gardeshban.ir

انتشار تصاویر و اخباری مبنی بر احداث سایت پرورش میگو در جزیر هرمز درحالی واکنش فعالان محیط زیست را در پی داشته است که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان می‌گوید که بر اساس مطالعات شیلات منطقه ۵۰ هزار هکتار از ساحل هرمزگان پتانسیل پرورش میگو را دارد.
کد خبر: ۲۲۷۹۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
امید ذاکری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان ضمن اشاره به این‌که در حال حاضر ۱۲ هزار متر مربع زمین در جزیره هرمز برای پرورش ماهی تخصیص داده شده است، اظهار کرد: قسمتی که برای پرورش ماهی به شیلات تحویل داده شده جز دره رنگین کمانی هرمز نیست همچنین باید به این نکته توجه کرد که سازندهای قرمز (گنبدهای نمکی) در کل جزیره هرمز وجود دارند و این‌گونه نیست که یک قسمت خاص دارای سازند قرمز باشد و در آن نقطه عملیات حفاری برای پرورش ماهی آغاز شده باشد.

وی با اشاره به این‌که اداره شیلات استان هرمزگان مطالعاتی انجام داده و براساس آن به نتیجه رسیده است که ۵۰ هزار هکتار از ساحل هرمزگان پتانسیل پرورش میگو را دارد، تصریح کرد: پیش از واگذاری زمین برای انجام هرگونه عملیاتی از دستگاه‌های مختلفی از جمله میراث، محیط زیست، منابع طبیعی و... استعلام می‌شود. اگر آن زمین دارای ارزش زیست محیطی یا فرهنگی و تاریخی باشد دستگاه‌ها می‌توانند با واگذاری آن مخالفت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان با اشاره به واگذاری زمین در حریم ژئوپارک قشم، گفت: متولیان آن حریم مشخصی را به دستگاه‌های مسئول از جمله منابع طبیعی اعلام نکرده بودند و به همین دلیل ما با واگذاری زمین مخالفت نکردیم البته اداره میراث و منطقه آزاد همچنان حریم ژئو پارک را اعلام نکرده‌اند.

ذاکری با بیان این‌که ۱۲ هزار متر مربعی که اکنون برای پرورش میگو واگذار شده است دارای ارزش‌های زیست محیطی یا تاریخی بر اساس اعلام دستگاه‌های متولی نیست، گفت: به‌طور قطع هر اقدامی از جمله توسعه شهر و روستا تخریب طبیعت است اما ما باید این تخریب را به حداقل برسانیم و بر اساس اصول توسعه پایدار رفتار کنیم.

به گفته وی در سند توسعه هرمزگان تاکید شده است که اولویت توسعه استان اشتغال‌های دریامحور است البته محیط زیست منطقه برای پرورش میگو در ساحل هرمزگان ارزیابی‌های زیست محیطی دریافت خواهد کرد و از سوی دیگر اداره میراث و آب منطقه‌ای نیز به دلایلی از جمله حریم اماکن فرهنگی و تاریخی و حریم دریا می‌توانند با واگذاری زمین در بخش‌های مشخصی مخالفت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در پایان با اشاره به این‌که از سویی می‌گوییم کشور ما تحریم است و شرایط سختی از نظر اقتصادی داریم و از سوی دیگر باید تولید و اشتغال ایجاد کنیم، تصریح کرد: هر نقطه از کشور ظرفیت‌های اقتصادی خاص خود را دارد که می‌توانیم با در نظر گرفتن اصول توسعه پایدار در این شرایط سخت از آن‌ها استفاده کنیم.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار