gardeshban.ir

آنچه که باید درباره رزروهای گروهی و مزیتهای آن بدانید ممکن است برایتان پیش آمده باشد که وقتی برای خرید توری به آژانس مسافرتی مراجعه کرده اید و یا در تبلیغات روزنامه ها و مجلات به دنبال تور مناسبی بوده اید با واژه تورهای چارترشده برخورد کرده باشید.
کد خبر: ۲۲۸۳۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
 آنچه که باید درباره رزروهای گروهی و مزیتهای آن بدانید ممکن است برایتان پیش آمده باشد که وقتی برای خرید توری به آژانس مسافرتی مراجعه کرده اید و یا در تبلیغات روزنامه ها و مجلات به دنبال تور مناسبی بوده اید با واژه تورهای چارترشده برخورد کرده باشید. گزارش این هفته ما به این موضوع مهم اختصاص داده شده است.

چارترچیست؟

واژه چارتر (Charter) در لغت به معنی اجاره هواپیما و یا صندلی و در بعضی موارد اجاره کامل هتل و یا بخشی از اتاقهای آن است که از سوی ایرلاین های هواپیمایی و صاحبان هتلها به عنوان (چارتر دهنده) که معمولاً به توراپراتورها٬ آژانس ها و موسسات گردشگری داخلی و خارجی (چارتر کننده)٬ برای ارائه پکیج های مسافرتی با قیمت های مناسب هستند. 

پرواز چارتری (Charter Flight) پروازهایی هستند که بنا به سفارش چارتر کننده در بعضی از مسیرها برقرار میشوند و ممکن است برای یک مقطع بسیار کوتاه زمانی و ایام خاص مثل ایام نوروز و یا برای مقاطع طولانیتر مثل تابستان برنامه ریزی شده باشند؛ البته در بعضی از مسیرهای پروازی مثل دبی و استانبول به دلیل وجود همیشگی تقاضا٬ پروازهای چارتری بطور سالیانه برگزار میشوند. 

یکی از مشخصه های اصلی اینگونه پروازها، ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که مستقیماً متوجه چارترکننده بوده و درهر شرایطی چارتردهنده هزینه کامل را دریافت خواهد کرد. مسئولیت حمل ونقل داخلی و بین المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا و مسئولیت بروز مشکلاتی مانند تاخیر در پرواز٬ گم شدن بار مسافر٬ لغو پرواز٬ بروز حوادث غیر مترقبه برای مسافرین و هواپیما و... به عهده ایرلاین بوده و چارتر کننده پاسخگو نخواهد بود. 

چارترهواپیما از طرف آژانسهای میشوند و در حالت دوم که Seat Charter گفته میشود٬ تعداد محدودی صندلی از یک پرواز در مسیر خاص و برای دورهای مشخص توسط چارترکننده اجاره میشود. براساس مسافرتی به دو صورت عمده اتفاق میافتد. در حالت اول که به Full Charter شناخته میشود٬ کلیه صندلی های یک پرواز در مسیر خاص و برای دورهای مشخص٬ اجاره سیاستهای کاری چارتردهندگان و تقاضای چارترکنندگان٬ سیت چارتر انواع مختلفی دارد. 

قیمت ارزان میخواهید٬ چارتر بخرید مهمترین مزیت در خرید بلیت هواپیمای چارترشده برای تورهای مسافرتی برای مسافران عمومی٬ قیمت ارزان آنها نسبت به قیمت واقعیشان در زمانهای مشخص شده است بنابراین برای شما به عنوان یک مسافر٬ خرید بلیت چارترشده٬ مخصوصا در زمانهایی که سفر در پایین ترین حد خود قرار دارند٬ فرصتی مغتنم است.


وقتی آژانس مسافرتی از یکی از شرکتهای هواپیمایی هریکی از انواع چارتر را خریداری میکند در واقع آن پرواز را برای خود در مدت زمانی مشخص با تخفیف های ویژه خرید انبوه٬ پیش خرید میکند و این مسیر برای او از طرف ایرلاین مربوطه گارانتی میشود. اینجاست که آژانس مسافرتی تلاش میکند تا صندلی ها و یا اتاقهای چارترشده خود را در مراحل اول با درصد سودی اندک٬ همراه با تبلیغات و اطلاع رسانی و جذب مشتری به فروش برساند. 

آژانس مسافرتی مجبوراست برای به دست آوردن هزینه های چارترخود٬ به هر ترتیب ممکن٬ بلیت ها و یا اتاق هایش را بفروشد برای همین است که گاهی شما میتوانید در فصلهای کم مسافرت٬ مثلا بسته های مسافرتی به کیش را از طریق بلیت های چارتر شده ۱۲۰ یا ۱۳۰ هزارتومان همراه با اقامت شبانه در هتل٬ چند گشت تفریحی و حتی یک وعده غذایی بخرید. در این حالت شما توانسته اید٬ بلیت ۹۰ هزارتومانی به کیش٬ اتاق هتل و دیگر امکانات را با پایین ترین قیمت خریداری کنید. 

اطمینان زمانی نیز از دیگر مزیتهای استفاده از پروازها و تورهای چارترشده است. به این معنی که شما برای زمانی که موردنظرتان بوده٬ بلیت در دست دارید و با نبود بلیت و یا پر بودن خطوط پروازی و یا هر مشکل دیگری مواجه نمیشوید. 

استفاده از چارتر برای مسافران به نسبت فصل های کم مسافرت چندان مقرون به صرفه نیست و قیمت آنها تفاوتی با قیمت واقعیشان ندارند چراکه درچنین زمانهایی مانند نوروز و تابستان٬ تقاضای سفر افزایش دارد و همه خدمات دهندگان گردشگری از ایرلاین ها گرفته تا آژانس های مسافرتی و هتل ها و... مسافران خود را دارند. پس در مواقع رونق سفر ممکن است حتی بلیت چارترشده با قیمت بیشتری به دست شما برسد. 

چارتر کننده با اجاره صندلی های یک ایرلاین و یا اتاق های یک هتل در واقع ریسک بزرگی انجام می دهد چراکه اگر نتواند مسافران خود را به موقع جذب کند٬ دچار ورشکستگی خواهد شد و این چارتر به ضرر او تمام میشود. شاید برایتان پیش آمده باشد که مثلا پکیج های مسافرتی استانبول با پرواز چارتر را با قیمتهای پایین ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان خریده باشید. 

قیمت این پکیج حتی ممکن است تا لحظات پایانی بسته شدن تور به قیمت های کمتر هم برسد. این در حالتی است که چارترکننده نتوانسته است مسافر خود را جذب کند و ممکن است پرواز و یا هتل خالی بمانند. به همین دلیل او تمایل دارد تا تور خود را حتی با قیمتی کمتر به فروش برساند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار