gardeshban.ir

رئوف غالی، برادر یوسف غالی، وزیر پیشین اقتصاد مصر در زمان حسنی مبارک به دلیل تلاش برای دزدیدن و خارج کردن هزاران شئ باستانی از کشور به سی سال زندان محکوم شد.
کد خبر: ۲۲۸۳۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

منابع قضایی در قاهره، پایتخت مصر روز شنبه ۲۶ بهمن با اعلام این خبر گفته‌اند این فرد که قصد داشته عتیقه‌جات دزدی را به ایتالیا منتقل کند، علاوه بر حکم زندان همچنین به پرداخت جریمه ای برابر ۶ میلیون پوند مصر (حدود ۳۵۱ هزار یورو) نیز محکوم شده است.

غالی، در ارتکاب جرم خود تنها نبوده و دست کم سه همدست دیگر نیز داشته است. یکی از همدستان او لادیسلاو اوتاکار اسکاکال، کنسول افتخاری ایتالیاست که پیش از این به طور غیابی به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود. دو همدست دیگر اقای غالی نیز شهروند مصر هستند که آنها هم هر کدام به ۱۵ سال زندان و پرداخت ۱۵ میلیون پوند مصر (۵۸ هزار یورو) جریمه محکوم شدند.

مقام‌های قضایی مصر همچنین گفته‌اند که حکم غیابی آقای اسکاکال ممکن است تغییر کند و اگر او بازداشت شود احتمالا به ۳۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

دادستان کل مصر روز شنبه در تشریح جزییاتی از این پرونده گفت بیشتر از ۲۱ تُن شئ عتیقه از جنس طلا، ۱۵۱ مجسمه کوچک باستانی، ۵ نقاب صورت مومیایی، ۱۱ کوزه، ۳ قطعه سفالی مربوط به دوران اسلامی و یک تابوت قدیمی چوبی از جمله اشیاء ربوده شده هستند که این فرد قصد خارج کردن آنها از کشور را داشته است.

آقای غالی در سال ۲۰۱۷ موفق شده بود تمام این اشیاء را با قایق از بندر اسکندریه در شمال مصر به مقصد شهر سالرنه در نزدیکی ناپل ایتالیا راهی کند، اما پلیس ایتالیا این قایق و محموله قاچاق ارزشمند درون آن را در منطقه‌ای در آب‌های جنوب ایتالیا کشف و ضبط کرد.

مقام‌های مصری اشیاء تاریخی گرانبهایی را نیز در اقامتگاه اسکاکال در قاهره و نیز در گاوصندوق یک بانک به نام این کنسول پیشین کشف و ضبط کرده بودند.

حکم مجرمان هم اکنون صادر شده ولی آنها امکان تجدیدنظرخواهی دارند.

مصر با کمک مقام‌های ایتالیا در سال ۲۰۱۸ بخشی از اشیا باستانی به سرقت رفته خود را به کشور بازگردانده و از اینترپل خواسته است تا نام اسکاکال را برای بازداشت در اعلان قرمز قرار دهد.

از سال ۲۰۱۱ میلادی، یعنی از زمان سقوط دولت حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر، تلاش برای قاچاق اشیاء تاریخی از این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

تابوت طلایی یکی از روحانیون دربار فراعنه که در سال ۲۰۱۱ دزدیده شده بود، دوباره پیدا شده و در اکتبر سال ۲۰۱۹ در قاهره به نمایش گذاشته شد.

سال‌هاست که دولت قاهره در پی احیا میراث فرهنگی و تمدن باستانی مصر است تا بدین وسیله بتواند خون تازه‌ای را در رگ‌های گردشگری که همواره از منابع اقتصادی حیاتی در این کشور بوده است به جریان اندازد.

یورونیوز

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار