gardeshban.ir

شهرهای زیادی در سوریه به‌ویژه حلب دارای آثار فرهنگی ارزشمندی هستند که تحت پوشش میراث جهانی یونسکو قرار دارند و متاسفانه به دلیل جنگ‌های بی‌رحمانه در این کشور، این آثار و بناهای تاریخی در حال ویران شدن هستند. اما هم‌اکنون بخش بایگانی دیجیتال آلمان برای کمک به بازسازی آثار تاریخی سوریه اعلام آمادگی کرده است.
کد خبر: ۲۲۸۸۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
میراث سوریه چه از آثار تاریخی گرفته و چه سیستم‌های نوشتاری هزار ساله آن، همگی به قدری ارزشمند و مهم هستند که نه تنها یونسکو بلکه بسیاری از کشورهای جهان نیز از ویرانی این آثار ناشی از جنگ‌های پی‌درپی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

شهر برلین آلمان از یک بخشی به نام «بایگانی دیجیتال» برخوردار است که با هدف زنده نگاه داشتن آثار تاریخی ویران‌شده و همچنین کمک به بازسازی اصولی و تخصصی این آثار راه‌اندازی شده است. از این‌رو با استفاده از سیستم‌های نوین دیجیتالی، آثار تاریخی و بناهای فرهنگی ترسیم شده و به طور کاملا تخصصی و حرفه‌ای بازسازی می‌شوند.

در حال حاضر این بخش بایگانی دیجیتال برلین اعلام کرده است که به کمک بازسازی میراث و بناهای تاریخی سوریه می‌آید و تصمیم دارد با استفاده از سیستم‌های نوین خود این نماد وحشیگری جنگ که در میراث فرهنگی این کشور خودنمایی می‌کند را از بین ببرد.

همچنین نمایشاهی در برلین افتتاح شده که گنجینه دیجیتالی عکس، نقشه، فیلم و آثار هنری را برای بازدیدکنندگان در یک سفر مجازی به حلب و سایر شگفتی‌های فرهنگی سوریه، به نمایش می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت که این نمایشگاه با هدف حفظ گذشته و همچنین چشم‌انداز آینده میراث فرهنگی سوریه راه‌اندازی شده تا سریعتر بتواند بازسازی شود.

مدل‌های سه‌بعدی میراث شهر حلب از سوی بخش بایگانی دیجیتال برلین آماده شده که همگی می‌تواند در بازسازی و حفظ و نگهداری از میراث این شهر نقش بسزایی را ایفا کنند. در کنار این مدل‌ها، نقشه‌های سه‌بعدی نیز ترسیم شده که هر کدام مربوط به یک بخش از میراث فرهنگی سوریه هستند و در عین حال می‌توانند سرعت بازسازی و حفاظت از آثار را تا بیش از دو برابر افزایش دهند.

لازم به ذکر است، فراتر از حلب، که دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت تجاری سنتی آن است، 300 هزار اسناد دیجیتالی شده نیز شامل تصاویر و داده‌های مربوط به روستاهای باستانی شمال سوریه و همچنین شهرهای راقا و پالمیرا از سوی بایگانی دیجیتال برلین آماده شده‌اند. تمامی این اطلاعات ارزشمند توسط یک تیم تحقیقاتی مشترک آلمانی و سوریه‌ای تهیه و نگهداری می‌شوند.

برخی از کارشناسان آلمانی این حوزه معتقدند احیا دوباره حلب زمان خواهد برد و این به عهده خود سوری‌ها است كه تصمیم بگیرند با آن‌چه که به‌عنوان میراث فرهنگی‌شان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، چه کاری انجام خواهند داد.

این در حالی است که براساس تخمین‌های صورت گرفته جنگ سوریه که جان بیش از 350 هزار نفر را گرفته، نزدیک به 400 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور وارد کرده است.  




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار