gardeshban.ir

در هفته‌های گذشته انتشار «کرونا ویروس» صنعت گردشگری کشور و استان فارس را با خطرات جدی از جمله تعطیلی دفاتر گردشگری و تعدیل نیروها مواجه کرد.
کد خبر: ۲۲۸۸۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

سفر گردشگران چینی به نسبت گردشگران اروپایی و سایر کشورها به استان فارس برای اهالی این خطه بیشتر فواید اقتصادی در پی دارد چرا که گردشگران چینی تقریبا دو برابر سایر گردشگران پول خرج می‌کنند.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران قصد داشت میزان جذب گردشگران چینی را به یک میلیون برسانند و کشورمان را به مقصدی ثابت برای گردشگران کشور چین تبدیل کند حالا با انتشار و موج پدیده آمده از «ویروس کرونا» در چین نه تنها این امکان میسر نخواهد شد که صنعت گردشگری کشور نیز تحت تاثیر این ویروس قرارگرفته است به طوری که استان هایی که بیشترین گردشگر چینی را جذب می کردند بیشترین ضربه را خورده‌اند.

آن‌طور که مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفته «از سه الی چهار ماه گذشته برنامه‌ریزی جامعی برای جذب گردشگران خارجی در تعطیلات سال نو چینی به ایران از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی و به طبع آن ادارات کل مستقر در تعدادی از استان ها از جمله فارس انجام شد  اما  انتشار ویروس کرونا همه چیز را تغییر داد.»

مصیب امیری می‌گوید:  لغو روادید گردشگران چینی (اتباع چینی در هر بار سفر به ایران، ۱۵ روز اجازه اقامت بدون روادید داشتند) باعث شده بود تا فارس در ماه های گذشته به رتبه نخست جذب گردشگران چینی وارد شده به کشور برسد اما با این اتفاق همه چیز به هم ریخت.

از گردشگران چینی می ترسیم

آن طور که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس می‌گوید: شیوع بیماری کرونا برای ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف گردشگران چینی، مشکلاتی را ایجاد کرده است و ما جهت حفظ سلامتی شهروندان، از ارائه خدمات به گردشگران چینی ترس داریم.

محمود فخری با بیان این‌که اتفاقاتی مانند شیوع بیماری کرونا بی‌شک تاثیر منفی بر روی گردشگری دارد، می‌افزاید: گردشگری در تمام دنیا به عنوان یک صنعت شکننده محسوب می‌شود و کوچکترین اتفاق صنعت گردشگری را دچار نوسان می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان ورود گردشگران به کشور چین به صفر رسیده، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی ورود گردشگران چینی به داخل کشور به دلیل امکان شیوع بیماری کرونا بسیار خطرناک است و برعکس مسافرت گردشگران  داخلی به چین نیز خطراتی را در پی دارد.

فخری  به ضرروزیان‌های انتشار «کرونا ویروس» بر پیکره گردشگری کشور و در مقابل چین اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی که لطمه‌ای به صنعت گردشگری یک کشور وارد شود ترکش‌های این خسارت به دیگر کشورها هم خواهد خورد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به این‌که تعدادی زیادی از گردشگرانی ورودی به کشور و استان فارس چینی بودند، خاطرنشان می‌کند: اگرچه ورود گردشگران چینی به کشور باعث ورود ارز به کشور می‌شود، اما این نکته را نباید فراموش کرد که سلامت شهروندان مهم‌تر از هر چیز دیگری در صنعت گردشگری است.

وی تصریح می‌کند: ورود گردشگران چینی و لغو روادید گردشگران چینی به داخل کشور توانسته بود رونق خوبی را برای فعالان این صنف ایجاد کند اما شیوع این بیماری سبب شد تا نتوانیم بهره کافی از این موضوع ببریم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس می‌گوید: زمانی که گردش مالی دفاتر خدمات مسافرتی کاهش یابد مسئولان دفاتر مجبور می شوند با هدف پائین آوردن هزینه ها نیروهای خود را تعدیل کنند.

فخری در ادامه با اشاره به میزان تعدیل نیرو در دفاتر خدمات مسافرتی فارس در روزها و ماه‌های اخیر  ادامه می‌دهد: البته میزان تعدیل نیرو در چند ماه گذشته  اگر چه زیاد بوده اما دلیل آن تنها به دلیل کاهش گردشگران چینی  و انتشار ویروس کرونا نیست بلکه عوامل دیگری از جمله اتفاقات اخیر کشور در ماه‌های گذشته و تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا هم مربوط می‌شود.  هر چند حفظ نیروها همچنان در اولویت ماست و در تلاشیم  تا با همکاری مسئولان اقدامات ویژه‌ای در بخش تورهای گردشگری استانی انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که برای رونق گردشگری استان در حال شکل دادن مثلث طلایی گردشگری با استان‌های یزد و اصفهان هستیم، می‌افزاید: برقرار کردن تورهای زمینی به این استان‌ها از اهداف ما در این بخش به شمار می‌رود.

از گردشگران چینی می‌ترسیم/ تورهای ویژه داخلی را برقرار می کنیم

80 درصد هتل‌های 4 الی 5 ستاره استان خالی است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس هم با بیان این‌که در حال حاضر تمام دنیا و جوامع جهانی بسیج شده‌اند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنند، می گوید: بی‌شک بیماری کرونا بر میزان ورودی‌های گردشگری کشور و استان فارس تاثیر گذاشته است و باید از این موضوع صیانت کنیم.

 سهراب شرفی  با اشاره به این‌که 80 درصد هتل‌های 4 الی 5 ستاره استان با توجه به وضع موجود خالی است، می‌افزاید: در این شرایط هتل‌ها هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند به طوری که بر سر دو راهی  تعدیل و یا حفظ نیروهای خود قرار گرفته‌اند و در صورت حفظ نیرو، قدرت پرداخت حقوق و بیمه آن‌ها را ندارند.

شرفی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی نیاز است تا دولت کمک‌های شایانی به سرمایه‌گذاران این حوزه انجام دهد، چرا که در غیراین صورت عوارض ناشی از این اتفاقات سال‌ها بر گردشگری کشور و استان می‌ماند.

وی در ادامه با بیان این‌که مشاهدات و اتفاقات اخیر سبب شده که در آینده با کاهش جدی گردشگران در ایام نوروز و بعد از آن مواجه شویم، خاطرنشان می کند: در نوروز 99 با کمبود بسیاری از گردشگران خارجی مواجه خواهیم بود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس می‌گوید: در حال حاضر هزینه‌ها برای سفرهای بین شهری به شدت گران شده است و توان گردشگری در نوروز و اردیبهشت سال آینده به عنوان بهترین فصل فارس و شیراز کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، تاکنون 60 درصد هتل ها و مهمانسراها در نوروز و اردیبهشت سال آینده پرنشده است.

رویداد گردشگری «ایران باشکوه» که قرار بود همزمان با تعطیلات سال نو چینی در بهمن ماه در فارس و چند شهر کشور برگزار شود به دلیل انتشار ویروس کرونا لغو شد.
 
ایلنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار