gardeshban.ir

استاندار مرکزی گفت: طرح جامع و تفصیلی شهر تفرش با نگاه به ظرفیت‌های گردشگری این شهر تهیه و تدوین شود.
کد خبر: ۲۲۸۴۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان در خصوص طرح جامع شهر مامونیه تهیه شده توسط مشاور، بیان کرد: طبق توضیحات ارائه شده توسط مشاور، شهر مامونیه از نظر جمعیتی بیشترین رشد را در دهه اخیر داشته و باید به موضوع تامین زمین برای رشد آینده این شهر توجه ویژه داشت.

وی بیان کرد: عمر این شهر حدود ۱۰ سال است، اما توسعه آن به لحاظ جمعیتی سرعت بالایی داشته و در آینده نیز احتمال ادامه این روند وجود دارد، اما نکته قابل اهمیت این است که در جانمایی نقاط صنعتی، تامین آب و برق و تامین زمین مورد نیاز برای افزایش جمعیت، باید دقت لازم لحاظ شود.

استاندار مرکزی با اشاره به نقشه کنونی شهر مامونیه، گفت: برای آینده باید نقشه این شهر به لحاظ هندسی اصلاح شود، در حال حاضر پس‌روی و پیشروی غیرطبیعی را شاهد هستیم که باید مشاور و شورای شهر خوش فرم تر شدن نقشه شهر برای آینده را مدنظر داشته باشند.

وی با تاکید بر جانمایی درست صنایع در این شهر، افزود: در حال حاضر تامین آب و برق شهر مامونیه تا حدودی دارای مشکل است و در کنار آن باید اراضی مورد نیاز برای ساخت مسکن با توجه به احتمال افزایش جمعیت شهر در سال‌های آتی مدنظر قرار گیرد، اکثر قنوات خشک شده است و شهر دچار کمبود آبی شدیدی است. اگر روند رشد جمعیت ادامه یابد حتما باید برای منابع آب شرب و مصرفی بویژه مصرف صنعت راهکاری تدوین شود و با توجه به وجود گسل در این منطقه باید منازل مسکونی به دور از گسل احداث شوند.

آقازاده در خصوص طرح جامع شهر تفرش نیز گفت: در تفرش باید بر موضوعات گردشگری و بومگردی تمرکز کرد، به طوری که اگر تصمیمی برای طرح جامع و تفصیلی شهر اتخاذ می شود باید برای فعالیت های گردشگری و بومگردی این شهر برنامه ریزی کرد چراکه می تواند در آینده محل خوبی برای درآمدزایی باشد.

مهدی زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز با بیان این‌که طبق افق پیش بینی شده شهر مامونیه تا سال ۱۴۱۰ جمعیت این شهر به ۳۶ هزار نفر می‌رسد، افزود: در خصوص موضوع رودخانه داخل شهر مامونیه باید اقدامات لازم در نظر گرفته شود، چراکه چند ساختمان دولتی در حریم آن وجود دارد.

وی گفت: در تهیه طرح جامع شهر مامونیه طرح هادی مدنظر قرار گرفت چون شهر فاقد طرح تفصیلی بود و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز در الحاق محدوده به شهر محدودیت قائل شد و به افق و چشم‌انداز جمعیتی توجهی نشد، اما آن‌چه مشاور به عنوان الحاق به شهر در نظر گرفته است به    میزان ۳۶ هکتار میزان قابل قبولی است.

در این جلسه مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی اظهار کرد: زرندیه با محوریت مامونیه بیشترین نرخ رشد جمعیت را در استان مرکزی دارد و سرریزهای مهاجرتی و صنعتی را جذب می کند و این روند نشان می دهد که در آینده زرندیه از برخی از دیگر شهرستان های استان پیشی خواهد گرفت.

حمیدرضا نوازنی افزود: بارگذاری جمعیت در یک منطقه مستلزم بررسی وضعیت اکولوژیک است و باید امنیت آبی، افق توسعه‌ای آن و نیاز مسکونی مدنظر قرار گیرد و پیش بینی لازم در این رابطه صورت گیرد.

در این جلسه فرماندار زرندیه با اشاره به روبه رشد بودن شهر مامونیه بیان کرد: این شهر مهاجرت‌پذیری بالایی دارد به طوری که بیشترین نرخ رشد جمعیت در شهرستان زرندیه مربوط به مامونیه است.

هادی فدایی افزود: با توجه به استقرار صنایع، خدمات و کشاورزی در این منطقه باید به افزایش محدوده و حریم شهر به دلیل احتمال افزایش جمعیت در آینده توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به وجود مسیر رودخانه در داخل شهر اضافه کرد: شهر مامونیه نسبت به دیگر نقاط شهرستان پایین تر است و با توجه به سرازیر شدن آب به داخل رودخانه شهر باید به مسیر رودخانه توجه کرد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز در خصوص بافت تاریخی شهر تفرش بیان کرد: میراث فرهنگ در حوزه شهر خمین و اراک در حال بازنگری محدوده بافت تاریخی است و می‌توان طرح پیشنهادی مشاور در خصوص کاهش محدوده بافت تاریخی تفرش را مورد بررسی قرار داد، البته میراث فرهنگی مخالف با تقلیل بافت تاریخی نیست، اما باید بررسی دقیق و کارشناسی شویم.

در این جلسه فراهانی فرماندار تفرش نیز اظهار کرد: تفرش فضای محدودی در حوزه صنعت دارد، اما احداث شهرک اصناف امیدی را در شهر ایجاد کرد و قرار بر این بود که ۲ تا ۳ نقطه به این شهرک الحاق شود که در طرح جامع شهر دیده نشده است. کم عرض بودن خیابان های شهر معضلی برای تفرش است و گاهی تریلرها از سمت گردنه نقره کمر وارد شهر می شون د که باید این محدودیت در طرح جامع نیز دیده شود، همچنین باید تقلیل یا حفظ محدوده بافت تاریخی شهر نیز در طرح مدنظر قرار گیرد.

در این جلسه تغییر کاربری زمین برای احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهر امیرکبیر، احداث پست ۴۰۰ کیلووات برق زرندیه به میزان ۱۵ هکتار، تمدید مهلت احداث کارخانه کشمش پاک کنی در خنداب و تمدید فرصت طرح معاینه فنی خودروهای سبک فراهان به تصویب رسید. وضع موجود شهر مامونیه مصوب و موضوع تصویب الحاق اراضی به محدوده شهر به بازدید اعضای منتخب کارگروه موکول شد.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار