌دستی تهیه کنید.

سفر به شوشتر؛ شهر آسیاب های آبی دنیا/عکس

سفر به شوشتر؛ شهر آسیاب های آبی دنیا/عکس

سفر به شوشتر؛ شهر آسیاب های آبی دنیا/عکس

سفر به شوشتر؛ شهر آسیاب های آبی دنیا/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار